Nu vil EU undersøge Lynetteholm

Efter en borgerklage beder EU-udvalgsformanden nu EU-Kommissionen om at gå ind i Lynetteholm-sagen.

Er EU-lovgivning i forbindelse med Lynetteholm blevet brudt? Det vil EU nu undersøge.

Det sker efter, at den danske forening, Klimabevægelsen, har indsendt en klage over anlægsplanerne. Heri skriver de blandt andet, at de ikke mener, at der er udarbejdet en fyldestgørende klima- og miljøredegørelse for arbejdet.

Og det får nu EU til at gå ind i sagen om det gigantiske anlægsprojekt.

Lynetteholm - Kort fortalt

  • Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.
  • I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.
  • Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år.
  • Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

Brud på EU-lovgivning undersøges

Det er formanden for Europa-Parlamentets Udvalg for Andragender, Dolors Monserrat, der nu beder Kommissionen om at foretage en indledende undersøgelse af, om EU-lovgivning er blevet brudt. 

Samtidigt har hun sendt klagen videre til parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. 

Og det er til stor glæde for Klimabevægelsen sekretariatsleder, Frederik Roland Sandby:

- Det er rigtig opløftende. Det betyder, at man nede i EU godt kan se, at der er noget ragende galt med det, der foregår med Lynetteholm, siger han til TV 2 Lorry.

Hvad er en VVM-redegørelse?

  • VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet.
  • En VVM skal kortlægge viden om miljøpåvirkninger fra et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets konsekvenser for miljøet og tage stilling til de forskellige løsningsforslag.
  • Med miljøpåvirkninger forstås både påvirkninger på menneskers liv såvel som dyreliv og planteliv samt luft, klima, vand, jordbund, landskab og kulturarv. VVM-redegørelsen oplyser om et anlægsprojekt konsekvenser for alt dette.
  • Idéen er, at beslutningstagerne har et godt oplysningsgrundlag for at kunne træffe beslutninger om store anlægsprojekter.
  • Derudover skal en VVM sikre, at et foreslået projekt bedst muligt tilpasses omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.

Kilde: Erhvervsstyrelsen

Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn. Hertil skal der efter planen både gå en metro og en motorvej.

Men i VVM-redegørelsen, der står for Vurdering af Virkninger på Miljøet, har man ifølge Klimabevægelsen ikke vurderet alle elementerne i projektet. Redegørelsen omfatter alene øens afgrænsning og dermed ikke boliger, havnetunnel, metro med videre.

Og det er netop det, som EU nu vil se nærmere på - det kan nemlig betyde, at der unionens lovgivning er brudt.

Klimabevægelsen er på baggrund af klagen inviteret til Bruxelles den 15. september i år for at fremlægge deres klage, over det, de mener, er en mangelfuld klimaredegørelse fra regeringen i forbindelse med Lynetteholmen. 

Tidsplan for Lynetteholm: 50 års anlægsprojekt

2021: Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.

2021-2023: VVM-undersøgelse af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen.

2023 - : Opfyldning af arealet til Lynetteholm.

2023: Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.

2024 - : Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.

2025-2035: Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.

2035: Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.

2035-2045: Rensningsanlægget Lynetten flyttes eller overdækkes.

2070: De sidste beboere forventes flytter ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring.

Kilde: Københavns Kommune

Det er da heller ikke første gang, at planerne om Lynetteholm har mødt kritik.

I december 2020 kunne vi blandt andet fortælle, hvordan Danmarks Naturfredningsforening, miljøorganisationen Noah og Rådet for Bæredygtig Trafik rettede skarp kritik af VVM-redegørelsen af og planerne om Lynetteholm.

Den historie kan du læse meget mere om her: 



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik