I denne måned er det to år siden, at Københavns nye metrolinje Cityringen stod klar.
Alligevel er der fortsat arbejde ved Østerport Station, hvilket betyder, at cykler og fodgængere stadig omdirigeres og må tage omveje for at komme forbi.
Flere gange er arbejdet med en ny gangtunnel blevet forsinket - også mere, end man havde regnet med, før byggeriet gik i gang.
- Vi har hele tiden vidst, at det er en lille, snæver byggeplads, som er svær at manøvrere rundt på. Vi har også S-togene, der suser forbi lige uden for byggepladsen. Der er derfor visse hensyn, vi må tage, siger Helle Dahl Andersen, der er byggepladsleder hos Metroselskabet, til TV 2 Lorry.
Helle Dahl Andersen fortæller, at byggearbejdet også har været ramt corona, hvilket har givet yderligere forsinkelser.
- Vi har også haft noget corona inde over, som har gjort, at det har taget noget længere tid, end vi havde håbet på, siger hun.
Slutter inden efterårsferien
Men nu er der så endelig godt nyt til trafikanter og rejsende omkring Østerport Station.
Meldingen fra Metroselskabet er, at arbejdet slutter senest til skolernes efterårsferie.
Og spørger man byggepladslederen, så kan folk godt forvente, at den deadline bliver overholdt.
- Det vil jeg mene, man kan. Det arbejde, vi er i gang med i øjeblikket, er overfladearbejderne. Det er noget arbejde, vi kender, og der er derfor heller ikke så mange udfordringer i det, siger Helle Dahl Andersen.
Travl togstation
Østerport Station ligger ved Oslo Plads på Østerbro i København. Det er en travl station med cirka 20.000 daglige passagerer.
Stationen betjenes både af øresundstog på Kystbanen og af de fleste S-togslinjer. Desuden fungerer den som endestation for en del regionaltog og Intercitytog til København vestfra.
I tilknytning til jernbanestationen ligger Cityringen på tværs under Oslo Plads. Metrostationen åbnede i 2019.
Østerport Station blev anlagt i tiden 1896-1897 som endestation for Kystbanen og hed oprindeligt Østerbro Station eller uformelt Østbanegården.
_
_