Nu har EU taget stilling til Lynetteholm: "Der var fuldstændig enighed"

Onsdag var Lynetteholm på dagsordenen i EU. Her blev der taget stilling til, hvorvidt projektet bryder med EU-lovgivning.

Efter en række klager over det store anlægsprojekt Lynetteholm, måtte EU onsdag tage stilling til projektet. Det skete i EU's Borgerklageudvalg.

Det er Klimabevægelsen og Danmarks Naturfredningsforening, der har indgivet klager. Onsdag skulle de derfor fremlægge deres klager for EU's borgerklageudvalg

Foreningerne mener, at man har forsøgt at få Lynetteholmprojektet igennem ved at dele det op i mindre spiselige bidder – Den såkaldte salami-metode.

Lynetteholm - Kort fortalt

  • Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.

  • I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.

Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år.

  • Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

Den kunstige ø, som skal ligge ud mod Øresund i Københavns Havn, skal efter planen være en ny bydel med 35.000 indbyggere. Her skal der både være en metro- og en motorvejsforbindelse.

Men i VVM-redegørelsen - der står for Vurdering af Virkninger på Miljøet - har man ifølge klagerne ikke vurderet alle elementerne i projektet. Det gælder blandt andet boliger, havnetunnel og metro.

Og det er netop det, som EU har set nærmere på - det kan nemlig betyde, at Unionens lovgivning er overtrådt.

Hvad er en VVM-redegørelse?

  • VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

  • En VVM skal kortlægge viden om miljøpåvirkninger fra et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets konsekvenser for miljøet og tage stilling til de forskellige løsningsforslag.

  • Med miljøpåvirkninger forstås både påvirkninger på menneskers liv såvel som dyreliv og planteliv samt luft, klima, vand, jordbund, landskab og kulturarv. VVM-redegørelsen oplyser om et anlægsprojekt konsekvenser for alt dette.

  • Idéen er, at beslutningstagerne har et godt oplysningsgrundlag for at kunne træffe beslutninger om store anlægsprojekter.


  • Derudover skal en VVM sikre, at et foreslået projekt bedst muligt tilpasses omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.

Kilde: Erhvervsstyrelsen

Slutter ikke her

Ifølge Eskil Nielsen, der er Klimabevægelsens advokat, så var konklusionen fra Borgerklageudvalget klar.

- Der var fuldstændig enighed om, at EU tager sagen op med de danske myndigheder. Grundlæggende Miljøministeriet, men også Københavns Kommune.

Betyder det så, at der kommer en større VVM-redegørelse, som forholder sig til hele projektet?

- Tiden vil vise, om myndighederne er nødt til at lave en ny VVM, inden projektet går i gang. 

Tidsplan for Lynetteholm: 50 års anlægsprojekt

2021: Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.

2021-2023: VVM-undersøgelse af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen.

2023 - : Opfyldning af arealet til Lynetteholm.

2023: Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.

2024 - : Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.

2025-2035: Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.

2035: Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.

2035-2045: Rensningsanlægget Lynetten flyttes eller overdækkes.

2070: De sidste beboere forventes flytter ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring.

Kilde: Københavns Kommune

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik