Nu går byggeriet af tunnel til 3,4 milliarder under Svanemøllen i gang

En 1,4 kilometer lang tunnel fra Østerbro til Nordhavn under Svanemøllebugten skal opføres over de kommende syv år. Lystbådehavn må lade livet.

Den næste etape af Nordhavnstunnellen har fået grønt lys og kan over de kommende syv år opføres under havnen ved Svanemølleværket.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Den kommende tunnel bliver 1,4 kilometer lang og fører trafik mellem Strandvænget på Østerbro og Kattegatvej i Nordhavn under havneløbet ved Svanemøllen.

Prisen? 3,4 milliarder kroner skal den firesporede undervandsomfartsvej koste.

Såfremt tidsplanen for byggeriet holdes, kan tunnelen indvies mod slutningen af 2027.

- Det er en meget vigtig transportkorridor til Nordhavn. Den nuværende adgang til Nordhavn er allerede for trang og har rigtig meget trafik, og derfor er det lige nu svært at udvikle det nye Nordhavn, siger Silas Nørager, projektleder i Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.

- København vokser med cirka 10.000 beboere hvert år, og med Nordhavnstunnelen bliver der plads til flere københavnere, fordi vi får skabt bedre adgangsforhold til byudviklingsområderne i Nordhavn.

Kort over den kommende tunnel til Nordhavn.
Kort over den kommende tunnel til Nordhavn.
Foto: Vejdirektoratet

Lystbåde skal finde ny havn

Lige midt i Nordhavnstunnelens rute er der dog en forhindring i form af en lystbådehavn med omkring 1.500 både, der de seneste mange år har lagt til ved Svanemøllehavnen.

600 af disse skal nu sætte kurs mod nye kyster. Vejdirektoratet vil således lave en erstatningshavn til disse.

- Vi lægger stor vægt på at tage hensyn til de bådejere, der er i havnen. Og som det ser ud nu, opdeler vi projektet i to etaper: anlæg af en erstatningshavn, så omkring 600 både, der nu ligger i Svanemøllehavnen, kan flyttes og dermed give plads til anlæg af tunnelen, som bliver anden etape af projektet, udtaler Silas Nørager.

Erstatningshavnen skal ifølge Vejdirektoratets planer anlægges i havneløbet ved Færgehavnens Brygge, få hundrede meter derfra.

Nordhavnstunnelen kobles på ved udkørslen fra en anden tunnel, nemlig Nordhavnsvej mellem Helsingørmotorvejen og Strandvænget, der åbnede i slutningen af 2017.
Nordhavnstunnelen kobles på ved udkørslen fra en anden tunnel, nemlig Nordhavnsvej mellem Helsingørmotorvejen og Strandvænget, der åbnede i slutningen af 2017.
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Bindeled til mulig ringvej til Amager

Den nye tunnel bliver næste led i de forbedrede trafikforhold til og fra Nordhavn. I slutningen af 2017 blev en anden tunnel indviet, nemlig Nordhavnsvej mellem Helsingørmotorvejen og Strandvænget. Den kommende tunnel bliver direkte forbundet med denne.

På samme vis som Nordhavnsvej får den kommende tunnel til Nordhavn i alt fire kørespor – to i hver retning. Den anlægges som en støbt tunnel i to rør.

Når Vejdirektoratet er færdige med byggeriet, overdrages den nye vej til Københavns Kommune, som herefter overtager ansvaret. Det forventes, at der i åbningsåret i 2027 vil være en trafik på cirka 8.200 biler i døgnet.

Projektet laves, så det er forberedt til kunne indgå i en mulig Østlig Ringvej under Københavns Havn til byudviklingsprojektet Lynetteholm og videre til Amager. Dette projekt er dog fortsat blot på tegnebrættet og altså endnu ikke vedtaget.

Byudviklingsselskabet By & Havn, der under Københavns Kommune står for byudvikling i blandt andet Nordhavn, finansierer projektet.

Kort nyt.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik