I snart 100 år har de glødet i københavner-natten.
De har råbt på opmærksomhed, lokket øjnene og vist vej, mens de signalerede storby, menneskemylder og aktivitet. Og hvor hovedstadens neon-reklamer i sin tid var udtryk for noget nyt og moderne, så har de i dag et umiskendeligt skær af retro. Mange af dem er udskiftet med LED-lys, kulørte plastikskilte, der oplyses indefra og voldsomme reklameskærme, der viser levende billeder. Men klassikerne lever, og der opstår noget nær folkeligt oprør, når de kommer i farezonen.
Camilla Van Deurs, der er Københavns stadsarkitekt, ser neonskiltene og de steder, hvor der er mange af dem, som porte til byen og byens kvarterer.
- Jeg har boet både på Nørrebro og på Amager. Og når man kommer til Langebro eller Dronning Louises Bro og ser neonskiltene - så er man kommet til storbyen, og man er kommet hjem, siger hun.
Og hun er langt fra alene om fascinationen ved neon.
- Neon kan noget. Der er noget særligt tiltrækkende ved det, som gjorde, at det fængede - særligt da det for alvor brød igennem i 1950'erne. Og allerede i 1920'erne talte man om den flydende ild. Det var et revolutionerende, nyt medie, som altså er blevet hængende, siger forfatteren og historikeren Stefan Outzen.