Ny undersøgelse: Københavnske ledige er glade for jobcentrene

Københavns Kommune har sat sig for at ville måle tilfredsheden med de kommunale jobcentre tre år i træk. Nu er den første måling færdig.

De københavnske jobcentre har ikke nødvendigvis det bedste ry og har flere gange været udsat for voldsom kritik, demonstrationer og protestgrupper på Facebook. 

Men tilfredsheden lader alligevel ikke til at være helt dårlig. I hvert fald ikke hvis man skal dømme ud fra en ny måling, Københavns Kommune har fået foretaget.

Det er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, der har gennemført undersøgelsen, og den viser,  at der generelt er stor tilfredshed blandt de københavnske ledige med, hvordan de bliver mødt og hjulpet på jobcenteret.

Over 400 ledige i to kategorier – udsatte ledige eller job- og uddannelsesparate - er i efteråret 2020 blevet spurgt om blandt andet deres oplevelse af seneste samtale, inddragelse i egen sag og den generelle tilfredshed med Jobcenter København.

Tilfredshed med samtaler

I en pressemeddelelse oplyser Københavns Kommune, at 93 procent af de job- og uddannelsesparate er tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret. For de udsatte ledige er tallet 80 procent.

- Ledige københavnere skal selvfølgelig opleve, at de bliver taget godt imod og behandlet ordentligt på jobcentret. Og undersøgelsen viser, at der er generel høj tilfredshed med vores indsats, og det endda efter en periode præget at corona med fysisk lukkede jobcentre og flere ledige. Så det er jeg rigtig godt tilfreds med, siger Venstres Beskæftigelses- og Integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard.

Undersøgelsen viser også, at 81 procent af de udsatte ledige ikke føler sig dårligt behandlet af jobcenteret, mens 94 procent af de job- og uddannelsesparate har samme fornemmelse.

- Mange ledige siger i undersøgelsen, at sagsbehandleren var lyttende, forstående, fagligt kompetent og kendte deres sag. Det fik flere ledige til at føle sig motiverede efter samtalen, og det er jeg selvfølgelig glad for at høre. Det tyder på, at vi når borgerne på en god måde, forklarer borgmesteren i pressemeddelelsen fra Københavns Kommune.

En del efterlyser fremdrift

Der er dog også ledige, som går rundt med en følelse af, at der ikke sker noget i forhold til deres ledighed - fremdrift hedder det i undersøgelsen.

18 procent af de job- og uddannelsesparate føler i mindre eller lav grad, at der er fremdrift i deres forløb. For de udsatte ledige er tallet 20 procent. Hertil siger borgmesteren:

- Vi skal sikre, at de ledige får tilbud, de oplever som relevante, og undersøgelsen viser, at det går meget godt. Vi har været udfordret i 2020 af, at mange praktikker har været aflyst, og det har selvfølgelig påvirket fremdriften. Men vi skal hele tiden have et benhårdt fokus på, at samtalerne og vores tilbud ikke opleves som spild af tid.

Undersøgelsen bliver gentaget i 2021 og 2022 for at følge udviklingen i de lediges oplevelser.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik