Mystiske kæmpe-bobler i vandet: Naboer undrer sig

I flere uger er store og talrige bobler væltet op af vandet ved Sluseholmen i Københavns Sydhavn, lige der hvor den nye metro bliver udgravet.

00:12

Video: Emilie Hyrpel. Her kan man virkelig se det store bobler komme op til overfalden.

- Er det en ny udendørs-spa eller dommedag? 

Det var nogle af de første tanker, der gik igennem hovedet på Leo Steenhard, der bor  i Sluseholmskvarteret i Københavns Sydhavn. 

- Den 23. februar var der en nabo, som delte en video på Sluseholmens facebook-side. På den video kunne man se strømhvirvler ude i kanalen mellem Sluseholmen og Teglholmen.
Og i weekenden opdagede jeg, at der var begyndt at komme bobler op ude foran min egen altan, fortæller Leo Steenhard til TV 2 Lorry. 

Læs også Nu begynder byggeriet af Sydhavnsmetroen

Som man kan se i videoerne her i artiklen, er der godt gang i boblerierne både nat og dag. Og det satte da også gang i tankerne hos Leo Steenhard: 

(Artiklen fortsætter under videoen)

00:22

Video: Leo Steenhard

Luk video

- Umiddelbart tænkte jeg tanker som: Dommedag, åbning af portal til et andet univers, undervandsuhyre som The Kraken, The Beast, Midgårdsormen og så videre, fortæller Leo Steenhard, dog mest i spøg og fortsætter: 

- Men den rationelle del af mig tænkte mere på dykkere, brud på kloakker, gasledninger, centralventilation og til sidst på Metrobyggeriet.

Helt ufarlige bobler

Og det er netop i metrobyggeriet man skal finde forklaringen. 

To store tunnelboremaskiner er nemlig godt i gang med gnave sig igennem jorden under Sluseholmen og kanalen. De skal bane vejen til den nye Sydhavnsmetro, der skal stå færdig 2024.

Læs også Sydhavns-metroen er på vej - om seks år

Og der er intet at være bange for, lyder det fra Metroselskabet. Det er blot ufarlige luftbobler fra tunnelboremaskinerne. 

- På en tunnelboremaskine er der tryk foran for at holde det øvrige tryk og grundvandet ude, skriver Kåre Møller Madsen, pressekoordinator for Metroselskabet, i en mail til TV 2 Lorry. 

- Trykket fra maskinen kan finde vej igennem sprækker i for eksempel københavnerkalken, (et lag i jorden over udgravningen, red.) som der bores i i øjeblikket. Når der bores under kanalen, kan det ses som bobler.

Jeg synes personligt, at boblerne er fascinerende at kigge på.

Leo Steenhard

Er glad for nye bobler

Der er altså ingen grund til at frygte hverken dommedag eller Midgårdsormen. Og faktisk er Leo Steenhard blevet ret glad for sine nye boblende naboer: 

- Det er jo også sjovt, når der sker noget ud over det sædvanlige i kanalerne. Jeg synes personligt, at boblerne er fascinerende at kigge på, og man får hurtigt lyst at hoppe en tur i ”spaen”. Men da jeg ikke er vinterbader, ville jeg fortrække, hvis vandet var 20-30 grader varmere. 

Hvis man selv vil ud og tage boblerne i øjesyn, skal man skynde sig. De er nemlig aftagende, fordi tunnelboremaskinen har gravet sig væk fra kanalen. Men om cirka tre uger bliver der igen gravet under kanalen, og så vil det på ny boble i vandet. 

Svar fra Metroselskabet 

Hvad er det, der får vandet til at boble?

På en tunnelboremaskine er der tryk foran – for at holde det øvrige tryk (som i en dykkerklokke) og grundvandet ude.

 

Trykket fra maskinen kan finde vej igennem sprækker i for eksempel københavnerkalken, som der bores i øjeblikket. Når der bores under kanalen, kan det ses som bobler.

 

Hvor langt nede er boremaskinerne i forhold til det vand oven over, som begynder at boble?

Tunnelboremaskinerne borer 6-7 meter under kanalbunden.
 

Hvor er maskinerne i øvrigt nået til, og hvad hedder tidsplanen i forhold til at have boret under Teglholmen, Sluseholmen og Havneholmen?

 

Tunnelboremaskinen Inge forventes at nå frem til Sluseholmen Station i løbet af to-tre uger. Lillesøster Olivia, som blev sat i gang efter Inge, ventes at nå Sluseholmen cirka en måneds tid efter – det vil sige medio/ultimo april.


Hele tunnelborearbejdet på M4 Sydhavn ventes afsluttet i løbet af foråret 2021. 

 

Kilde: Kåre Møller Madsen, pressekoordinator, Metroselskabet

Sydhavnsmetroen i tal og facts

Linjen får fem stationer, der alle bliver underjordiske:
Havneholmen
Enghave Brygge
Sluseholmen
Mozarts Plads
Ny Elleberg

Strækningen er 4,5 kilometer lang.
Den ventes at øge passagerantallet i hele metrosystemet med 53.000 om dagen - 16 millioner om året.
Det er besluttet, at der afsættes 9,1 milliard til byggeriet.
Det er et tysk-fransk byggekonsortium, der skal stå for selve tunnelbyggeriet, mens et østrigsk-portugisisk konsortium tager sig af skinner og teknik.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik