Modeugen skal være mere bæredygtig: Tøj af genanvendt plastik og ingen spild

Copenhagen Fashion Week har lanceret en strategi, der sætter store krav til bæredygtighed.

Ambitionerne er ligeså høje som stilethælene til Copenhagen Fashion Week 2020.

For modeugen bliver relanceret med en tre-årig strategi, der både skal sætte fokus på, at modeugen bliver mindre forurenende og sætte krav til de modevirksomheder, der deltager.

Det har fået mediet Business of Fashion til at kalde København for bæredygtig-modes hovedstad. 

- Copenhagen Fashion Week er et kulturelt og kommercielt mødested for den skandinaviske modebranche. Det giver os et enormt ansvar og et potentiale til at skabe en indflydelsrig forandring af industrien. Ved at gå i denne retning udvikler vi os fra at være et traditionelt event til at være en platform for forandring af branchen, siger direktør hos Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark. 

Carcel åbnede tirsdag dette års modeuge. Under showet inviterede de gæsterne på catwalken med opfordringen "Walk the Wallk".
Carcel åbnede tirsdag dette års modeuge. Under showet inviterede de gæsterne på catwalken med opfordringen "Walk the Wallk".
Foto: NOVA af StudioVertigo

Strategien sætter blandt andet mål for klimaaftryk og spild. Modeugen skal med strategien reducere deres klimaaftryk med 50 procent og sikre nul spild i 2022.

Og de mærker, der vil deltage i modeugen, skal leve op til 17 bæredygtige krav for at få lov til at medvirke fra 2023 og fremover.

Copenhagen Fashion Week foregår i denne uge.

Den fremtidige modeuge

Flere københavnske modemærker bakker op om at sikre mere bæredygtighed i branchen.

- Den måde, mode fungerer på i dag, kan ikke fungere i morgen i forhold til den klimakrise, vi står overfor, siger Veronica D'Souza, der er direktør hos mærket Carcel. 

Carcel er et to år gammelt tøjmærke, der får deres tøj syet af kvinder i fængsel i Peru og Thailand for at vise, at tøj godt kan produceres i udlandet samtidig med at der tages et socialt ansvar.
Carcel er et to år gammelt tøjmærke, der får deres tøj syet af kvinder i fængsel i Peru og Thailand for at vise, at tøj godt kan produceres i udlandet samtidig med at der tages et socialt ansvar.
Foto: David Essenbæk Jakobsen

Hos Carcel ser de gerne, at forbrugerne går længere i deres tøj, før de køber nyt. Mærket laver derfor ikke nyt tøj hver sæson, og tøjet kommer aldrig på udsalg. 

- I virkeligheden handler det også for os om at gøre op med, at man skal have nye sæsoner. Er det derfor, at man har en modeuge? Hvad er det for en samtale, vi skal have på catwalken fremadrettet, spørger Veronica D'Souza retorisk.

Hos mærket Designers Remix bestod deres kollektion fra sidste år af 90 procent såkaldte bæredygtige metervarer.

Det er certificerede materialer som eksempelvis genbrugt bomuld, plastik og viskose fra træer, som kommer fra bæredygtigt administrerede og certificerede skove.

I år skal deres modeller under Copenhagen Fashion Week udelukkende gå i tøj, som er lavet af bæredygtige materialer.

- Det er en kollektion, hvor vi hylder kvinder netop i forbindelse med bæredygtighed, for vi skal jo føde nogle børn og give en god planet videre, siger Charlotte Eskildsen, der er kreativ direktør hos Designers Remix. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik