Metroen dropper betting-reklamer efter politisk pres

Reklamer for pengespil vil snart høre fortiden til på metrostationer. Det sker efter politisk pres fra Metroens to ejerkommuner.

Fremover vil man i Metroen ikke længere kunne blive fristet af reklamer for hasardspil - på nydansk kaldet betting.

Metroselskabet har nemlig besluttet at blokere for bettingreklamer.

Det fremgår af et referat fra Metroselskabets bestyrelses seneste møde. 

Samtidig bekræfter bestyrelsens næstformand Michael Vindfeldt - der i øvrigt også er socialdemokratisk borgmester på Frederiksberg - over for TV 2 Lorry, at forbuddet mod bettingselskaber indføres som et krav ved selskabets næste reklameudbud.

Af referatet fremgår det, at en enig bestyrelse bakkede op om tiltaget.

Dermed lader det til, at Københavns og Frederiksberg Kommuner har fået opfyldt et politisk ønske.

Her har flertal i henholdsvis Borgerrepræsentationen og Kommunalbestyrelsen i løbet af de seneste måneder begge vedtaget politikker, der skulle føre til udelukkelsen af bettingreklamer fra kollektiv trafik.

Det er især partierne til venstre for den politiske midte, der har ført an i kampen for at få et forbud.

Derfor vækker Metroselskabets beslutning ikke overraskende glæde hos Gunvor Wibroe (S), der er rådmand i Frederiksberg Kommune og i sin tid var med til at stille forslaget.

- Jeg er enormt taknemmelig for, at Metroselskabet har lyttet og handlet, så vi kan sænke antallet af danskere, der bliver ofre for ludomani, siger Gunvor Wibroe (S) til TV 2 Lorry.

Unge i problemer

Gunvor Wibroe henviser til, at det særligt er unge mennesker, der har problemer med pengespil. 

Tal fra Center for Ludomani viser nemlig, at 48 procent af ludomaner i 2020 var unge under 25 år. I 2005 var det tal blot syv procent.

- Vi ser en voldsom stigning af unge mennesker, der bliver behandlet for et problematisk forhold til pengespil. Samtidigt er der flere og flere reklamer for pengespil rundt omkring, og da Frederiksberg Kommune er medejer af metroen, så synes vi ikke, det giver mening, at der bliver vist reklamer for pengespil, siger Gunvor Wibroe.

Man mener, at op mod 125.000 danskere over 18 år har problemer med pengespil, og at flere end 30.000 unge i alderen 12 til 17 år har en risikabel spilleadfærd.

Første skridt på vejen

Selvom Metroselskabet nu har taget skridt for at bandlyse reklamer for pengespil, så stopper de politiske ambitioner ikke her.

- Vi har taget samme sag op hos Movia, og lige nu mangler vi en melding fra dem om, hvorvidt de vil være med på vognen, siger Gunvor Wibroe.

Rådmanden og resten af politikerne bag reklame-stoppet ser nemlig gerne, at trafikselskabet Movia også får fjernet deres bettingreklamer fra busserne i hovedstadsområdet.

- Jeg håber meget, at de lytter til fagfolkene, der fortæller, hvad pengespil gør ved blandt andet børn og unge. Movia kan jo kigge på Metroselskabet og lade sig inspirere af deres aktion, fastslår hun.

TV 2 Lorry har onsdag forsøgt at få en kommentar fra Movia for at høre, hvor langt de er i deres beslutningsproces. Det har imidlertid ikke være muligt at få en kommentar.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik