Markant flere ladestandere til elbiler kan være på vej til hovedstaden

Både Socialdemokratiet og Venstre på Københavns Rådhus vil have ændret loven, så kommunen selv kan etablere flere offentligt tilgængelige ladestandere.

Det er kun 14 procent af københavnerne, der har mulighed for selv at sikre elforsyning til en elbil på deres egen matrikel. Og derfor vil flere politikere på Københavns Rådhus nu sørge for, at der bliver markant flere offentligt tilgængelige ladestandere i byen.

Både politikere fra Venstre og Socialdemokratiet i Borgerrepræsentationen har nu meldt ud, at de vil have Christiansborg-politikerne til at ændre loven, så det bliver muligt for kommunen selv at facilitere og etablere ladestandere.

quote Det haster med at få givet kommunerne lov til at stemple ind i den her opgave. Det er et kæmpe benspænd for udrulningen af grønne biler, hvis vi ikke kan få dem ladt op

Cecilia Lonning-Skovgaard

Som loven er i dag, må kommuner ikke investere i ledninger under fortovet, hvilket en ladestander kræver, fordi kommunen ikke må være i konkurrence med private udbydere af elektricitet.

Overborgmester Lars Weiss (S) er optimistisk og mener, at Christiansborg-politikerne vil være med på at ændre reglerne.

- Når vi som kommune oplever, at der er noget, der er forkert, og når vi deler ambitionen med Christiansborg om, at bilparken i København skal udskiftes med elbiler, så er jeg sikker på, at der også er lydhørhed på Christiansborg til at sige: 'De her regler skal indrettes på en måde, så kommunerne kan være med til at give elbiler et boost'.

Overborgmester Lars Weiss går så skridtet videre mandag og foreslår også, at det skal være muligt for kommunen selv at stå for driften af ladestanderne.

Han mener desuden, at kommunen bør sikre, at der inden udgangen af år 2025 vil være i alt 7.500 offentligt tilgængelige ladepladser i København - det er 6.600 flere end i dag.

- Hvis vi skal nå målet om at få langt flere elbiler på gaden, er det en forudsætning, at man som bilist har en mulighed for at få den ladet op. Infrastrukturen skal på plads, og kan vi som kommune være med til at understøtte det, skal vi dreje på alle de håndtag, vi kan, siger han.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Cecilia Lonning-Skovgaard (V), mener også, at kommunen skal gøre alt for at få flere elbiler til byen.

- Det haster med at få ændret kommunalfuldmagten. Det haster med at få givet kommunerne lov til at stemple ind i den her opgave. Det er et kæmpe benspænd for udrulningen af grønne biler, hvis vi ikke kan få dem ladt op. Det kan kommunerne hjælpe med, og det skal vi have lov til, har Cecilia Lonning-Skovgaard tidligere sagt til TV 2 Lorry.

Men i dag siger hun, at hun dog mener, at det er for langt at gå, hvis kommunen også kommer til at stå for driften af offentligt tilgængelige ladestandere.

- Der er en masse private virksomheder, der gerne vil drive ladestanderne, så det skal vi ikke tage fra dem. Vi skal bare bane vejen for, at det bliver muligt med flere ladestandere, så vi kan få flere elbiler i byen, siger hun.

Københavns Kommune er allerede i dialog med Christiansborg-politikere om den nødvendige tilpasning af loven, så kommunen kan hjælpe med etablering af flere ladestandere på sigt.