Længe ventet skøjtehal til næsten 150 millioner står snart klar

Skøjteløbere kan snart se enden på mere end 12 års ventetid på en skøjtehal på Østerbro. Mandag er der rejsegilde på det kommunale byggeri til små 150 millioner kroner.

Visualisering af den kommende skøjtehal på Østerbro. Foto: CASA

Efter mere end et årti uden en skøjtehal og en årrække med en midlertidig (og til tider faldefærdig) teltkonstruktion kan skøjteløbere i København nu langt om længe skimte lys for enden af tunnelen.

Opførelsen af den næsten 150 millioner kroner dyre Østerbro Skøjtehal i smørhullet mellem Østre Gasværk Teater og fodboldklubben B93’s baner er nu nået så langt, at rejsegilde kan fejres mandag.

Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Læs også Faldefærdigt telt: Kummerlige forhold for skøjteløbere på Østerbro

- Skøjtehallen bliver et vigtigt centrum for Østre Gasværk Kvarteret, hvor der i de kommende år bliver skabt et helt nyt byrum på Østerbro. Og så skaber den rammerne for endnu bedre idrætsfaciliteter og socialt liv i området, hvor skøjteentusiastiske københavnere kan slå sig løs på både elite- og fritidsniveau, udtaler overborgmester Frank Jensen (S).

01:24

Nu er det snart slut med det store, hvide telt ved boldbanerne nær Svanemøllen. Østerbro får snart en ny skøjtehal, og vi var med til rejsegildet.

Luk video

Egentlig skulle rejsegildet for den kommende skøjtehal med 500 tilskuerpladser og klubfaciliteter samt parkeringshus være afholdt tilbage i marts måned, men på grund af (you guessed it) corona blev dette udskudt.

Visualisering af den kommende skøjtehal på Østerbro. Foto: CASA

12 år uden skøjtearena

Rejsegildet mandag er en foreløbig forløsning for ishockeyspillere og skøjteløbere i Københavns Kommune, der gennem en flerårig periode har været på glatis.

Den oprindelige Østerbro Skøjtehal blev bygget i 1975 ved siden af Københavns Idrætspark som en overdækning af en allerede eksisterende udendørs kunstskøjtebane. I mange år var hallen den eneste af sin slags i Københavns Kommune.

I 2008 blev hallen dog revet ned, da Parken Sport & Entertainment opkøbte grunden med ønsket om at opføre en stor multiarena, der dog aldrig blev til noget.

Siden måtte skøjteløbere og ishockeyklubben KSF tage til takke med midlertidig bane overdækket med en teltkonstruktion, som var beregnet til at holde i tre-fire år, men som i stedet skulle ende med at agere faldefærdig idrætsfacilitet i over 10 år.

Den gamle skøjtehal blev revet ned i 2008, og siden da har klubberne haft hjemme i en midlertidig teltkonstruktion.

Læs også Ny skøjtehal på vej i København

- Vi har svært ved at holde på kulden. Om sommeren smelter isen, og om vinteren, så bliver det faktisk alt for koldt, fortalte Laust Weise, der er ungdomsformand i KSF, da TV 2 Lorry besøgte en allerede dengang ramponeret skøjtehal tilbage i 2018.

Indvies til foråret

Samtidig er efterspørgslen efter at stå på skøjter, dyrke ishockey eller kunstskøjteløb steget, og trods opførelsen af en ny skøjtehal i Ørestad, har behovet for en permanent hal på Østerbro hele tiden været til stede.

I 2016 kom finansieringen af den nye Østerbro Skøjtehal på grunden ved Østre Gasværk på plads, men først i 2018 blev et flertal af partierne i København enige om byggeriet, som herefter kunne gå i gang.

Og nu – flere år senere – går det længe ventede projekt så ind i sin afsluttende fase.

Læs også Byggefirma blev inspireret af klimaplan - Nu indfører de affaldssortering på byggepladsen

- Med den nye skøjtehal får borgerne på Østerbro en ny og nær adgang til idrætsfaciliteter og et aktivt fritidsliv. Bevægelse, fællesskaber og foreningslivet er enormt vigtigt for os som mennesker, og jeg er sikker på, at den færdigbyggede skøjtehal vil komme både østerbroerne og resten af byens skøjteglade københavnere til gode, siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (AL).

Med rejsegildet mandag forventer Københavns Kommune, at de om et halvt år kan tage skøjtehallen i brug. Forventet indvielse er således marts 2021.

Samtidig betyder tilblivelsen af Østerbro Skøjtehal, at den plads, som det midlertidige telt i 12 år har optaget, kan leveres tilbage til fodboldklubben B93 og blive til fodboldbaner.

Med den nye skøjtehal begiver Københavns Kommune sig samtidig ud i en ny partnerskabsmodel for drift og vedligehold. Der er således indgået et offentligt, privat partnerskab - et såkaldt OPP - hvor kommunen finansierer og ejer skøjtehallen, entreprenøren CASA står for opførelsen og selskabet DEAS er ansvarlig for drift og vedligehold i de næste 24 år. Det er første gang i Danmark, at en skøjtehal opføres som et OPP-projekt.

I 2018 besøgte TV 2 Lorry det faldefærdige telt, der midlertidigt huser klubberne på Østerbro, og som erstattes af den kommende hal. Se mere i indslaget herunder:

02:37

Siden 2008 har Københavns ældste ishockeyklub måtte leve med ramponerede træningsfaciliteter og nu er tålmodigheden sluppet op.

Luk video

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik

Kulturkalenderen

Hvad sker der i Lorryland i dag?