En dreng sidder på hug over en drejetelefon. På ryggen har han en fyldt rygsæk med blandt andet en sovepose, et net og et bordtennisbat.
Øverst i rygsækken titter en rød vimpel med skriften 'BørneTelefonen' frem.
Når de kommer forbi det her gavlmaleri og ser, at det er BørneTelefonen, så minder det dem om, at vi er her.
Det 20 meter høje og 20 meter bredde kunstværk er ikke til at overse. Og det er godt.
Kunstværket på den grå bygningsfacade er nemlig en del af en større kampagne, der skal sætte fokus på børns trivsel og tilbuddet BørneTelefonen, der trøster, rådgiver og lytter til børn og unge.
Og det er der brug for.
Corona påvirker udsatte børn
Børn og unge er nemlig ekstra udsatte under coronakrisen, og derfor har Socialstyrelsen valgt at støtte ni organisationer via en børnepakke, der skal understøtte indsatsen for netop udsatte børn.
Det gælder blandt andet Børns Vilkår, der driver BørneTelefonen. Og her har de valgt at bruge pengene på en synlighedskampagne.
- Under coronatiden er flere børn hjemme, og det gør dem mere isolerede. Derfor frygter vi, at flere børn bliver omsorgssvigtet. Dem vil vi rigtig gerne hjælpe, siger Solveig Jessen, der er børnefaglig konsulent hos BørneTelefonen.
Også ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan har været med til at muliggøre projektet. Det er nemlig dem, der har stillet gavlen til rådighed for kunstprojektet.
Jeg har sagt ja til den her opgave, fordi det har et budskab, jeg kan stå inde for. Og så er det et formål, som jeg jo kun kan støtte.
Et vigtig projekt
Også for kunstneren bag værket, Jakob Tolstrup, har det været en vigtig opgave.
- Jeg har sagt ja til den her opgave, fordi det har et budskab, jeg kan stå inde for. Og så er det et formål, som jeg jo kun kan støtte, siger han.
Det er ham, der i samarbejde med Børns Vilkår og BørneTelefonen har udvalgt motivet til det store kunstværk. Og for Jakob Tolstrup har det været vigtigt at lave noget, der ikke er for sørgeligt.
Han har derfor forsøgt at lave et mere eventyrlystent værk. Alligevel kan seriøsiteten ikke skjules.
Jakob Tolstrup fortæller nemlig, at drengen med den fyldte rygsæk skal symbolisere et barn, der har meget i bagagen.
"Vi er her"
Heller ikke værkets placering er tilfældigt. Kunstværket er blandt andet placeret ved Nørrebro Skatepark, fordi det er et sted, hvor mange børn og unge kommer forbi.
- Når de kommer forbi det her maleri og ser, at det er BørneTelefonen, så minder det dem om, at vi er her, fortæller Solveig Jessen til TV 2 Lorry.
Og kunstværket er blot en lille del af synlighedskampagnen. Børns Vilkår og BørneTelefonen har nemlig også valgt at opsætte reklamer i busser, taxier og metroer, som alt sammen skal være med til at sikre, at børn og unge ved, at de kan søge hjælp hos BørneTelefonen.