Kunder i oprør over parkeringsapp: "Fusk" og "tyveri"

Kunder oplever store problemer med parkeringsfirmaet Plot, som ifølge kunderne uden dokumentation opkræver parkeringsbøder.

Arkivfoto. Foto: David Leth Williams - Ritzau / Scanpix

Charlotte Rytter fra Østerbro er en af de mange kunder, som har oplevet store vanskeligheder med parkeringsfirmaet Plot, der blandt andet står for - eller rettere har stået for parkering ved DGI-byen.

Den 28. september sidste år parkerer Charlotte Rytter i sin leasede bil i DGI-byens parkering i forbindelse med, at hun skal til en konference.

Det er dybt frusterende, at man ikke kan komme igennem til dem, når de påstår, at de har dokumenation for bøden, som jeg ikke kan komme i besiddelse af.

Charlotte Rytter, Østerbro

Alt synes at være i orden, og hun indbetaler 127 kroner via parkeringsapp'en Plot, for at bilen kan holde der.

Læs også Fuskerfirma snyder igen brugere med falske Facebook-konkurrencer

Omkring en måneds tid senere får hun en bøde på 795 kroner for at have parkeret uden gyldig tilladelse ved DGI-byen ved Tietgensgade 65 på Vesterbro.

I dag er bøden løbet op i 1.145 kroner, fordi der er kommet rykkergebyr oveni.

Charlotte Rytter er ikke den eneste. Flere kunder har givet deres oplevelse af Plot til kende på Trustpilot. 

Charlotte Rytter får i første omgang bøden gennem leasingfirmaet, der tager sig af sagen. De vender retur til hende i november 2019 med beskeden om, at leasingfirmaet har prøvet at få bøden annulleret, men at hun skal betale.

Det vil Charlotte Rytter ikke, så i januar 2020 tager hun sagen i egen hånd. 

 Jeg synes, det er dybt problematisk, og jeg bliver mistroisk i forhold til, om det er en bevidst strategi.

Charlotte Rytter, Østerbro

Via telefon og mail har Charlotte Rytter forsøgt at komme igennem til parkeringsfirmaet Plot for at protestere afgiften, men uden held. 

- Det er dybt frusterende, at man ikke kan komme igennem til dem, når de påstår, at de har dokumentaion for bøden, som jeg ikke kan komme i besiddelse af. Jeg har mit bevismateriale i orden, men jeg skal kæmpe for, at de skal løfte bevisbyrden for mig. Den er meget besværligt, siger Charlotte Rytter til TV 2 Lorry og fortsætter: 

-  Jeg har dokumentation, jeg har parkeringsbillet, jeg har betalt 127 kroner, og deres bevisbyrde er kompliceret at komme ind til. Det er ikke rimeligt. Hvis man kræver penge fra folk, skal man have bevis, siger hun. 

Flere kunder har givet deres oplevelse af Plot til kende på Trustpilot. 

Efter flere forsøg på at fat på Plot, fik hun mail tilbage om, at Plot ikke har noget med parkeringsafgiften at gøre, men at Charlotte Rytter skal tage kontakt til et andet parkeringsselskab Parkware.

Læs også SE KORTET: Her får københavnerne flest parkeringsbøder

Parkware udruster hende med login-oplysninger, så hun kan gå videre med klagen over afgiften.

Hun får log-in oplysningerne, men de virker ikke. Derfor kontakter hun Parkware den 7. februar 2020, men dem har hun endnu ikke hørt fra. 

- Jeg har intet imod at betale for parkering. Jeg gider bare ikke blive snydt.

Charlotte Rytter, Østerbro

Det undrer også Charlotte Rytter, at der på fakturaen for parkeringsbøden står oplyst, at parkering uden gyldig tilladelse er udstedt til Tietgensgade 65, mens der på hendes kvittering, hvor hun har parkeret, står Tietgensgade 69. 

Charlotte Rytters parkeringsbøde for Tietgensgade 65.

Charlotte Rytters kvittering for Tietgensgade 69.

"Fusk" og "tyveri"

Charlotte Rytter er langt fra den eneste, der har haft dårlige oplevelser med Plot.

Trustpilot beskrives app'en som "fusk", "tyveri" og "bondefangeri". Her har mange andre kunder samme oplevelser. 

Kundernes anmeldelser, hvor kun to anmeldelser ud af 37 er positive, går tilbage til juni 2019. I januar 2020 har 11 kunder anmeldt app'en negativt. Den seneste anmeldelse, som også er negativ, er fra 5. februar 2020.

- Jeg synes, det er dybt problematisk, og jeg bliver mistroisk i forhold til, om det er en bevidst strategi. Der er så mange, der har dårlige oplevelser, og der kommer hele tiden nye. Sidste gang var 5. februar 2020. Vi skal have tillid til, hvor vi køber parkering, så vi ikke bliver snydt. Det lugter af fup, siger Charlotte Rytter. 

Flere kunder har givet deres oplevelse af Plot til kende på Trustpilot. 

Charlotte Rytter stiller også spørgsmålstegn ved, at DGI-byen og Københavns Kommune samarbejder med parkeringsselskaber, der ifølge Charlotte Rytter bevidst snyder kunderne. 

- Jeg har intet imod at betale for parkering. Jeg gider bare ikke blive snydt, siger hun. 

TV 2 Lorry har kontaktet Plot, Parkware, DGI-huset og Københavns Kommune for at få en kommentar til sagen. 

Københavns Kommune oplyser, at de har modtaget en enkelt klage over Plot, og har på nuværende tidspunkt ikke yderligere at tilføje til sagen.

DGI-byen har ikke vendt tilbage på TV 2 Lorrys henvendelse, men på deres hjemmeside oplyser de, at det ikke længere er muligt at betale med appen Plot. 

Hvis Charlotte Rytter ikke kan komme igennem og få annulleret sin bøde, som altså nu er påu 1.145 kroner , agter hun at gå til parkeringsklagenævnet. 

Plot og Parkware er ikke vendt tilbage på TV 2 Lorrys henvendelser.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik