Kommunens løsning på kaos-bro: Cyklister skal køre på blå baner

Efter voldsomme protester og medieinteresse har Københavns Kommune nu forsøgt at bedre cyklistforholdene på den skandaleramte Dybbølsbro.

101.000.000 (101 millioner) kroner brugte Københavns Kommune på det, der skulle være hovedstadens bredeste cykelsti, som forbinder Vesterbro med Fisketorvet.

København er verden over kendt for sin cykelkultur, og nu skulle det blive endnu bedre for de tohjulede - men resultatet blev det stik modsatte, da projektet var færdigt: Horder af forvirrede cyklister beklagede sig højlydt, for det var kropumuligt for dem at finde ind på den nye cykelsti uden at komme i karambolage med bilister og fodgængere, og forholdene var så problematiske, at politiet hjalp til i myldretiden.

Nu har Københavns Kommune haft travlt med at iværksætte en række afværgeforanstaltninger, der skal forbedre forholdene på broen.

Efter en kraftig proteststorm har Københavns Kommune haft gang i malerullerne for at hjælpe forvirrede cyklister
Efter en kraftig proteststorm har Københavns Kommune haft gang i malerullerne for at hjælpe forvirrede cyklister
Foto: TV 2 Kosmopol

Blå cykelbaner

Det mest synlige tiltag er, at kommunen i nattens løb har malet cykelbanerne blå, så cyklisterne kan se, hvor de skal køre. Dertil er der opsat infotavler flere steder, der fortæller cyklisterne om den trafikale situation omkring broen, der forbinder Vesterbro med Fisketorvet og giver cyklister videre adgang til Islands Brygge og Amager via Cykelslangen.

Kommunen vil desuden male piktogrammer på vejbanerne, hvor cyklerne skal køre, og den del af broen, der er forbeholdt biler, får skilte, der annoncerer cykelforbud.

Lyssignalerne i det komplicerede kryds bliver justeret, så trafikken afvikles bedre, og så vil folk fra kommunens Teknik- og Miljøforvaltning overvåge situationen. Dels for at sikre sig, at cyklisterne vænner sig til den nye situation og dels for at man om nogle uger kan evaluere effekten af de nye tiltag i samarbejde med politiet.

Trafikpres førte til udvidelse

Dybbølsbro går over baneterrænet og forbinder Vesterbro med Fisketorvet og Kalvebod Brygge.

Broen var oprindeligt to broer lige ved siden af hinanden, men stigende mængder cykeltrafik gav pladsproblemer. De to broer er nu forbundet med et ståldæk, der skaber én bred, sammenhængende bro. 

På den ene halvdel kører bilerne - og på den anden kører cyklisterne. Dermed er cykelstien anderledes end på normale vejstrækninger - for kører man fra Vesterbro-siden som cyklist, skal man køre til venstre for bilerne, hvor normale cykelstier befinder sig på hver sin side af vejen og cykler kører til højre for bilerne. (Se i øvrigt grafikken nedenfor). 

Men ifølge Københavns Kommune kan bilerne ikke køre på midten af broen, for det kan den nye stålkonstruktion ikke bære. Og det er den løsning, der giver cyklisterne en masse udfordringer.

Grafikken her viser, hvordan Københavns Kommune har malet cykelbanerne blå i håbet om, at cyklisterne så finder frem til cykelstien over broen uden at komme ind på bilbanerne.
Grafikken her viser, hvordan Københavns Kommune har malet cykelbanerne blå i håbet om, at cyklisterne så finder frem til cykelstien over broen uden at komme ind på bilbanerne.

Henriette Hall-Andersen fra Teknik og Miljøforvaltningen erkender, at forholdene på broen vil kræve "en del tilvænning fra trafikanternes side, før det kommer til at glide," som det hedder i en pressemeddelelse fra Københavns Kommune.

Hun tilføjer:

- Vi var godt klar over, at der kunne opstå nogle udfordringer med den valgte trafikløsning. Det fungerer godt i den anden ende af broen for cyklister, der skal over på Cykelslangen, og hvor der førhen har været en del problemer. Krydset på Vesterbrosiden er mere kompliceret, og her skal cyklisterne ikke længere køre lige ud over broen, som de har været vant til.

Cyklistforbundet om problemer: Burde have været forudset

Erik Hjulmand, afdelingsformand i Cyklistforbundet København undrer sig over, at man ikke valgte at involvere Cyklistforbundet i processen. Og i forbindelse med Københavns Kommunes nyeste justeringer med afmærkning af cyklernes bane og ændrede lyssignaler siger han:

- Det burde have været forudset, at det kunne give nogle problemer. Især et sted som her, hvor der i forvejen kører rigtig mange cyklister. Man har helt klart haft en forhåbning om, at der vil komme endnu flere cyklister ud af det her projekt, og så er det jo ærgeligt, at cykelstien har fået så dårlig en start, som den har fået.

Og det ærgrer afdelingsformanden i Cyklistforbundet København, at udgangspunket med en løsning for de mange cyklister, nu drukner i mængden af kritik. For det var et godt projekt, som på mange måder har forbedret cyklisternes forhold på Dybbølsbro.

-Det der ærgrer mig mest er, at nu bliver denne her grundlæggende gode løsning talt ned, siger Erik Hjulmand til TV 2 Lorry.

Københavns Kommunes centerchef har efterfølgende inviteret Cyklistforbundet på kaffe og dialog.

Trafikken bliver meget værre

Og alt tyder på, at forholdene på Dybbølsbro kun bliver værre i fremtiden - for mængden af trafikanter forventes at stige markant i de kommende år.

I dag passererer cirka 21.000 cyklister og 7.000 biler dagligt Dybbølsbro. Det tal ventes at vokse med 25 procent inden år 2034.

- Derfor vil der sandsynligvis være behov for, at man tilpasser infrastrukturen i takt med, at bydelen forandrer sig, oplyser Københavns Kommune.

I de seneste dage har vi talt med cyklister om forholdene på Dybbølsbro. Se og hør deres reaktioner i videoen nedenfor.

 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik