Kørestolsbrugere kører forgæves: København halter efter både Berlin og Beijing

Lokalformand for Dansk Handicap Forbund Hans J. Møller tester fremkommeligheden i Københavns indre by for TV 2 Lorry. Resultatet er nedslående.

Arkivfoto. Foto: Lars Møller / Ritzau Scanpix

- Det her, det er jo ren tosseri.

I den ene butik efter den anden på Strøget i København er det umuligt for Hans J. Møller og andre kørestolsbrugere at komme ind. Af og til skyldes det, at indgangsdørene er for smalle, men som oftest er det blot et lille trin, man skal passere, som holder kørestolsbrugerne ude.

- Se, der er igen. Et af de tossetrin, som vi kalder dem. Der er i virkeligheden ikke nogen faglig begrundelse for, at der skal være sådan et trin, for der er plads nok til, at man, som nogen butikker har gjort det, laver sådan en rampeagtig opkørsel. Men nej nej, sådan skal det ikke være her på Strøget, siger Hans J. Møller fra sin smalle el-scooter, mens han som lokalformand for Dansk Handicap Forbund i København tester Indre bys tilgængelighed for TV 2 Lorry.

Det er jo forfærdeligt i virkeligheden. Jeg ved sgu næsten ikke engang, hvad jeg skal sige, for jeg synes altså, at det er sgu for ringe.

Hans J. Møller, Dansk Handicap Forbund

- Jeg tror faktisk ikke, at det er fordi, at folk ikke vil have os handicappede ind og handle. Det tror jeg ikke. Jeg tror hovedårsagen simpelthen er ubetænksomhed. Altså at folk ikke har tænkt over, at vi ikke kan komme ind.

På ruten ad Strøget fra Bremerholm til Kongens Nytorv tæller han, hvor mange butikker han umiddelbart vil kunne komme ind i, og resultatet er nedslående.

1 / 9
2 / 9
3 / 9
4 / 9
5 / 9
6 / 9
7 / 9
8 / 9
9 / 9

Der er mange "tossetrin" ind til butikkerne i indre by. Her kan du se et par stykker af dem, og også et eksempel på hvor lidt der skal laves om, for at kørestolsbrugere får adgang.

- Det er altså ikke sjovt at køre her, når man tæller på den her måde. Det blev 18-13 til ufremkommeligheden. Altså 18 af de 31 butikker på ruten kan man ikke komme ind i, hvis man er på hjul, og det er altså selvom, at det her er en af Københavns officielle tilgængelighedsruter, siger Hans J. Møller.

- Det er jo forfærdeligt i virkeligheden. Jeg ved sgu næsten ikke engang, hvad jeg skal sige, for jeg synes altså, at det er sgu for ringe. Det burde simpelthen være en betingelse for at drive butik i gadeplan, at der er tilgængeligt for folk også på hjul, fortsætter Hans J. Møller.

København er mindre tilgængelig end andre hovedstæder

Ifølge Dansk Handicap Forbund, så halter København på tilgængelighedsområdet langt efter de øvrige nordiske byer, som byen normalt sammenlignes med.

- Der er lang vej endnu her i København, desværre. Eksempelvis er det nærmest en drøm at køre på hjul i Berlin, for der er tænkt på kørestolsbrugere overalt. Både med hensyn til antal handicaptoiletter, med adgang til butikker og så er der nedkørsler fra fortovet ved samtlige vejkryds, og ikke bare sådan lidt tilfældigt som her i København, siger Hans J. Møller.

De steder jeg har været i Beijing, der kan København slet ikke følge med i forhold til tilgængelighed

Hans J. Møller, Dansk Handicap Forbund

Også når København sammenlignes med hovedstæder i mindre udviklede lande, må København se sig slået.

- De steder jeg har været i Beijing, der kan København slet ikke følge med i forhold til tilgængelighed. Og det starter faktisk allerede i lufthavnen, hvor det derude er meget nemmere at komme rundt. Alle steder hvor der er trapper, der er der også enten elevator eller ramper, og det oplever du altså ikke her i København, siger lokalformand for Dansk Handicap Forbund Hans J. Møller.

En rystende oplevelse at køre rundt på Københavns brosten

Udover trin der er umulige at forcere, så møder københavnske kørestolsbrugere også en række andre udfordringer, når de skal igennem byen.

- Det er jo bogstavelig talt en rystende oplevelse at køre rundt her i indre by, siger Hans J. Møller.

- Ja, så er der brosten igen, faktisk lige meget hvor jeg kigger hen, fortsætter han, da vi kører ned omkring Sankt Nikolaj Kirke, der ligger under 100 meter fra Strøget.

- Brosten er bare ikke særligt sjove for os kørestolsbrugere, for vi bliver rystet helt igennem. Så jeg kører lige lidt langsomt igennem her, siger Hans J. Møller, der for at komme væk fra brostenene drejer ned af Lille Kirkestræde med retning mod Højbro Plads.

07:26

Følg kørestolsbruger Hans J. Møller, når han tester, hvor mange af de 31 butikker i den nordøstlige del af Strøget, som han kan komme ind i.

Luk video

- Man skal have tungen lige i munden, når man kører her, for fortovet er meget smalt, og så hælder det samtidig slemt til den ene side, så jeg sidder helt skævt, siger Hans J. Møller.

Omkring halvvejs på den 60 meter lange vej, står en cykel parkeret på fortovet. Selvom den står op ad husmuren, så fylder den stadig så meget på det smalle fortov, at Hans J. Møller igen må ned på vejen med brosten, for at kunne komme forbi.

- Vi kørestolsbrugere oplever ret ofte, at folk kaster deres cykler rundt omkring, uden at tænke på at vi skal kunne komme forbi. Og jeg kan jo ikke komme op på fortovet igen, så jeg må køre på de her rystesten helt ned til hjørnet.

En parkeret cykel gør, at kørestolsbrugere bliver tvunget ned på vejen. Der må de køre til der igen kommer en opkørselsrampe. Foto: Martin Kiil

Gode og dårlige løsninger spredt rundt omkring i byen

Fra hjørnet af Lille Kirkestræde og op mod Strøget er der lavet kørespor på det brostensbelagte fortov. Det er to rækker smalle fliser, som lige akkurat passer til en kørestol eller barnevogn. El-scooterens forhjul rammer dog brostenene i midten, men det er til at leve med, konstaterer Hans J. Møller, før han bliver irriteret over et bump på vejen.

- Ugh, så har vi dem her igen. Rendestenene, der fører vandet fra nedløbsrørene og ud på vejen. Vi har flere gange sagt til kommunen, at de kan dække dem over, så de ikke laver bump henover hele fortovet. De har så eksperimenteret med at nogen er bredere og nogen er smallere, men grundlæggende er der jo i hvert fald ingen grund til, at de ligger sådan der, siger Hans J. Møller.

Det er for smalt til, at jeg kan køre forbi. Hvis jeg forsøger mig, så vil det ene hjul ryge ud på vejen, og så vælter kareten

Hans J. Møller, Dansk Handicap Forbund

Da vi fortsætter testturen forbi Storkespringvandet og op ad Købmagergade, så kommer der pludselig et smil på handicapformandens læber.

- Den her type brosten er helt okay. De er jo forholdsvis nye og er lavet på sådan en flad måde, så det ligner rigtige brosten, men det ryster ikke særligt meget at køre her, siger Hans J. Møller veltilfreds.

Glæden stivner dog allerede, da vi drejer væk fra Købmagergade. Først kan vi kun akkurat komme igennem en stor bunke cykler, der næsten spærrer adgangen til Silkegade, og dernæst bliver Hans J. Møller tvunget ned på vejen, da en cafe har spærret fortovet med stole og cafeborde.

- Det er for smalt til, at jeg kan køre forbi. Hvis jeg forsøger mig, så vil det ene hjul ryge ud på vejen, og så vælter kareten. Det er simpelthen ubetænksomt, og jeg tror heller ikke at det overholder de vedtægter Københavns kommune har for udeservering, og det er noget vi påtaler gang på gang, for det sker altså rigtig tit, siger Hans J. Møller.

Dansk Handicap Forbund til kommunen: Tag jer sammen

Længere nede af gaden overvejer Hans J. Møller igen at køre ud på vejen, for der kommer endnu en udfordring for ham på fortovet.

- Der går jo et trin ned til en kælderbutik, og hvis finmotorikken ikke er helt oppe på 100, så kan man jo godt risikere at havne dernede. Jeg tror lige det går i dag, men efter en julefrokost ville jeg nødigt køre her, siger Hans J. Møller, før han langsomt sniger el-scooteren forbi kældernedgangen.

Teknik- og miljøforvaltningen må godt tage sig lidt sammen. De har masser af undskyldninger, men de fleste af dem er dårlige, for det er udelukkende et spørgsmål om vilje

Hans J. Møller, Dansk Handicap Forbund

Bare få meter senere kommer dog en endnu større udfordring. For trappen op til naboopgangen, fylder endnu mere af fortovet end trinet ned til kælderen gjorde. Normalt ville han være kørt ned på vejen, men for testens skyld lister han langsomt forbi med kun et par centimeter til siden, før han ville dratte ned på vejen.

- Der skal sgu ikke meget slinger i valsen til, før det går galt. Og samtidig så hælder fortovet kraftigt til den ene side, så det er altså ikke nogen rar oplevelse, siger Hans J. Møller.

Fortovet hælder kraftigt ned mod vejen, og er samtidig så smalt, at el-scooteren kun akkurat kan køre der. I baggrundne til højre kan ses en kældernedgang, som Hans J. Møller også kun med nød og næppe undgik at vælte ned i. Foto: Martin Kiil

Trods sine blot 100 meter, så bød Silkegade på adskillige udfordringer og for enden af gaden, hvor den rammer Pilestræde, opstår endnu en forhindring. På hjørnet mangler der nemlig op- og nedkørselsramper til fortovet, hvis man vil fortsætte ad Antonigade.

- Det er noget lort, når de mangler, og der er altså meget gennemgang heromkring. Mange turister også i kørestol vil jo gerne se den indre by og det gamle København, men fremkommeligheden er sgu ikke særlig god, siger Hans J. Møller.

Selv kommer Hans J. Møller kun sjældent i indre by, fordi han ved, det er for besværligt at komme rundt, og testturen sammen med TV 2 Lorry har kun bekræftet hans fornemmelse. Når det kommer til tilgængelighed, så halter København langt efter andre vestlige byer.

- Det er bare ikke godt nok, og det har vi også tudet kommunen ørene fulde med, og opgaven er altså ikke løst endnu. Så Teknik- og Miljøforvaltningen må godt tage sig lidt sammen. De har masser af undskyldninger, men de fleste af dem er dårlige, for det er udelukkende et spørgsmål om vilje, slutter Hans J. Møller, lokalformand i Dansk Handicap Forbund.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik