Københavnske el-løbehjul bliver mere bæredygtige

Transportable batterier med længere levetid skal fjerne diesel-varevogne, der kører rundt og indsamler løbehjul.

Foto: VOI

El-løbehjulsfirmaet Voi vil i løbet af de kommende måneder udskifte hele sin flåde i København, og gå over til en mere bæredygtig model.

Helt konkret lancerer man el-løbehjulet Voiager 3x, der har 51 procent lavere udledning af CO2 i løbet af den samlede levetid i forhold til målinger på tidligere generationer af el-løbehjul. 

Det skriver Voi i en pressemeddelelse.

Læs også Mere end 100 el-løbehjul fundet i havnen - borgmester kræver handling fra udlejere

Den markant lavere udledning af CO2 er blandt andet mulig, fordi batterierne er udskiftelige. Noget Voi, som de første i Danmark, har fået godkendt til løbehjul af Færdselstyrelsen. 

Forskellen mellem Voiager 3x og andre  el-løbehjul i København er, at man kan udskifte batteriet på gaden. Derfor præsenterer Voi sammen med de nye løbehjul også helt nye såkaldte Voi Cargo Bikes.  

Det er elektriske ladcykler, som kan transportere batterierne derhen, hvor el-løbehjulene  befinder sig, og dermed kan let udskifte dem.

Det betyder ydermere, at Voi ikke længere behøver køre rundt i varevogne inde i byen og hente el-løbehjulene ind til opladning om natten. I stedet kan batteriet udskiftes der, hvor el-løbehjulet befinder sig.

Godkendt af Færdselsstyrelsen 

Tilsammen medfører introduktionen af udskiftelige batterier og Voi Cargo Bikes, at Voiager 3x har et betydeligt lavere CO2-aftryk end andre el-løbehjul. Men det er også værd at   bemærke, at batterierne har større kapacitet end tidligere, hvilket betyder, at de kan køre   længere, inden de skal lades op. 

Dertil kommer, at levetiden for Voiager 3x er minimum 24 måneder - en klar forbedring i forhold til eksisterende dele-løbehjul.

Læs også Minister vil rydde op i el-løbehjul - borgmester klapper i hænderne

Voi har været klar til at introducere de nye  løbehjul i noget tid, men har afventet en  godkendelse fra Færdselsstyrelsen. Godkendelse var nødvendig, da blandt de ekstra store  batterier betyder, at de nye el-løbehjul er tungere end tidligere modeller.

Derfor krævede løbehjulene en  ekstraordinær dispensation hos Færdselsstyrelsen.

Selvom man nu udskifter de tidligere modeller i København, betyder det ikke, at de bliver kørt  i garage og glemt. I stedet bliver de genanvend i andre byer eller reservedelene bliver brugt til   vedligeholdelse.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik