København sagsøger lastbilkartel: Pressede priserne og bremsede miljøtiltag

EU-Kommissionen har afdækket et såkaldt priskartel mellem de største lastbilproducenter i Europa, og nu vil Københavns Kommune have erstatning for 78 lastbiler solgt til overpris.

Landets tre største kommuner har en høne at plukke med en stribe industrigiganter.

Anført af Københavns Kommune sagsøger parterne lastbilproducenterne MAN, Volvo/Renault, Iveco, DAF, Daimler (nu Mercedes-Benz) og Scania for små 185 millioner kroner, hvoraf Københavns andel udgør lidt over 75 millioner.

Det sker på baggrund af producenternes rolle i et såkaldt priskartel, hvor virksomhederne over en længere årrække i fællesskab har skruet op for priserne på deres produkter, som fabrikanterne til sammen har så godt som monopol på, lyder anklagen.

Det fremgår af et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Trine Høj Andersen, der er chefjurist i Teknik- og Miljøforvaltningen, udtaler i et skriftligt svar til TV 2 Lorry, at sagen i øjeblikket kører ved Sø- og Handelsretten.

- Vi har kigget ned i relevante kontrakter og udbud for at kunne dokumentere den meromkostning, der har været, som følge af karteldannelsen, udtaler hun.

Fastsatte priser og forsinkede miljøteknologi

I sit søgsmål er Københavns Kommune tungt bevæbnet med en afgørelse fra EU-Kommissionen, der under ledelse af EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, afdækkede kartellets metoder.

Her viste en efterforskning, at producenterne i periode på 14 år - fra 1997 til 2011 - aftalte priser og aftalte at forsinke ny teknologi, der skulle nedbringe udledningen af sundhedsskadelige stoffer.

Dette mundede i 2016 og 2017 ud i bøder på svimlende 28,4 milliarder kroner til producenterne – bortset fra Man, der som en slags whistleblower slap for straf.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvad er et priskartel?

Kort fortalt er et priskartel en aftale mellem flere virksomheder inden for samme branche om prissætning med det formål at formindske konkurrencen.


Et eksempel på et priskartel kan ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen være, når to eller flere konkurrerende virksomheder aftaler indbyrdes hvad deres varer eller ydelser skal koste og ensretter priserne over for kunderne.


Det kan for eksempel dreje sig om aftaler om ens prisforhøjelser, ens rabatter, eller en aftale, der forbryder deltagerne at give rabatter.


En typisk konsekvens vil være, at priserne på et produkt eller en ydelse generelt stiger hos alle udbydere uden en naturlig forklaring – for eksempel råvareprisstigninger eller lignende.


I dette tilfælde har de involverede lastbilfabrikanterne udgjort 90 procent af det europæiske marked. Et priskartel har derigennem i høj grad kunnet diktere priserne i branchen.


Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Har opbakning fra EU-Kommissionen

Men selv om, sagen i første omgang blev lukket i 2017, kører den fortsat videre blandt de parter, der kan være blevet snydt af kartellet – herunder de danske kommuner.

EU-Kommissionen har nemlig opfordret enhver, der har været påvirket af kartellet, til at anlægge sag.

Det var netop, hvad Københavns Kommune i fællesskab med Århus Kommune, Århus Havn, Odense Kommune og Odense Renovation gjorde i juli måned 2019.

Den omfattende sag er dog først nu mundet ud i et egentligt erstatningskrav fra parterne. Det er altså det, Københavns Kommune opgør til cirka 75,5 millioner kroner.

Selv mener landets største kommune, at beløbet kan opkræves på baggrund af 78 lastbiler købt, eller leaset i kartelperioden og efterfølgende år frem til 2014.

Dertil kommer et erstatningskrav for overpris på ydelser med producenternes store lastbiler ”som entreprenører med videre forventeligt har overvæltet på kommunen som følge af, at de selv har betalt overpris for lastbilerne”, fremgår det af notatet.

- Københavns Kommune har indkøbt og leaset lastbiler hos virksomhederne, og kommunen har indkøbt fragtkørsel hos selvstændige vognmænd, blandt andet med henblik på transport af affald og byggematerialer. Vi har derfor anlagt et søgsmål mod lastbilskartellet for at få udgifterne til meromkostningen igen, udtaler chefjurist i Teknik- og Miljøforvaltningen, Trine Høj Andersen.

Speditører fik afvist erstatning på 4,5 milliarder kroner

Det er dog ikke på forhånd givet, at de tre kommuner samt de kommunale selskaber får medhold i deres søgsmål. 

I februar 2020 kunne Lastbilmagasinet således berette, at 3.200 speditører og vognmænd fra ni europæiske lande ved en domstol i München fik afvist et erstatningskrav på 600 millioner euro - cirka 4,5 milliarder kroner - for indkøb af i alt 85.000 lastbiler i priskartelperioden.

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til de sagsøgte parters danske og internationale presseafdelinger.

Iveco, Volvo Danmark A/S - der repræsenterer Renault såvel som Volvo - og DAF svarer alle tre, at de ikke ønsker at udtale sig i sagen.

Scania, MAN og Mercedes-Benz er ikke vendt tilbage inden artiklens udgivelse.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik