Klima-taxier i hovedstaden får en hjælpende hånd

Grønne taxier får fordele i den københavnske trafik. Det har et politisk flertal på rådhuset besluttet.

En taxi kører rigtig mange kilometer hvert år. Og hvis det er Københavns Kommune, chaufføren kører i, så bliver det ifølge beregninger på rådhuset til omkring 100.000 kilometer på hovedstadens gader i løbet af et år.

Dermed er der en solid klimagevinst, hvis man kan få taxiselskaberne  til at udskifte deres køretøjer med brint- eller elbiler.

- Hvis man kan få gjort taxierne grønne i København, vil det have en reel effekt for CO2-aftrykket. Derfor støtter jeg selvfølgelig tiltag, der belønner de grønne taxier og kan motivere flere udbydere til at omstille til grøn drift, siger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse fra Københavns Kommune.

Og det er hun ikke ene om. Et flertal på rådhuset har vedtaget, at grønne taxier skal have fordele i trafikken. Det betyder i første omgang, at kommunen reserverer 50 taxiholdepladser i kommunen til hyrevogne, der drives af enten el eller brint.

Attraktive holdepladser

Pladserne etabeleres blandt andet ved Hovedbanegården, og deres beliggenhed bliver så attraktiv, at chauffører, der kører en klimavenlig bil, formentlig får lettere ved at få gadeture. Og andre - almindelige taxier - får ikke lov til at bruge kjlimaholdepladserne.

- Hver gang en taxi bliver omstillet til grøn drift, slipper vi for en stor mængde CO2. Indsatsen er derfor vigtig for københavnernes luftkvalitet, for at reducere klimaaftrykket og for at nå Københavns klimaambitioner om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Vi er nødt til at skrue på alle de grønne knapper, vi overhovedet kan, og det her er en af dem, siger Ninna Hedeager Olsen.

Kort nyt.

Håb om stor CO2-besparelse

Kommunens beregninger viser, at hvis alle taxier i hovedstadsområdet blev skiftet ud til klimavenlige el- og brintbiler, så vil det formindske udledningen af CO2 med mellem 30.000 og 50.000 om året. I øjeblikket kører der omkring 150 el- og brinttaxier i København ud af en samlet flåde på knap 2.000. Til sammenligning kører der omkring 800 klimavenlige hyrevogne i en by som Amsterdam.

Københavns Kommune understreger dog, at deres bud på en CO2-besparelse på mellem 30.000 og 50.000 ton forudsætter, at antallet af hyrevogne i hovedstadsområdet stiger til 5.000 i år 2025. Og besparelsen er regnet ud på den måde, at de mange ton CO2 er forskellen på at haven flåde, der enten består af dieselbiler - eller klima- brintkøretøjer.

I brancheforeningen for bus- og taxivognmænd reageres der positivt på det københavnske tiltag.

- Vi er glade for, at Københavns Kommune er med til at understøtte den grønne omstilling af taxierne ved etablering af særlige holdepladser til el- og brinttaxier. Det er vigtigt med incitamenter, der gør det attraktivt for taxibranchen at købe grønne taxier, og vi håber, at vi, sammen med Københavns Kommune, kan se på andre tiltag, der baner vejen for endnu flere grønne taxier,” siger Trine Wollenberg, vicedirektør i Dansk Persontransport.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik