Klavs og Ullas fly var aflyst, men så fløj det afsted uden dem: SAS erkender problem

Først var det sandsynligvis aflyst, så blev det aflyst, og så fløj Klavs og Ullas fly pludselig afsted uden dem ombord.

SAS-piloternes strejke har haft store konsekvenser for flere håbefulde danskere den seneste tid. Men for ægteparret Klavs og Ulla Hansen knuste strejken deres drøm.

- Vi skulle have siddet på en diner på Manhattan lige nu, fortæller Klavs Hansen.

Som en gave til sin kone købte han i februar to SAS-flybilletter gennem rejsebureauet TravelLink.

Siden februar har parret derfor forberedt sig på det, der skulle blive deres drømmerejse, og onsdag skulle de have siddet i flyveren på vej mod deres livs ferie. Men sådan skulle det ikke gå.

quote Det føles forfærdeligt

Klavs Hansen

SAS-piloternes strejke betød nemlig, at parrets fly blev aflyst mandag.

- Så handlede jeg hurtigt og skyndte mig at få aflyst vores billetter, så vi kunne nå at få pengene tilbage. Det var det, vi fik at vide alle steder, at man skulle gøre, fortæller Klavs Hansen.

Allerede dagen efter brød nyheden dog ud:

- SAS-piloternes strejke afsluttet med en ny overenskomst.

Derfor skyndte Klavs Hansen sig ud til Københavns Lufthavn for at få oplysninger vedrørende deres fly. I SAS’ serviceskranke fik han at vide, at flyet fortsat var aflyst.

- Det var en mavepuster, men det var der ikke noget, vi kunne gøre noget ved. TravelLink sagde også, at flyet var blevet aflyst, fortæller Klavs Hansen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Klavs og Ulla Hansens fly blev aflyst mandag
Klavs og Ulla Hansens fly blev aflyst mandag
Foto: Privatfoto / Klavs Hansen

Han måtte derfor kører hjem og fortælle sin kone, at rejsen altså ikke blev til noget.

Han fik sig dog en overraskelse, da der onsdag klokken 12.30 pludselig tikkede beskeder ind fra SAS på hans telefon.

- Der stod, at flyet var blevet en time forsinket, og så tænkte jeg ’’Hvad Søren, flyver det alligevel?’’, siger han.

Han skyndte sig derfor ud i lufthavnen endnu en gang for at høre, hvad der skete med flyet.

- Igen henvendte jeg mig ved serviceskranken, og her fik jeg svaret, ’’Dit fly er på vej til New York’’.

Parrets fly lettede fra Københavns Lufthavn klokken 13.37 onsdag eftermiddag. Dermed fløj ægteparrets længeventede drømmerejse væk uden parret ombord.

- Det føles forfærdeligt. Det var vores drøm, der fløj væk, siger Klavs Hansen og fortsætter:

- Jeg skulle have vist Ulla rundt i New York. Vi skulle ud og opleve stemningen af New York sammen. Det rammer rigtig dybt, og vi er virkelig berørte af det. Det er en følelse af afmagt, frustration, og så er vi kede af det. Vi skulle have været der nu og nydt vores drøm.

Udover beskederne på Klavs Hansens telefon fik parret aldrig officiel besked om, at flyet fløj alligevel, og derfor havde de ingen chance for at nå ombord.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Beskederne om flyafgangen tikkede ind fra SAS
Beskederne om flyafgangen tikkede ind fra SAS
Foto: Privatfoto / Klavs Hansen

''Vores passagerer er ofre for strejken''

Klavs Hansen ærgrer sig allermest over, at parret aldrig fik af vide, at der var en chance for, at flyet stadig ville flyve, selvom det først var blevet aflyst.

- Jeg forstår ikke, hvordan man kan aflyse et fly, og så senere sige, at det flyver alligevel. Jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville flyve, siger han.

SAS' pressechef, Alexandra Lindgren Kaoukji, forstår godt Klavs Hansens frustration.

- Vi står i en usædvanlig situation lige nu. Det er trist, at vores passagerer er ofre for strejken på den her måde. Det er ikke deres skyld, siger hun til TV 2 Lorry.

Hun oplyser, at SAS fik muligheden for at få flyet på vingerne onsdag morgen efter strejken endte. Det fik parret aldrig besked om, da de havde aflyst deres booking.

- Vi kan desværre ikke kontakte nogen, der ikke længere er booket på flyet, siger hun.

SAS lægger sig fladt ned

Derfor havde Klavs Hansen ønsket, at SAS ville fortælle dem, at de ikke skulle aflyse deres booking så hurtigt.

- Når man snakker med dem om tirsdagen i lufthavnen, ville det have været rart at vide, at der var en chance for, at det kunne flyve alligevel, siger han.

Alexandra Lindgren Kaoukji råder passagerer til at holde sig opdateret på flyafgange på SAS' hjemmeside, men erkender, at de i denne situation kunne have tacklet det bedre.

- Vi kan altid gøre det bedre, siger hun.

Bør der stå på jeres hjemmeside, at der er en chance for, at aflyste fly godt kan flyve alligevel?

- Det vil jeg ikke udelukke, svarer hun.

Kommer det til at stå på hjemmesiden fremover?

- Jeg foreslår det til vores hold, for det er trist, at vores passagerer havner i de her situationer, svarer hun.

Klavs Hansen er glad for at høre, at SAS vil gøre noget ved det. Men det tager ikke ærgrelsen fra ham eller hans kone.

- Det får os ikke et skridt tættere på New York, men det kan være en hjælp for andre, så det håber jeg, de vil gøre, siger han.