Kendte kultursteder i opråb: Vi frygter, at vi må lukke og slukke

En række event- og kultursteder i København går en svær fremtid i møde, hvis ikke de får ekstra økonomisk hjælp, lyder den klare besked. “Arbejdet med at revidere de generelle hjælpepakker og identificere og hjælpe områder med særlige behov fortsætter,” siger kulturministeren. 

Det kan i værste fald ende med lukkede virksomheder, massefyringer og et stop for idrætsarrangementer i DGI-byen, konferencer i Lokomotivværkstedet eller koncerter i Tap1.

Sådan lyder den barske melding fra syv event- og kultursteder i København, som i disse dage nervøst gruer for deres fremtid. Én af dem er Laust Holm Poulsen, ejer og stifter af Tap1og Terminalerne.

- Der er en presset stemning blandt os event- og kultursteder. Vi er alle sammen presset økonomisk, og der breder sig en frygt for, om man kan håndtere, hvad der sker på den anden side. For bliver der booket store koncerter for 4000 mennesker til dagene efter, at forsamlingsforbuddet bliver ophævet? Det tror jeg ikke, siger Laust Holm Poulsen til TV 2 Lorry. 

quote Der breder sig en frygt for, om man kan håndtere, hvad der sker på den anden side

Laust Holm Poulsen, ejer og stifter af Tap1 og Terminalerne

De syv event- og kultursteder har derfor valgt at sende et brev til kulturordførerne på Christiansborg for at bede om hjælp. For lige nu er de nuværende hjælpepakker ikke tilstrækkelige for firmaer som DGI-byen og Tap1. 

Artiklen fortsætter efter faktaboksen...

De syv kultur- og eventsteder

  • The Plant CPH
  • Lokomotivværkstedet     
  • Langelinie Pavillonen
  • Pakhus 11  
  • TAP1 og Terminalerne
  • DGI-Byen     
  • Turbinehallen

Gruppen af private og event- og kultursteder tæller foruden de syv også otte andre aktører fra resten af landet.

 

De 15 steder og deres omsætning er udgangspunkt for godt 300 årsværk og en omsætning på 550 millioner kroner årligt – og af disse 550 millioner kroner er en meget stor andel ren udenlandsk tilførsel.

Kan lukke

Hjælpepakkerne om blandt andet lønkompensation og kompensation for faste udgifter varer til 9. juni. Forbuddet mod store forsamlinger - som er event- og kulturstedernes eksistensgrundlag - løber dog til og med august. Det bekymrer, siger Laust Holm Poulsen.

- Vi regner på, hvor længe vi kan holde skruen i vandet. Det er ikke alle venues, der er lige hårdt ramt, mens hvis der ikke kommer yderligere støtte eller positive udmeldinger om, hvornår vi kan komme i gang, vil en del venues være tvunget til at lukke. I Tap1 er vi klart hårdt ramt og i farezonen, hvis ikke der er hjælp i udsigt, siger Laust Holm Poulsen. 

Et sted som Tap1 er derudover sjældent selv arrangører af messer, koncerter eller konferencer og kan derfor kun få gange søge om kompensation for mistede billetindtægter.

En aflyst koncert rammer omvendt et sted som Tap1 ekstra hårdt, fordi man mister barindtægten, der er en stor del af Tap1’s økonomi ved koncerter.

Særlige problemer

En række særlige forhold ved event- og kulturstederne gør kun ondt værre, skriver kultur- og eventstederne i brevet til politikerne.

“En meget stor del af virksomhedernes indtægter er koncentreret omkring få måneder i perioden marts-juni og igen fra september-december. Det er altså i disse måneder, man skal tjene til at kunne dække omkostningerne resten af året,” står der.

Desuden er ordrebøgerne tynde for sidste del af året - der er eksempelvis slet ingen bookinger fra USA, Kina og Storbritannien, som ellers udgør en stor del af indtjeningen. 

Derudover er event- og kulturstederne ramt i længere tid, end kompensationsordningerne gælder. 

- Når der bliver åbnet op, kan vi ikke bare begynde at sælge vores varer på hylderne igen, for kunder booker typisk mange måneder frem i tiden, siger Laust Holm Poulsen. 

“Der er ofte tale om arrangementer/begivenheder med en planlægnings- og produktionstid på mere end seks måneder fra planlægning til afholdelse. Det betyder forventet nedgang i omsætning på op mod 90 procent i andet halvår af 2020,” står der i brevet. 

Lige nu vurderes det samlede underskud i gruppen af event- og kultursteder til at ende på mellem 45 og 55 millioner kroner. 

Minister fortsætter forhandlinger

Opråbet er også nået hele vejen frem til kulturminister Joy Mogensens (S) skrivebord. 
Hun skriver i en mail til TV 2 Lorry, at “der er stadig aktører på kulturområdet, som har brug for ekstra hjælp.”

“Arbejdet med at revidere de generelle hjælpepakker og identificere og hjælpe områder med særlige behov fortsætter. Her henover påsken har jeg mødtes med en række kulturinstitutioner om deres konkrete situation, og til maj vil ordførerne og jeg følge op og evaluere på de tiltag, vi allerede har iværksat,” skriver hun. 

Artiklen fortsætter efter billedet...

Kulturminister Joy Mogensen (S).
Kulturminister Joy Mogensen (S).
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

S: Vi skal finde løsninger til de steder

Socialdemokratiets kulturordfører Jan Johansen siger, at han oplever, at flere virksomheder på kulturområdet har svært ved at finde ud af, på hvilke områder de kan gøre brug af hjælpepakkerne. 

Han er dog opmærksom på, at “rigtig mange lider lige nu”.

- Vi skal finde ud af, hvordan vi får løst de problemer, som hober sig op. Vi vil gøre, hvad vi kan, for at de event- og kultursteder også eksisterer, efter vi kommer på normal igen, siger Jan Johansen til TV 2 Lorry. 

I mellemtiden frygter Laust Holm Poulsen det værste.

- Der kan forsvinde en lang række virksomheder, leverandører og arrangementer i København, hvis ikke vi får økonomisk hjælp. Det gælder i høj grad også internationale arrangementer, som er vigtige for den danske økonomi. Deruodver vil Danmark blive fattigere på spændende begivenheder, siger Tap1-stifteren. 

Her kan du få et samlet overblik over hjælpepakken til erhvervslivet. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik