Kære Københavns Kommune: Har ham, der planlægger vejarbejde, været på ferie siden 2002?

Søndagens klummeskribent spørger, hvorfor det er så svært at koordinere vejarbejderne i København? Hvorfor taler man ikke sammen i forvaltningen? Og hvornår er det dog slut?

Dette er en klumme, det betyder at holdningerne i teksten er skribentens og ikke TV 2 Lorrys.

Kære Københavns Kommune.

Eller mere præcist Teknik- og Miljøforvaltningen, Vej og Parkafdelingen.

Er der nogen til stede på kontoret, der koordinerer planlagte anlægsopgaver og vejarbejder, eller har vedkommende haft ferie …siden 2002?

Siden metrobyggeriet begyndte i starten af 00’erne, har det til stadighed undret mig, hvorfor det ikke er muligt at planlægge kloakrenoveringer, cykelstiudvidelser og asfaltarbejde bedre.

quote Særligt Kongens Nytorv er et lærebogseksempel på dårlig planlægning.

Dengang var særligt Kongens Nytorv et lærebogseksempel på dårlig planlægning.

Fra anlæg af den første metro til åbningen af Cityringen 20 år senere, føles det som om, der kun har været ‘normal’ tilstand, hvis nogen fra Kongehuset skulle fejres med karetkørsel.

Adskillige generationer har først nu opdaget, at der står en statue midt på torvet og yngre mennesker kigger vantro på én, hvis man spørger, om de kan huske skøjtebanen rundt om Krinsen.

Kongens Nytorv har mirakuløst fået et lille pusterum i disse år, men mon ikke snart der skal sættes nye lygtepæle op eller udskiftes chaussesten?

Der er i skrivende stund cirka 850 vejarbejder i København.

Otte-hundrede-og-halvtreds!!

quote På oversigten over vejarbejder kan man nærmest ikke se hvilken by der gemmer sig under de velkendte, trekantede advarselsskilte.

oversigten over vejarbejder kan man nærmest ikke se, hvilken by der gemmer sig under de velkendte, trekantede advarselsskilte.

Kommunen forventer, at der i år skal afspærres 27.000 steder i større og mindre omfang.

Intet under, at trafikanter og forretningsdrivende er ved at gå ud af deres gode skind.

En blomsterhandler på Amager har haft ni perioder med vejarbejde foran sin forretning de sidste fire år. Alle med store konsekvenser for omsætningen. Han griner hovedrystende i tv-indslaget og fantaserer om, hvad det næste projekt mon kunne være: Alt er gennemrenoveret, så måske bliver det et springvand, der skal installeres i Lyongade.

For alle os andre er det lige så generende, irriterende og ikke mindst grimt.

Der findes kun én ting, der er værre end vejarbejde, og det er vejarbejde, hvor der ikke arbejdes.

Jeg accepterer, at man kan være nødt til at vente på, at noget cement hærder eller noget vand skal pumpes væk, men ofte står de store ‘vejsår’ tomme og åbne i ugevis uden nogen aktivitet eller fremskridt.

Måske skyldes det mangel på personale i entreprenørvirksomheden, men kunne de så vente med at spærre af og fjerne fliser og asfalt, indtil der var styr på bemandingen.

quote Alt er gennemrenoveret, så måske bliver det et springvand der skal installeres i Lyongade.

Afdelingen for afspærringer mangler tilsyneladende ikke medarbejdere, og vejarbejdsskilte-fabrikanterne griner hele vejen til banken.

Tagensvej, i området hvor jeg bor, har i hvert fald siden 2014 været ét langt vejarbejde; sporvognskinner, cykelstier, kloak, dræn og hvad ved jeg. For tiden mistænker jeg kommunen for bare at grave, fordi ingen længere kan huske, hvordan man lader være.

Jeg er træt af at skulle lappe min cykel igen og igen, fordi jeg har zig-zagget over kantsten og stålplader.

Jeg har fået dobbelt så langt til arbejde, fordi man skal køre slalomkørsel mellem orange kegler og de rød-hvide afspærringspinde.

quote For tiden mistænker jeg kommunen for bare at grave, fordi ingen længere kan huske hvordan man lader være.

Kunne det ikke være sjovt at aftale et år UDEN vejarbejde. Hvad med om vi, for eksempel næste år, sagde, at vi havde en by, der ikke var afspærret og fyldt med gule streger på kørebanerne.

Ja, ja, vi skal selvfølgelig lappe de vandrør, der måtte sprænge i vintervejret, men resten kan vi vel godt udskyde.

Alternativt vil jeg foreslå, at man på planlægningskontoret lige stikker hovedet op fra sin bås og spørger ud i rummet, om der er andre, der pønser på at grave Nørrebrogade op, INDEN der sikkert skal repareres asfalt om lidt igen.

Med venlig hilsen
Jakob Beck,
Emsig & frivillig koordineringsrådgiver for Københavns Kommune

profil

Jakob Beck