Ivan og 700 taxachauffører i opråb til minister: Vi lider

Taxabranchen er hårdt ramt af coronakrisen, og chaufførerne har svært ved at køre deres løn hjem. Ivan Naurholm har forfattet et nødråb til politikerne.

- I går ventede jeg fra 16.20 til 17.50 på en tur. Så fik jeg én. Det var en storvognstur til 142 kroner.

Taxacaufføren Ivan Naurholm er normalt glad for sit job og stolt af det. Men coronakrisen har givet ham og hans kollegaer vanskelige vilkår.

For selv om konkurrencen mellem chaufførerne altid har været barsk i København, så er forholdene blevet forværret voldsomt. Der er meget langt mellem de danskere, der tager en taxa, og det betyder, at chauffører som Ivan Naurholm ofte holder og venter to timer, inden de får tildelt en tur.

- Jeg får mellem tre og fem ture på en dag. Det giver måske en omsætning på 800 kroner. Og den indtjening er end ikke nok til at betale vognmandens faste omkostninger, forklarer Ivan Naurholm.

Brev til ministeren

Nu har han skrevet et brev til transportministeren. Her gør han opmærksom på de vanskelige arbejdsvilkår, han har, og tirsdag på Folketingets åbningsdag blev brevet afleveret til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Og det er ikke bare Ivans underskrift. Flere end 700 chauffører har skrevet under på hans henvendelse.

- Jeg vil gerne sende et signal om, at vi seriøst har brug for hjælp, siger Ivan Naurholm.

København har brug for hjælp. Sådan lyder den helt klare udmelding fra blandt andre overborgmester Frank Jensen og brancheorganisationen Horesta.

Som zombier

Han peger på coronakrisen som årsag til den dårlige indtjening, og så mener Ivan Naurholm, at vilkårene bliver sværere, fordi en ny taxalov øger antallet af bevillinger. Dermed bliver der flere, der skal konkurrere om et forsvindende lille antal ture.

- Og den lønkompensationsordning, der var i foråret, har været svær at bruge for taxabranchen. For arbejdsgiveren skulle stadig betale 10 procent af lønnen til medarbejderne - altså chaufførerne - og det er penge, de ikke havde, fordi de i forvejen har et meget lille overskud, forklarer Ivan Naurholm.

Han er selv på fuld løn, men fortæller, at mange af hans chaufførkolleger har accepteret at gå ned på halv tid.

- Og jeg ved godt, at vi er i en branche, hvor vi altid er utifredse. Lidt ligesom landbruget. Men det er virkelig slemt nu. Når jeg møder mine kollegaer, så er de bare kørt ind til siden og venter med tomme øjne. Som zombier, siger Ivan Naurholm.

Fagforeningen: Kend din ret

Ivan Naurholm er organiseret i fagforeningen 3F, og herfra er der forståelse for, at det er meget svære tider, chaufførerne arbejder i.

Men taxabranchen er også en kompliceret størrelse. Der er chauffører, der kører som lønnede medarbejdere - som Ivan Naurholm gør. Men der er også folk, der har status som vognmænd, fordi de selv ejer deres taxa. Andre har flere biler og dermed ansatte. Og så er der taxaselskaberne, der får penge af vognmændene mod at tildele dem taxature.

- Derfor er det ikke nemt at sige, at nu skal der betales støtte. Men vores bedste råd til chaufførerne er, at det gamle mundheld om, at de skal gøre deres pligt - og kende deres ret. Og det vil også sige, at de skal kræve at få deres løn - også når vognmanden siger, at han ikke har pengene, siger faglig konsulent i 3F, Bo Weye til TV 2 Lorry.

Det vil kunne betyde, at vognmænd går konkurs, og i den forbindelse understreger Bo Weye vigtigheden af, at chaufførerne organiserer sig fagligt, og at de er med i a-kassesystemet.

- Og når det er sagt, så er der et stort behov for, at man udsætter branchen for langt mere kontrol. Branchen trænger til kontrol  - arbejdsmiljø, af arbejdstidsregler nog af de overenskomster, der arbejdes efter, siger han.

Folk er desperate

Men lige nu og her har Ivan Naurholm brug for at gøre opmærksom på sin egen og kollegaernes situation.

- Jeg er en af de heldige, for jeg har hver morgen en fast tur, hvor jeg skal køre en dreng i skole. Den tur trak vi lod om, og den fik jeg. Men det er jo ikke alle, der har den slags ture. Og de er desperate. Det er folk, der har det dårligt lige nu, lyder det fra Ivan Naurholm.

Tirsdag afleverede han brev og underskrifter til transportministeren. Og han håber, at han og hans kollegaer og hans branche er med på listen, når politikerne fortsætter diskussionerne af, hvordan erhvervslivet støttes, mens coronakrisen hugger samfundets - og taxabranchens - bremser helt i bund.

700 underskrifter til ministeren

Klokken 14 troppede Ivan Naurholm op med sit brev med de 700 underskrifter på. (Du kan se brevets ordlyd nedenfor).

- Jeg er ikke i tvivl om, at taxaerhvervet er et hårdt presset erhverv. Dels fordi der er de generelle udfordringer, men især på grund af coronaen. Derfor er jeg også glad for, at Ivan har taget sagen i egen hånd og har samlet en masse underskrifter og gjort mig opmærskiom på, at der er noget vi skal kigge på. Og det kommer jeg til om kort tid at drøfte med de partier, der har været med til at lave taxaloven i Folketinget, siger transportminister Benny Engelbrecht til TV 2 Lorry.

Taxachaufføren Ivan Naurholm mødtes tirsdag med transportminister Benny Engelbrecht (S) for at overrække et brev med 700 underskrifte fra trænge chauffører i taxabranchen.
Taxachaufføren Ivan Naurholm mødtes tirsdag med transportminister Benny Engelbrecht (S) for at overrække et brev med 700 underskrifte fra trænge chauffører i taxabranchen.
Foto: TV 2 Kosmopol

Ivans brev til ministeren.

Ivan Naurholm har stilet sit brev til både transportministeren, statsministeren, erhvervsministeren og sundhedsministeren. Du kan læse det nedenfor:


HJÆLP
Jeg er ikke en stor organisation som HORESTA eller DI, jeg er bare taxichauffør,
men jeg har brug for jeres hjælp.
Jeg tager på arbejde hver dag, har mine mundbind, mit desinfektions sprit og visir
med. Jeg passer på mig selv og de passagerer der skal køre med mig, og jeg bliver
ved med at gøre det, fordi både kunderne og Danmark har brug for at jeg er der.
I min taxa kører jeg:

  • Potentielle Covid patienter til test
  • Patienter og pårørende til og fra hospitaler og genoptræning
  • Hospitals personale til og fra arbejde.
  • Prøver for hospitaler, blodprøver, vævsprøver og andre prøver når det skal gå
  • stærkt, så er jeg der.
  • Socialt udsatte, ældre, og andre, i risikogruppen
  • Handicappede og på anden vis udfordrede børn til og fra skole og pasning
  • Og selvfølgelig alle andre der vil køre med.

Min udfordring er bare at jeg ikke ved om jeg kan blive ved. På grund af diverse
Corona nedlukninger og restriktioner er der snart ikke flere kunder at køre med.
Statistikkerne for det kørselskontor jeg kører for viser at der i dagtimerne er mellem
1,5 og 2 ture pr vogn (chauffør) over en 4 timers periode. Dette er en nedgang på
cirka 70% i forhold til samme periode sidste år.
Hvad enten man som jeg er fast ansat chauffør eller er selvstændig vognmand med de
udgifter det medfører, så er dette langt fra nok til at kunne tjene til en almindelig
mindsteløn.
Som situationen er nu, så er jeg tvunget til enten at snyde mig selv for min løn eller
blive sagt op, problemet er bare, at jeg ikke kan tjene nok til at kunne få den højeste
understøttelse, så jeg har heller ikke råd til at blive sagt op, den selvstændige
vognmand skal være heldig, hvis han kan finde kunder nok til at kunne betale de faste
omkostninger.
Og jeg skal jo være på gaden, for de socialt udsatte, de specielle børn og hospitalets
ansatte og patienter har brug for mig, også efter denne krise er overstået.
For at gøre situationen endnu mere kritisk har Transportministeriet 3 gange i år
udloddet 125 nye taxi tilladelser med betingelse at disse skal aktiveres inden 2
måneder, seneste blev der i august uddelt 125 nye vogne og dette vil gentage sig i
november.
Så kære minister, hjælp mig, jeg elsker mit job og vil så gerne køre min taxa og
hjælpe Danmark og danskerne med at komme rundt på en sikker og forsvarlig måde,
men jeg har ikke råd til det længere, præcis som mine cirka 9000 kollegaer.
Vi har brug for:

  • Stop for udlodning af nye tilladelser indtil krisen er forbi
  • Hjælp til dækning af de faste udgifter for vognmænd der parkere bilen under
  • krisen
  • Hjælp til at kunne opnå bare minimumslønnen i overenskomsten så vi kan blive

ved med at hjælpe jer, både for de der bliver arbejdsløse og de der fortsat skal
køre de vigtige kunder uden at kunne tjene nok.
Jeg ved godt at dette nærmest er umuligt at finde en perfekt løsning, for vi er ikke
lukket, vi er ikke hjemsendt, vi kan ikke hjemsendes, for taxibranchen er i en
situation ulig andre brancher fordi vi, selvom vi er selvstændige/private, udfører et
stort arbejde for det offentlige Danmark og spiller en rolle som er uundværlig for
Danmark, vi kan bare ikke tjene nok til at have råd til at gå på arbejde.
Jeg stoler på jeres arbejde og bakker jer og jeres tiltag op til enhver tid, og nu har jeg
altså virkelig brug for jeres opbakning for jeres støtte, så jeg også kan støtte jer i
fremtiden.

Med venlig hilsen
Ivan Naurholm

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik