I takt med genåbningen: Metroens popularitet stiger - og det er et problem

Metroselskabet har ansat ekstra personale, der skal sikre, at der ikke er for mange mennesker på de mest populære metrostationer.

De fleste er glade for succes. Det er de også i Metroselskabet, hvor den københavnske metros popularitet er vokset markant de seneste uger i takt med genåbningen af samfundet. Men det giver en række udfordringer, for selv om landet er på vej ud af vinterens hårde nedlukning, så er metroen stadig pålagt restriktioner på lige fod med den øvrige kollektive transport.

I takt med samfundets genåbning, hvor flere tager på arbejde fysisk eller tager ud i byen for at handle,  så skaber det øget tilstrømning til den københavnske metro.

- I de sidste par uger har vi registreret en stigning i passagertallet. Og det er jo glædeligt. Men det er også en svær opgave at skulle holde folk, som vi gerne vil betjene, væk fra stationerne, siger Jesper Overgaard, der er enhedschef i Metroselskabet.

Metrolinjerne M1/M2 oplever for mange passagerer

Det er linjerne M1/M2 , der har udfordringer, hvor særligt strækningen fra Nørreport og frem til Lergravsparken har mange passagerer. Og på stationerne Kongens Nytorv og Amagerbro har tilstrømningen i myldretiden været så stor, at metroselskabet har sat mandskab til at forhindre folk i at gå ned på stationerne.

- Vi bliver desværre nød til at begrænse antallet af passagerer. Vi har metrostewards stående oppe på gaden. De er i kontakt med kolleger nede på perronen. Når der er plads dernede, giver de besked, og så bliver der lukket flere folk ind på stationen. Det betyder, at der opstår kø ved indgangen til stationen, forklarer han.

Jesper Overgaard fortæller, at det i morgenmyldretiden primært er Amagerbro, der har udfordringer, mens Kongens Nytorv oplever den største belastningen i eftermiddagsmyldretiden.

Han tilføjer, at der ikke er problemer med passagertallet på M3 og M4-linjerne, og så er det håbet i Metroselskabet, at de efter påske får lov til at bruge en større del af deres kapacitet, hvormed køerne oppe i gadeplan skulle forsvinde.




Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik