Hver tredje københavner har været tæt på at ende i højresvingsulykke, viser ny undersøgelse

En ny undersøgelse fra Kantar Gallup viser, at op mod hver tredje københavner har været tæt på at havne i en højresvingsulykke.

I årene 2016 til 2020 blev 688 cyklister ramt af en bil, varebil eller lastbil i en højresvingsulykke. Det viser en opgørelse fra Vejdirektoratet.

Men selvom tallet i sig selv er højt, kunne det have været langt værre.

Således viser en ny undersøgelse, som forsikringsselskabet Gjensidige har fået lavet af Kantar Gallup, at næsten hver fjerde af alle cyklister i Danmark har været tæt på at havne i en højresvingsulykke.

Samtidig viser undersøgelsen, at hver tredje københavner har oplevet at være tæt på ende i en ulykke med enten højresvingende lastbiler, varebiler eller personbiler.

Cyklistforbundet: Det kræver ekstra opmærksomhed

Og det er faretruende mange, lyder det fra Cyklistforbundet, der kender alt for godt til ”nær-ved”-ulykkerne i hovedstaden.

- Det bekræfter de tal, som Rådet for Sikker Trafik har dokumenteret meget fint. Langt de fleste ulykker i byerne sker i kryds. Og derfor er der grund til – for alles parters skyld, både cyklister og fodgængere – at man har noget ekstra opmærksomhed, når man færdes i vejkryds, siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam til TV 2 Lorry.

I august 2021 vedtog Københavns Kommune en ny trafiksikkerhedsplan, som blandt andet omhandlede bedre uddannelse af cyklisterne i byen og fortsat fokus på at skabe sikre veje i hovedstaden.

Her præsenterede kommunen også de 15 vejkryds, hvor der er sket flest personskader i perioden 2015-2019:

Screendump fra Københavns Kommunes Handlingsplan for Trafiksikkerhed 2021-2025. De røde cirkler og tal angiver antal kvæstede i krydset, mens de gule cirkler og tal angiver antal registrerede ulykker.
Screendump fra Københavns Kommunes Handlingsplan for Trafiksikkerhed 2021-2025. De røde cirkler og tal angiver antal kvæstede i krydset, mens de gule cirkler og tal angiver antal registrerede ulykker.
Foto: Københavns Kommune

Hvert fjerde uheld mellem cyklist og bil i hovedstaden er en højresvingsulykke

Og kommunens seneste trafikredegørelse fra 2018 viser da også, at højresvingsulykker mellem cyklister og bilister er et problem.

Ifølge rapporten udgør hele 25 procent af ulykkerne mellem motoriserede køretøjer og cyklister i København højresvingsulykker, mens ulykker med venstresving kommer lige efter.

Klaus Bondam peger på, at en del af både ulykker og de tilfælde, hvor det er faretruende tæt på at gå galt i hovedstaden, kan afhjælpes ved at dæmpe bilismen og de store lastbiler.

- Hvis man kan begrænse lastbiler og generel biltrafik i byen, så falder denne her slags tal, det er klart. Så er der ikke lige så mange situationer, hvor det er tæt på at gå galt.

- Der er allerede et stort udviklingsarbejde i gang i København, som omhandler, hvordan man eksempelvis distribuerer varer. Hvis endnu flere lastbiler kan komme ud af byen, vil man på sigt også se endnu færre tilfælde af de fatale højresvingsulykker, siger direktøren for Cyklistforbundet.

Ifølge Vejdirektoratet afgik fire personer i 2020 ved døden som følge af højresvingsulykker mellem lastbil og cyklist i Danmark.

Smarte løsninger kan være vejen frem

Selvom tallet ikke lyder af meget, er det de fatale ulykker, som prenter sig ind på nethinden og giver anledning til bekymring – måske særligt for cyklister i hovedstadsområdet.

- Der er ingen tvivl om, at der er en utryghed generelt blandt mange. Og ikke mindst blandt forældre i forhold til utryghed i trafikken. Derfor er det også vigtigt fortsat at have fokus på. 

- Og her hjælper tiltag som særskilte cykelstier og trafiklys for cyklister, når vi taler trafiksikkerhed for cyklister, siger Klaus Bondam, som dog pointerer, at Danmark generelt er et meget trafiksikkert land at færdes i.

Netop forældres og skolebørns bekymring over færdslen til og fra skole har været debatteret meget på Københavns Rådhus.

Her har man senest valgt at lukke for gennemkørende trafik ved ti folkeskoler i én time hver morgen.