Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år. Radikale Venstres gruppeformand i København mener, det er alt for sent.

En tidligere varm politisk kartoffel ser ud til at blive lagt på køl i en rum tid.   

Renoveringen af den sagnomspundne Bispeengbuen på kommunegrænsen mellem København og Frederiksberg er nemlig blevet udskudt 10 år.

Det viser et notat fra Vejdirektoratet, der hører under Transport- og Boligministeriet.

quote Det er rigtig ærgerligt for københavnerne og luften i byen

Mette Annelie Rasmussen, gruppeformand for Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation

Det var ellers planen, at renoveringen af bispeengsbuen skulle begynde omkring år 2022, og her var et af scenarierne at rive Bispeengbuen ned og i stedet lade vejen fortsætte i en underjordisk tunnel.

Tidligere vurderede man, at en hovedrenovering hastede, men efter et særeftersyn af Bispeengsbuen, som Vejdirektoratet har foretaget, har de nu vurderet, at en renovering godt kan udskydes til omkring 2031-32.

For dårligt og for sent, mener RV

Men den beslutning falder på ingen måde i god jord hos Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.

- Det er for dårligt og alt for sent. Vi skal i gang meget tidligere med at få gjort noget ved Bispeengbuen. Der er alt for meget trafik i byen, og det behøver der ikke at være. Vi kan lægge buen under jorden og så har vi et helt andet København, siger partiets gruppeformand, Mette Annelie Rasmussen, til TV 2 Lorry.

Bispeengbuen er en motortrafikvej, som ejet af staten.

Tilbage i foråret konkluderede en rapport, bestilt af Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at det vil koste et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner at rive Bispeengbuen ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år.
En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år.
Foto: TV 2 Lorry

Selvom Vejdirektoratet har vurderet, at det ikke haster med en hovedrenovering, er Mette Annelie Rasmussen af den helt modsatte opfattelse.

- Det er rigtig ærgerligt for københavnerne og luften i byen. Dels vil vi have denne her larm og trængsel, som ingen længere ønsker. Og dels kommer der nok også andre projekter ind med tiden, som vil tage opmærksomheden, og det vil være rigtig ærgerligt. Vi kan ikke leve med det længere, siger hun.

Tidligere regering ville give 300 mio. til renovering

Under valgkampen i foråret meddelte den forhenværende VLAK-regering, at de var villige til at finansiere en tredjedel af udgifterne til en hovedrenovering af Bispeengbuen, hvis København og Frederiksberg Kommune ville finansiere resten.

Også Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti gav dengang tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk, og derfor håber Mette Annelie Rasmussen da også, at den nuværende socialdemokratiske regering og resten partierne vil holde deres ord.  

- Nu vil vi gerne have lov til at tygge på det og få lavet de her analyser, som vi mangler, og så må vi få taget fat i Vejdirektoratet og Christiansborg og spørge dem, om det virkelig er denne her hovedstad, man ønsker at, at københavnerne og byens gæster skal leve i. Der må være et flertal på Christiansborg, som må kunne se fornuften i at få gjort noget ved Bispeengbuen, siger Mette Annelie Rasmussen.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

20_percent

playLadeoperatør fordobler i år antallet af ladestandere til elbiler i hovedstaden

hillerød forside

playMilliardforhandlinger giver nyt håb for Hillerødmotorvejen

Benny Engelbrecht

playBegejstret minister: Frederikssundmotorvejen er et rigtig, rigtig godt projekt.

trafikuheld helsingørmotorvejen

Trafik-kaos på motorvejene: Adskillige uheld og lange køer

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere