Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år. Radikale Venstres gruppeformand i København mener, det er alt for sent.

00:50

Vejdirektoratet har udskudt renoveringen af Bispeengbuen i ti år.

En tidligere varm politisk kartoffel ser ud til at blive lagt på køl i en rum tid.   

Renoveringen af den sagnomspundne Bispeengbuen på kommunegrænsen mellem København og Frederiksberg er nemlig blevet udskudt 10 år.

Det viser et notat fra Vejdirektoratet, der hører under Transport- og Boligministeriet.

Det er rigtig ærgerligt for københavnerne og luften i byen

Mette Annelie Rasmussen, gruppeformand for Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation

Det var ellers planen, at renoveringen af bispeengsbuen skulle begynde omkring år 2022, og her var et af scenarierne at rive Bispeengbuen ned og i stedet lade vejen fortsætte i en underjordisk tunnel.

Læs også Frank Jensen klar til at jævne Bispeengbuen: ”Gør intet godt for bydelen”

Tidligere vurderede man, at en hovedrenovering hastede, men efter et særeftersyn af Bispeengsbuen, som Vejdirektoratet har foretaget, har de nu vurderet, at en renovering godt kan udskydes til omkring 2031-32.

For dårligt og for sent, mener RV

Men den beslutning falder på ingen måde i god jord hos Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.

- Det er for dårligt og alt for sent. Vi skal i gang meget tidligere med at få gjort noget ved Bispeengbuen. Der er alt for meget trafik i byen, og det behøver der ikke at være. Vi kan lægge buen under jorden og så har vi et helt andet København, siger partiets gruppeformand, Mette Annelie Rasmussen, til TV 2 Lorry.

Læs også Det koster en milliard at grave Bispeengbuen ned og frigive gemt å

Bispeengbuen er en motortrafikvej, som ejet af staten.

Tilbage i foråret konkluderede en rapport, bestilt af Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at det vil koste et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner at rive Bispeengbuen ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

En omfattende renovering af Bispeengbuen mellem København og Frederiksberg er blevet udskudt i ti år. Foto: TV 2 Lorry

Selvom Vejdirektoratet har vurderet, at det ikke haster med en hovedrenovering, er Mette Annelie Rasmussen af den helt modsatte opfattelse.

- Det er rigtig ærgerligt for københavnerne og luften i byen. Dels vil vi have denne her larm og trængsel, som ingen længere ønsker. Og dels kommer der nok også andre projekter ind med tiden, som vil tage opmærksomheden, og det vil være rigtig ærgerligt. Vi kan ikke leve med det længere, siger hun.

Tidligere regering ville give 300 mio. til renovering

Under valgkampen i foråret meddelte den forhenværende VLAK-regering, at de var villige til at finansiere en tredjedel af udgifterne til en hovedrenovering af Bispeengbuen, hvis København og Frederiksberg Kommune ville finansiere resten.

Læs også Farvel til Bispeengbuen: Regeringen vil give 300 mio. kr. til nedrivning

Også Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti gav dengang tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk, og derfor håber Mette Annelie Rasmussen da også, at den nuværende socialdemokratiske regering og resten partierne vil holde deres ord.  

- Nu vil vi gerne have lov til at tygge på det og få lavet de her analyser, som vi mangler, og så må vi få taget fat i Vejdirektoratet og Christiansborg og spørge dem, om det virkelig er denne her hovedstad, man ønsker at, at københavnerne og byens gæster skal leve i. Der må være et flertal på Christiansborg, som må kunne se fornuften i at få gjort noget ved Bispeengbuen, siger Mette Annelie Rasmussen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik