Helt sort? Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få påmonteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne.

Den 1. juli skærpes kravene til lastbiler og busser, der kører i miljøzonerne i landets storbyer – København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Det skal sikre renere luft i byerne, men loven er udformet på en måde, så to fuldstændig identiske lastbiler risikerer at blive behandlet vidt forskelligt alene på baggrund af, hvilken dato de er købt. Det vækker hovedrysten i transportbranchen.

quote Det er en molbohistorie. Længere er den ikke.

Erik Østergaard, adm. direktør i brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd

- Det er en molbohistorie. Længere er den ikke. Man har lavet noget lovgivning, der ikke er gennemtænkt, lyder kritikken fra Erik Østergaard, der er adm. direktør i brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd.

Loven er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget. Når den træder i kraft til sommer, bliver det udelukkende lastbiler og busser, der er indregistreret efter den 1. oktober 2009, der frit må køre i landets miljøzoner. Den dato indførte EU nemlig nye krav til, hvor meget køretøjerne må forurene. Den såkaldte Euronorm 5.

Loven giver bare bagslag for de transportvirksomheder, der i sin tid var hurtigst med på den miljørigtige bølge og på forkant med EU’s krav ved allerede inden den 1. oktober 2009, at investere i Euronorm 5-køretøjer.

På den måde begrænses en lastbil købt den 30. september 2009 af den nye lov, selvom den måske ned til sidste møtrik er fuldstændig identisk med en lastbil købt dagen efter.

- Den lov er jo hastet igennem, uden at man rent faktisk har tænkt over konsekvenserne for de virksomheder, der nu bliver ramt af det, siger Thomas Weichel, regionschef ved virksomheden Leif M. Jensen, der laver kloakservice.

Thomas Weichel fra Glostrup-virksomheden Leif M. Jensen må se halvdelen af sine lastbiler i hovedstadsområdet blive ramt af den nye lovgivning.
Thomas Weichel fra Glostrup-virksomheden Leif M. Jensen må se halvdelen af sine lastbiler i hovedstadsområdet blive ramt af den nye lovgivning.
Foto: Jens Jacob Juulsager / TV 2 Lorry

Glostrup-virksomhed føler sig ramt for miljøindsats

Virksomheden har hovedsæde i Glostrup, og derfor kommer lovgivningen til at kunne mærkes, fordi rigtig mange opgaver løses for borgere i København og på Frederiksberg.

- Det kommer til at få den konsekvens, at vi har 16 biler, der ikke længere må køre i København. Det kommer til at ramme os hårdt – det er klart. Det er halvdelen af vores flåde her i hovedstadsområdet, forklarer Thomas Weichel, der er frustreret over, at virksomheden nu rammes af at have været ”for tidligt ude” med de miljørigtige investeringer.

- Vi har en grøn profil hos Leif M. Jensen, som gør, at vi investerer i de nyeste teknologier, der er, siger han.

quote Man laver noget lovgivning, hvor man faktisk straffer dem, der har været på forkant af den miljømæssige udvikling.

Erik Østergaard, adm. direktør i brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd

Lovgivningen vil ramme hele transportbranchen hårdt, lyder det fra DTL-Danske Vognmænd.

- Det her er et kæmpestort problem. Vi gætter på, det er omkring tusind lastbiler, der bliver ramt af det her, siger adm. direktør Erik Østergaard, der har fuld forståelse for miljøkrav – men som undrer sig over, at to ens lastbiler behandles forskelligt – alene på baggrund af købsdatoen.

- Man laver noget lovgivning, hvor man faktisk straffer dem, der har været på forkant af den miljømæssige udvikling.

Når loven træder i kraft 1. juli, får den ikke bare konsekvenser for transportbranchen. Den kan også ramme alle danskere, der bor i og omkring storbyerne, når så mange lastbiler pludselig ikke længere kan køre i byen.

- Det er jo alt fra at levere varer ud til supermarkederne, det er at afhente affald, det er at sørge for bustransport til borgerne osv., forklarer Erik Østergaard, mens Thomas Weichel fra kloakservice-virksomheden Leif M. Jensen advarer om konsekvenserne, hvis vi til sommer ser nye store skybrud ramme hovedstadsområdet.

- Så vil det jo betyde, vi ikke kan sende den nødvendige vognpark ind i København inden for miljøzonen og hjælpe til. Under sidste skybrud havde vi vogne inde fra hele landet, da det var så slemt. Det er klart, det vil have en stor indflydelse på vores arbejde derinde.

En støvsugerpose på udstødningen

Med lovgivningen giver Folketinget dog vognmændene en kattelem. De kan eftermontere et partikelfilter på Euronorm 5-lastbiler, der er købt før 1. oktober 2009 – selvom de jo altså ikke udleder mere end lastbiler købt efter den dato – og på den måde alligevel få lov at køre i miljøzonerne.

Men her bliver sagen for alvor speget for vognmændene. For det fraråder de store lastbilsproducenter som Volvo på det kraftigste at gøre.

- Det vil påvirke vores motorer i en uheldig retning, siger Volvos produktchef, Claus Henrik Gedsø Jensen, der oplyser, at en eftermontering af et partikelfilter, som lovgivningen kræver, faktisk kan ende med at medføre et større brændstofforbrug for lastbilerne.

- Når man øger modstanden i udstødningssystemet, svarer det til, at man sætter en støvsugerpose på udstødningen, og så skal motoren simpelthen bruge mere energi for at komme af med udstødningsgassen. Det koster mere brændstof, og det er jo ikke godt for miljøet, siger produktchefen fra Volvo.

Her står Glostrup-virksomheden Leif M. Jensen så og føler, de har håret i postkassen. Med 16 lastbiler man til sommer ikke kan bruge i København og på Frederiksberg - og som det vil være umuligt at få råd til at udskifte med så kort varsel.

- Et slag på tasken så vil det koste omkring 80 millioner.

Er det overhovedet muligt for en virksomhed som jeres?

- Ikke at løfte den økonomiske byrde, nej, siger regionschef Thomas Weichel.

Miljøministeren åben for at kigge på lovgivningen

Hos DTL-Danske Vognmænd opfordrer man miljøministeren til at ændre på lovgivningen, så alle lastbiler, der lever op til miljøkravene til Euronorm 5 behandles ens.

- Det er jo det, man skal have fokus på. Det skal jo ikke være en eller anden tilfældig registreringsdato. Det afgørende må være, om en lastbil lever op til de nye krav, og hvis man opfylder Euronorm 5, skal man kunne køre inde i zonen, lyder opfordringen fra direktør Erik Østergaard.

I et skriftligt svar til TV 2 Lorry forklarer miljøminister Lea Wermelin alderskravet med, at det giver en klar skæring, så man med kameraovervågning og aflæsning af nummerplader kan tjekke, om alle køretøjer i motorregistret overholder reglerne.

Brancheforeningen DTL-Danske Vognmænd opfordrer miljøministeren til at lade Euronorm og ikke købsdato være udslagsgivende i reglerne.
Brancheforeningen DTL-Danske Vognmænd opfordrer miljøministeren til at lade Euronorm og ikke købsdato være udslagsgivende i reglerne.

Men hun forstår forundringen over, at det er køretøjets alder og ikke euronorm, der er afgørende for adgangen til miljøzonerne. Derfor er hun også helt åben for at kigge på problemstillingen.

- I forbindelse med et lovforslag om digital håndhævelse af miljøzonereglerne, har jeg bedt mit ministerium se på muligheden for at indarbejde en løsning på problemet, hvor køretøjer med den nye norm solgt før tid falder for alderskravet. Lovforslaget ventes sendt i høring efter nytår (i starten af 2020, red.), skriver miljøministeren.

Et lovforslag om en ændret lovgivning har udsigt til opbakning fra borgerlig side fra Det Konservative Folkeparti.

- Det er en helt grotesk regel denne her. Selvfølgelig skal vi være miljømæssigt korrekte. Men hvis man nu bare satte en passus ind i motorregistret om, at det her det er en Euronorm 5-lastbil, og det her er en Euronorm 6, så er vi ude over det problem, siger transportordfører Niels Flemming Hansen.

Så det vil sige at den lovgivning, som dit eget parti også var med til at indføre, den er måske set i dag ikke helt hensigtsmæssig?

- Jeg tænker, vi skal prøve at lave en ændring på det, og det vil jeg tro, at hvis de fleste partier i folketingssalen ellers tænker sig om og ser det bare lidt med erhvervslivets øjne, er jeg sikker på, at det skal vi nok få rettet til, lyder det fra Niels Flemming Hansen.

I mellemtiden holder transportbranchen og medarbejderne ved Leif M. Jensen vejret. Her er man allerede i gang med at købe endnu mere miljørigtige lastbiler ind, men det kræver også en portion politisk velvilje, hvis man skal kunne følge med udviklingen.

- Vi har investeret i syv nye biler hen over de seneste to år, og vi får yderligere nye biler til i år. Men vores opbygger skal kunne følge med, og vi skal også kunne løfte den økonomiske del af festen, siger regionschef Thomas Weichel.

Brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd oplyser, at mere end hver femte af deres 1.800 medlemsvirksomheder har lastbiler, der kommer i klemme med den nuværende lovgivning.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik