De eldrevne havnebusser i Københavns Havn bliver forsinkede

Arriva kan ikke levere de eldrevne havnebusser, der skal erstatte de nuværende i Københavns Havn, til tiden.

Den grønne omstilling af havnebusserne i Københavns Havn bliver forsinket.

Efter planen skulle de nuværende dieseldrevne havnebusser 1. januar 2020 erstattes med topmoderne, eldrevne af slagsen, der hverken udleder CO2 eller NOx-partikler.

Men fordi produktionen er forsinket på det værft i Polen, der skal levere de grønne havnebusser til Arriva, bliver udskiftningen forsinket med op til tre og en halv måned.

Det fremgår af en orientering fra overborgmester Frank Jensen (S) til Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

"Movia har den 24. september 2019 meddelt Økonomiforvaltningen, at Arriva ikke kan levere driftsstart for elhavnebusserne til tiden. Det skyldes, at Arrivas værft er forsinket i produktion af de nye eldrevne både, står der i orienteringen, som overborgmester Frank Jensen (S) tirsdag fremlægger for Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Det tyske transportselskab Arriva vandt i sommeren 2018 udbudsrunden for Movia om at levere fem eldrevne havnebusser, som skal erstatte de nuværende og i fremtiden betjene ruterne i Københavns Havn.

Forsinkelsen ærgrer Movia:

- Vi er meget opsatte på at opgradere havnebusserne til miljøvenlig drift, så selvfølgelig er vi ærgerlige over, at de eldrevne havnebusser er forsinkede. Men i Movia glæder vi os over, at vi igangsætter den øgede drift som planlagt - og så ser vi selvfølgelig meget frem til at få de nye elhavnebusser til foråret, siger Per Gellert, som er plandirektør i Movia.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Fem eletriske havnebusser skal erstatte de nuværende. Her en visualisering af, hvordan de kommer til at se ud.
Fem eletriske havnebusser skal erstatte de nuværende. Her en visualisering af, hvordan de kommer til at se ud.
Foto: Damen Shipyards

Risikerer at blive endnu mere forsinket

Ifølge orienteringen er det Movias vurdering, at det mest realistiske scenarie for levering er, at den første elhavnebus kan sættes i drift medio februar, den anden primo marts og de tre sidste medio april.

En yderligere forsinkelse kan dog ikke udelukkes, fremgår det:

"Levering heraf afhænger dog blandt andet af vejrforholdet i Polen, da bådene skal fragtes via floden Odra. Lave vandstande i floden tillagt fastlandstemperaturer gør, at der er risiko for, at floden lukkes grundet is fra medio december til marts. Yderligere forsinkelser kan derfor, efter Movias vurdering, ikke udelukkes."

Ifølge kontrakten med Movia vil Arriva modtage en bod på 50.000 kroner per uge per båd, der ikke leveres til tiden.

Artiklen fortsætter efter videoen...

Nyhed fra juni 2018: Snart kan du sejle mere miljøvenligt i Københavns Havn

Skal reducere transportens CO2-udslip med 2,5 procent

Det forventes, at implementeringen af de grønne havnebusser vil nedbringe det samlede udslip fra alle busser i den kollektive transport i Københavns Kommune med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og 66 procent for andre luftforureningspartikler.

Indtil de nye elhavnebusser leveres vil ruterne 991 og 992 fortsat betjenes af de nuværende havnebusser, der sejler på HVO-biodiesel.

Selskabet Arriva vandt udbudsrunden af de nye havnebusser, som Movia stod for. Kontrakten med Arriva løber i 10 år fra 2020 med mulighed for forlængelse i to år. Movia modtager støtte fra en EU-fond til de nye havnebusser, fordi det er med til at igangsætte omstilling til eldrift.

Havnebusruterne udvides i 2021, så en ny endestation bliver Orientkaj i Nordhavn. De nuværende ruter går mellem Refshaleøen og Teglholmen.

De nye både har alle plads til 80 passagerer, hvor der i dag er plads til mellem 60 og 80 passagerer. Derudover installeres der også større vinduer på færgerne, mens der også er plads til otte cykler og fire barnevogne.

De nye havnebusser

  • De nye havnebusser bliver 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje over vandlinjen.

 

  • De kommer til at sejle med en servicehastighed på 8 knob, hvilket svarer til cirka 14 kilometer i timen.

 

  • Havnebusserne er eldrevne, og de lader op med om natten, mens de i løbet af dagen supplerer op med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.

 

  • Bådene varmes op med biodiesel, der er væsentligt bedre for klimaet end almindelig diesel. De nuværende havnebusser har siden 1. januar 2018 sejlet på HVO for at sikre renere luft og mindre CO2-udledning.

 

Kilde: Movia


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik