Vil undgå spritkørsel: Udbyder slukker for deres el-løbehjul om natten

Fra og med natten til lørdag kan du ikke bruge Voi-løbehjul mellem midnat og 04.00 i weekenden.

Ifølge Kristian Agerbo (billedet) finder Voi spritkørsel på løbehjul helt uacceptabelt, og virksomheden vil nu sætte ind med en række tiltag, der skal dæmme op for problemet. Foto: News Øresund Johan Wessman. © News Øresund Johan Wessman (CC BY 3.0).

Om knap 14 dage skal Københavns Borgerrepræsentation tage endelig stilling til fremtiden for elektriske løbehjul, der bruges til udlejning. Og mens politikerne kæmper om både forbud, begrænsning og regulering, så har løbehjulsudlejerne haft travlt med at komme med forslag, der kan komme kritikere i møde.

Nu kommer den store løbehjulsaktør på markedet, Voi, med en række forslag, der handler om sikkerhed. For Voi vil sætte hårdt ind mod spritkørsel på de populære løbehjul.

Læs også Lovkrav om hjelm på elløbehjul er ’for tidligt’ og uansvarligt i coronatid, mener udlejere

Virksomheden lægger selv ud med at tage handling. For fra midnat fredag aften og frem til klokken 04.00 lørdag morgen vil man ikke kunne aktivere firmaets løbehjul. Og det samme gør sig gældende natten til søndag.

- Vi vil sætte en stopper for spritkørsel på elløbehjul, for Voi accepterer ikke, at folk kører på elløbehjul i påvirket tilstand. Vi kan se, at der er flest uheld i nattetimerne hvor folk har drukket, og derfor har vi valgt at lukke ned for udlejningen i de perioder, siger Kristian Agerbo, der er global direktør for politik og byudvikling i Voi.

Klip i kørekortet

Hertil kommer en række andre forslag fra firmaet.

De handler om, at spritkørsel på løbehjul skal straffes med både klip i kørekortet og en bøde på 3.000 kroner.

Dertil kommer oprettelsen af en trafikskole, at alle løbehjul vil køre i begynder-tilstand på brugernes første tre ture, lanceringen af et spil, der går ud på at lære brugerne om reaktionshastigheder i påvirket tilstand - og endelig skal brugere i Aarhus, Odense og Aalborg, som ikke bliver omfattet af den københavnske nattelukning, svare positivt på, at de kender reglerne, før de kan bruge løbehjulene.

Afviser sammenhæng

Den 8. oktober skal politikerne på Københavns Rådhus diskutere løbehjulenes fremtid, men Kristian Agerbo afviser, at der er en sammenhæng mellem det og så Vois forsøg på at sætte ind over for spritkørsel.

Men hvorfor har I så ikke foreslået det her for længst?

- Det her baserer sig på, at vi har forsøgt med mange initiativer for at dæmme op for spritkørsel, og der er ingen sammenhæng med, at politikerne skal diskutere løbehjul. Og transportminister Benny Engelbrecht fremlagde jo forleden forslag om hjelmkrav. Her har vi opfordret folk til at bruge hjelm, men vi mener ikke, at et krav vil kunne lade sig gøre. Men vi vil ikke have spritkørsel, så derfor blokerer vi fra midnat til 04.

Lige nu lukker byen klokken 22. Så er der vel ikke mange, der bruger løbehjul i det tidsrum, I lukker for?

- Vi har stadig aktivitet om natten. Og vi kan se, at det er der, ulykkerne sker, så vi forsøger simpelthen at tage fat ved nældens rod og fjerne problemet, siger Kristian Agerbo.

Politisk kamp om løbehjulenes fremtid

Politikerne på Københavns rådhus er mildt sagt ikke enige om, hvordan løbehjulenes fremtid i København skal se ud. Enhedslisten, SF og Alternativet ønsker et decideret forbud mod udlejning af løbehjul på kommunale arealer.

 

Både de konservative, de radikale, Dansk Folkeparti og Venstre vil bevare dem, men med nogle begrænsninger, der blandt andet forhindrer, at ledige løbehjul ligger og flyder på gader og fortove.

 

Socialdemokraterne lægger sig i midten mellem de to fløje og ønsker, at der ikke afsættes plads til udlejning af løbehjul i Indre By og de øvrige områder i Københavns Kommune, der er præget af tæt bebyggelse.

 

Da Teknik- og Miljøudvalget behandlede sagen tidligere på måneden, var der flertal for den socialdemokratiske linje, som også fik støtte fra Enhedslisten, SF og Alternativet.

 

Den konservative Jakob Næsager brugte sin ret til at indbringe sagen direkte for Borgerrepræsentationen. Ved en fejl kom den på dagsordenen allerede få dage efter og straks udsat til det møde, Københavns Borgerrepræsentation holder den 8. oktober.

 

Der er en revidering af vejloven på vej, og det er den, der ventes at give kommunerne stærkt øgede beføjelser til, hvordan de vil håndtere udlejning af løbehjul. Loven ventes vedtaget efter nytår.

Op til de københavnske politikeres behandling af løbehjulenes fremtid i hovedstaden har udlejerne samarbejdet om at foreslå en række initiativer. Men ifølge Voi, så kommer forslaget om at begrænse mulighederne for spritkørsel alene fra dem.

Læs også Forhandlinger om elløbehjul går i hårdknude: Flertal var klar til omfattende forbud

TV 2 Lorry har spurgt udlejningsvirksomheden Lime, om de vil tilslutte sig Vois oplæg, men de er ikke vendt tilbage. 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik