Farvel til københavnske kærlighedslåse: Nyhavnsbroen skal renoveres

Den forevigede kærlighed bliver klippet op, når renoveringen af Nyhavnsbroen går i gang.

Rækværkerne på Nyhavnsbroen i København skal renoveres.

Den oprindelige sort-grønne farve på broens stålkonstruktion fra 1875 er næsten slidt helt væk, og sidste gang, farven blev frisket op, var i 1992.

Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen, der går i gang med at sandblæse og male én side ad gangen.

quote Vi har selvfølgelig respekt for den symbolik, der ligger i folks hængelåse

Henriette Hall-Andersen, Centerchef Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune

Det betyder dog samtidig, at cirka 5.000 hængelåse, som hænger på broen, skal fjernes. De mange låse er i gennem tiden blevet hængt op af borgere som et symbol på evig kærlighed.

 
 
Foto: Sofie Myhre - TV 2 Lorry

Og fremover vil det ikke være tilladt at hænge nye låse op på broen. Det skyldes, at broens nye overfladebehandling i givet fald vil blive ødelagt, og derudover vil man ikke risikere, at låsene falder ned, når broklappen åbner for gennemsejling.

- Det har hele tiden været en risiko, at de kunne falde ned, så det skal vi helst ikke have på vores broer. Hvis folk overskrider den nye skiltning, så vil vi komme til at klippe dem op, fordi de også ødelægger den overfladebehandling, der er på broen, siger Henriette Hall-Andersen, Centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Broen er fra 1875 og er ikke blevet malet i 28 år.
Broen er fra 1875 og er ikke blevet malet i 28 år.
Foto: Sofie Myhre - TV 2 Lorry

Få din hængelås igen

Helt uden følelser er de dog ikke på Københavns Rådhus. Hængelåsene bliver nemlig ikke bare smidt væk. De bliver langt pænt, så folk kan komme og hente dem.

- Vi prøver at lave en opdeling, så det bliver lidt logisk, hvis man kan huske, hvor man har hængt sin hængelås.

De hængelåse, der ikke bliver hentet, bliver anbragt i et depot til at starte med.. Man vil nemlig gerne undersøge mulighederne for, om de kan indgå i en eller anden form for kunstværk eller de på anden vis kan bruges.

- Vi har selvfølgelig respekt for den symbolik, der ligger i folks hængelåse, men vi kan bare ikke have dem på vores broer, siger Henriette Hall-Andersen.

Også på bryggebroen er det populært at låse en hængelås fast. Her er det dog ikke umiddelbart planen at fjerne dem, selvom det bliver frarådet at folk benytter sig af symbolikken.

Broerne har nemlig ikke godt af det på grund af slid og belastningen på rækværket.

- Vi vil rigtig gerne kigge på andre muligheder. Om der er andre steder, hvor sådan noget kunne være passende, men lige de her konstruktioner har ikke godt af det. Det er jo ikke sådan at broen falder sammen, men rækværkerne skal jo også helst kunne blive stående, siger Henriette Hall-Andersen.

Stadig adgang for skibe under broen

Renoveringen af Nyhavnsbroen, som forbinder Holbergsgade og Toldbodgade hen over Nyhavn, begyndte mandag og forventes at være afsluttet i slutningen af august. Bil- og cykeltrafik vil fortsat kunne passere hen over broen i perioden, hvor den bliver sat i stand.

Fodgængere skal dog manøvrere sig til modsattes fortov af den side af broen, der bliver forbedret, da projektet indebærer, at der opsættes stillads og telt langs rækværket.

Renovationen vil starte med den østlige side ud mod havneløbet.

Både og skibe, der kan dukke sig under broens hvæling, får fortsat fri passage, men broen åbner ikke for gennemsejling af større skibe under projektets udførelse.

Sandblæsningen forventes at støje en del og vil begrænses til to perioder a tre-fire dage. Efter planen kommer det til at foregå på hverdage i uge 27 og i uge 34. Resten af tiden vil støj og støv være begrænset, fortæller forvaltningen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik