Endnu en kommune vil droppe betting-reklamer i offentlig transport

Torsdag aften vedtog et flertal i Københavns Borgerrepræsentation, at det skal være slut med betting-reklamer i den offentlige transport.

I fremtiden bliver det måske slut med at se på reklamer for pengespil, når vi kører i bus, metro eller S-tog i København.

Torsdag aften vedtog et flertal i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune nemlig et medlemsforslag fra Enhedslisten, Radikale Venstre og SF, der vil søge at få fjernet reklamer for pengespil i den kollektive trafik.

Foruden de tre partier bag forslaget stemte også Socialdemokratiet og Alternativet for forslaget, mens Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige stemte imod.

Enhedslistens Frederik W. Kronborg glæder sig over, at et bredt flertal stemte for forslaget, og Københavns Kommune dermed ligger sig på linje med kommunalbestyrelsen på Frederiksberg, der vedtog et lignende forslag i januar.

Særligt glæder han sig over det signal, som forslaget sender.

- Det er et kraftigt signal til Movia, om at vi vil tage politisk stilling til, hvordan vi indretter det offentlige rum - også når det kommer til reklamepladserne, siger Frederik W. Kronborg til TV 2 Lorry og forsætter:

- Hvis vi kigger på de sidste ti år, så kan vi se, at antallet af ludomaner er skyhøjt i forhold til tidligere. Når man ser den udvikling, så må man gribe i egen barm og tage ansvar for byrummet. Når vi ved, at reklamerne er med til at skubbe dem, der er i fare for at udvikle ludomani eller forværre det for dem, der er ludomaner, så synes jeg, at vi må løfte ansvaret.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen).

Fakta om afhængighed af pengespil

  • Der findes i Danmark omkring 10.000 ludomaner. Ifølge Center for Ludomani har en tredjedel af dem overvejet selvmord.

  • 48 procent af dem, der bliver behandlet for ludomani hos Center for Ludomani, er under 25 år.

  • Andelen af unge under 30 år, der er i behandling for ludomani, er tredoblet de seneste 10 år.

  • 125.000 danskere over 18 år har i varierende grad problemer med pengespil. Omkring 31.600 af dem har ifølge Center for Ludomani er så risikabel spilleadfærd, at de er i farezonen for at udvikle ludomani.

  • 42 procent af de unge med en risikabel spilleadfærd har følt sig ensomme den seneste måned, mens 36 procent har følt sig decideret nedtrykte eller deprimerede.

  • Et stadig stigende antal danskere registrerer sig i Spillemyndighedens Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS). Seneste opgørelse viser, at 30.451 spillere nu er registrerede i ROFUS. Opgørelsen fra januar i år viser også, at yngre mænd er stærkt overrepræsenterede i registret.

  • Tal fra Center for Ludomoni viser, at andelen af personer med spilleproblemer steg fra 85.200 i 2005 til 125.000 i 2016.

Kilder: Spillemyndigheden og Center for Ludomani

På den modsatte side står Liberal Alliances Ole Birk Olesen, der stemte imod forslaget. Han mener nemlig ikke, at politikerne skal blande sig i kommunikationen mellem forbruger og producenter.

- Generelt mener jeg, at det, at folk kan kommunikere om et produkt, er en gode i et samfund. Det er den måde, at Netto kan oplyse om, at mælken en billigere hos dem end hos Fakta. Uanset om det er fødevare, tøj, elektronik eller spil, vi har med at gøre, så er det en gode, at producenter og forbrugere kan få lov til at kommunikere med hinanden, siger han til TV 2 Lorry.

Men bør man ikke forhindre denne her form for reklamer, når nogle kan få et problematisk forbrug og udvikle et misbrug? 

- Det mener jeg ikke. Der er mange ting - alkohol, mad og sågar motion - man kan få en afhængighed af, men det er en minoritet. Den minoritet skal vi hjælpe og tage vare om, men det betyder ikke, at vi skal forbyde al kommunikation mellem producenten og de mange forbrugere, der kan holde forbruget på et niveau, der er sundt og hyggeligt, siger han og tilføjer: 

- Fordi der er nogle, der spiser for mange chips og bliver alt for tykke, så skal vi ikke bremse, at dem, der producerer chips, kan lave reklamer om chips til dem, der godt kan finde ud af at forbruge chips på en fornuftig måde, siger Ole Brik Olesen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Et flertal bestående af S, EL, ALT, SF og R vedtog forslaget.
Et flertal bestående af S, EL, ALT, SF og R vedtog forslaget.
Foto: kk.kommune-tv.dk

Anden kommune i 2022

Flertallets beslutning i den københavnske borgerrepræsentation betyder, at Københavns Kommune nu kommer til at rette henvendelse til Movia, Metroselskabet og DSB med henblik på at få selskaberne til at droppe betting-reklamer i busser, metro og S-tog.

Københavns Kommune er medejer af Movia og Metroselskabet, mens DSB ejes af staten.

Med beslutningen er Københavns Kommune den anden kommune, der indenfor kort tid ligger op til at droppe reklamer for pengespil i den kollektive trafik.

Nedenfor kan du se eller gense TV 2 Lorrys indslag fra januar, hvor beslutningsforslaget var oppe i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg.

Kort nyt

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik