Eldreven maskine skal forhindre larm i byen

Selvom maskinerne har gravet om natten, har man ikke modtaget en eneste klage fra naboerne.

Vejarbejde i København er umuligt at undgå, men i fremtiden kan det være en smule mindre irriterende for naboerne.

Som nogle af de første i Europa afprøver Radius Elnet og entreprenørfirmaet Nordkysten nemlig elektriske anlægsmaskiner i Indre By i København.

Det lavere støjniveau gør, at der kan arbejdes om natten, og det er en fordel i Indre By, hvor der om dagen kan være mange mennesker og meget trafik i de små gader.

- Det vi kan se er, at støjen er væsentligt lavere end for normale gravmaskiner. Støjmålingerne, der er lavet, viser faktisk, at bilerne, der kører rundt i gaden, larmer mere end maskinernen. Så det er meget postitivt, siger Frank Schou Kruse, administrerende direktør i Entreprenørfirmaet Nordkysten.

Samtidig med arbejdet bliver støjgenerne og mængden af udstødningsgas målt af Københavns Kommune, som følger projektet tæt.

Gået over al forventning

Mens arbejdet har foregået de sidste tre uger, har virksomheden ikke fået nogle klager, oplyser Frank Schou Kruse. Derudover er medarbejderne også glade for ikke at skulle råbe til hinanden, og de nyder at undgå osen fra maskinerne.

- Det er gået over al forventning, siger Frank Schou Kruse.

Også teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten er glad for forsøget.

- Det er et forsøg med sort potentiale, fordi det både sigter på at mindske luftforurening fra dieselmaskiner og nedbringe de støjgener, som rigtig mange københavnere generes af fra tid til anden, siger hun i en pressemeddelelse.

En fremtid med eldrevne gravemaskiner

Frank Schou Kruse håber, at maskinerne inden længe bliver en fast del af Entreprenørfirmaet Nordkystens gravemaskine-flåde:

- Maskinerne begynder at blive serieproduceret fra næste år, så vi håber på, at vi om ganske kort tid kan indfase dem i vores produktion og få mere erfaring med dem, siger Frank Schou Kruse.

- Derudover håber vi, at det kan betyde, at vi kan udvide vores arbejdstid, så vi kan arbejde om natten, hvor vi ikke generer fremkommeligheden i byen, siger han.

Han kan dog ikke love total stilhed fra maskinerne, selvom de er eldrevne.

- Lyden er sænket meget, men selvfølgelig larmer det stadig lidt, når maskinen bryder asfalten, og vi har også stadig en bakalarm på, siger Frank Schou Kruse.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik