El-løbehjulsfirmaer revser københavnske politikere efter afgørende beslutning

Elløbehjulfirmaer mener ikke, at politikerne i Københavns Kommune har ønsket at finde en fælles løsning på problemer med elløbehjul, der flyder i Indre By i København.

Et flertal på rådhuset i København har besluttet, at elløbehjul ikke længere må opstilles i store dele af København. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I et fælles opråb fra elløbehjulsudlejerne Voi, Lime og Tier lyder det fredag, at de er både skuffede og triste over, at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation torsdag aften besluttede, at el-løbehjul ikke længere må stå på kommunale arealer i Indre By.

Firmaerne mener, at beslutningen er for hård, og at kommunen ikke har ønsket en dialog om et kompromis.

Læs også Ny aftale på plads: Nu ryger el-løbehjul ud af store dele af København

- Elløbehjulsudlejningen har været en stor succes i København, så jeg synes, at det er ærgerligt, at vi ikke kan finde en anden løsning end den her, der de facto er et forbud mod elløbehjulene i Indre By, siger August Svedenstedt, der er landechef i Tier.

Her må løbehjulene ikke længere stå. Foto: TV 2 Lorry

Både Voi, Lime og Tier har en forretningsmodel, hvor lejere kan hente og aflevere løbehjul på gaden, der hvor de bliver placeret, men de har forsøgt at imødekomme kritik fra Københavns Kommune, blandt andet ved at have lavet virtuelle parkeringszoner.

Det har dog ikke været nok til at ændre ved torsdagens beslutning i Københavns Borgerrepræsentation. 

- Vi har savnet en god og tættere dialog med Københavns Kommune. Vi har et helt andet samarbejde med for eksempel Odense og Glostrup Kommuner, hvor vi ugentligt snakker med dem om, hvordan vi kan gøre tingene bedre. Den dialog har vi ikke haft med Københavns Kommune, siger August Svedenstedt.

Læs også Beslutning om løbehjulsforbud udskudt 14 dage

Den 20. oktober har Københavns Kommune dog inviteret løbehjulsudlejerne til en workshop, hvor de sammen skal tale om, hvordan det skal være muligt at operere med løbehjul i byen.

- Først derefter ved vi, hvad vi gør, og hvad det her får af betydning. Men der er ingen tvivl om, at det både får en stor økonomisk betydning for alle udbydere, men også betydning for hvordan udlejningen kommer til at fungere i praksis, lyder det fra landechefen i Tier.

Lime lancerer e-cykler

I kampen om københavnernes gunst, når det kommer til transport, har Lime kort tid efter nederlaget i Københavns Borgerrepræsentation nu valgt at gå nye veje. 

I en pressemeddelse fredag oplyser firmaet således, at de fra lørdag den 10. oktober sender 150 e-cykler på gaden i København. På længere sigt vil firmaet sende 500 køretøjer - heriblandt scootere - på gaden i København. 

De nye e-cykler har Lime overtaget fra firmaet Jump. Lime har også sikret sig alle e-cykler og e-scootere fra Uber, lyder det i pressemeddelelsen.  Foto: Lime

Politiker: Løsningsforslagene er kommet for sent

Løbehjulsudlejerne erkender, at der har været problemer med løbehjul, der flød i Indre By, men de har meddelt, at de, udover en række ændringer, de allerede har lavet, er parate til at investere væsentlige beløb i at forbedre infrastrukturen i København. 

Rune Dybvad (S), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, forklarede dog torsdag, at han mener, at løbehjulsudlejerne handler for sent.

- De har haft alt tid i verden. Desværre er det her fem minutter i 12, at de kommer med de udspil, sagde han til TV 2 Lorry.

Læs også Løbehjulsfirmaer retter ind efter kritik – nu er det slut med at parkere i Indre By

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Ninna Hedeager Olsen (EL), oplyste til Ritzau torsdag, at det stadig vil være muligt at udleje elløbehjul fra en forretning, hvor kunden kan komme tilbage med løbehjulet efter endt tur.

Men ifølge August Svedenstedt er det for tidligt at sige, om det er en ordning, der vil kunne fungere for dem.

Forslaget, der altså forbyder parkering af elløbehjul på offentlige arealer i Indre By, blev fremsat af Socialdemokratiet torsdag og fik støtte fra et flertal. Konservative, Venstre og Radikale Venstre var imod forslaget og ville i stedet indføre regulering af markedet for elløbehjul.

02:05

Fra TV 2 Lorrys nyhedsudsendelse 19.30 torsdag. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Luk video


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik