Efterårsferien giver tiltrængt håndsrækning til hårdt ramt branche

Efterårsferien kan især mærkes på de københavnske hoteller. Her har de nemlig mange gæster. Men selvom det er en tiltrængt håndsrækning, så er hotellerne dog langt fra normalen.

Uge 42 er lig med efterårsferie. Og efterårsferie er ofte lig med oplevelser i både ind- og udland.

Det mærker man særligt på de københavnske hoteller. Hvis man kigger på hotelbelægningen, så står oktober nemlig til at blive den bedste måned i mere end halvandet år. Det oplyser Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Og det glæder Lars Ramme Nielsen, der er markedschef for turisme, kultur og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv. 

- Det vil kunne mærkes i hele byen – på restauranter, attraktioner og butikker - at der nu endelig kommer flere turister i sengene.

Foreløbige tal viser, at de københavnske hoteller i gennemsnit har haft en belægning på 60 procent i oktober indtil nu. Og det er den højeste belægningsprocent registreret i år. 

Sammenligner man tallet med oktober sidste år, så er der også sket en markant forbedring. Her lå belægningen på bare 20 procent. Og det er både den nuværende coronasituation og efterårsferien, der er skyld i stigningen.

Savner udenlandske gæster

Selvom det går den rette vej, så er der stadig mangel på en type gæster. Nemlig de internationale besøgende.

- For at København kommer på fode igen, er det afgørende, at hovedstaden fastholder sin position i udlandet, og at der igen kommer masser af internationale gæster på storbyophold og til kongresser, møder og krydstogter, siger Lars Ramme Nielsen.

Manglen på udenlandske gæster kunne særligt mærkes i sommer. Her fik København nemlig besøg af langt færre udenlandske gæster, end turistbranchen havde håbet på. Og det har gjort ondt på hotellerne.

Den historie kan du læse her.

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik