Efter forsinkelser og budget-koks: Nu sejler elhavnebusserne

Nye elhavnebusser skulle have fragtet passagerer allerede fra årsskiftet. 

Lørdag blev de første to af i alt fem elhavnebusser i Københavns Havn indviet med passagerer ombord.

En af de første medrejsende var overborgmester Frank Jensen (S), der glæder sig over udskiftningen af de gamle dieseldrevne havnebusser.

- Med de her fem havnebusser får vi reduceret 44 procent i den partikelforurening, der kommer fra den kollektive trafik i København. Det siger noget om mængden af partikelforurening, der kommer fra flåden, sagde Frank Jensen til TV 2 Lorry. 

Senere kommer også to nye eldrevne havnebusser til Nordhavn. Samlet set skal de spille en en væsentlig rolle i planerne om, at København skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad i år 2025.

Udover at være grønnere har de nye eldrevne havnebusser også plads til flere passagerer og flere cykler, ligesom sejltiden udvides til 30-minutters drift. 

Flere problemer

Omstillingen af havnebusserne i Københavns Havn til grøn energi har dog budt på flere udfordringer, end Københavns Kommune og trafikselskabet bag havnebusserne, Movia, havde håbet på.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen...

De grønne havnebusser

TV 2 Lorry har tidligere beskrevet, at de eldrevne havnebusser skulle have været på vandet og betjent københavnerne allerede fra årsskiftet, men flere forsinkelser og coronavirus har gjort, at de nye færger altså først nu er blevet taget i brug. 

Dyre stoppesteder

Samtidig viste det sig, at de fire nye stoppesteder på havnebusruten blev væsentligt dyrere end først budgetteret.

Ruten langs Københavns Havn skulle udvides med stoppesteder ved Orientkaj i Nordhavn, ved Islands Brygge Syd, ved Enghave Brygge og senere hen ved Langelinie.

I slutningen af maj blev kommunen nødsaget til at finde 9,2 millioner kroner ekstra til at etablere de første tre – og senere venter en ekstraudgift på næsten seks millioner kroner til stoppestedet ved Langelinie, som rådhuspolitikerne også skal afsætte, hvis man vælger at bygge det på et senere tidspunkt.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Fartgrænser

Nyt forslag: Kommuner skal selv kunne bestemme fartgrænser

uheld motorring 3 sløret

Kaos på motorvej: Væltet lastbil spærrede trafikken

20030123-172335-6-1920x1259we

Ingen kørsel om natten: Metroen tester nye tog

20200308-141521-A-1920x1280we

Trafikeret motorvej skal have maksimal hastighed på 90 kilometer i timen, mener myndighed

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere