Efter forsinkelser og budget-koks: Nu sejler elhavnebusserne

Nye elhavnebusser skulle have fragtet passagerer allerede fra årsskiftet. 

00:50

Lørdag blev de første to af i alt fem elhavnebusser i Københavns Havn indviet med passagerer ombord.

En af de første medrejsende var overborgmester Frank Jensen (S), der glæder sig over udskiftningen af de gamle dieseldrevne havnebusser.

Læs også De eldrevne havnebusser i Københavns Havn bliver forsinkede

- Med de her fem havnebusser får vi reduceret 44 procent i den partikelforurening, der kommer fra den kollektive trafik i København. Det siger noget om mængden af partikelforurening, der kommer fra flåden, sagde Frank Jensen til TV 2 Lorry. 

Senere kommer også to nye eldrevne havnebusser til Nordhavn. Samlet set skal de spille en en væsentlig rolle i planerne om, at København skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad i år 2025.

Læs også Coronavirus forsinker Københavns nye eldrevne havnebusser yderligere

Udover at være grønnere har de nye eldrevne havnebusser også plads til flere passagerer og flere cykler, ligesom sejltiden udvides til 30-minutters drift. 

Flere problemer

Omstillingen af havnebusserne i Københavns Havn til grøn energi har dog budt på flere udfordringer, end Københavns Kommune og trafikselskabet bag havnebusserne, Movia, havde håbet på.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen...

De grønne havnebusser

 

  • De nye havnebusser bliver 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje over vandlinjen.
  • De kommer til at sejle med en servicehastighed på 8 knob, hvilket svarer til cirka 14 kilometer i timen.
  • Havnebusserne er eldrevne, og de lader op med om natten, mens de i løbet af dagen supplerer op med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.
  • Bådene varmes op med biodiesel, der er væsentligt bedre for klimaet end almindelig diesel. De nuværende havnebusser har siden 1. januar 2018 sejlet på HVO for at sikre renere luft og mindre CO2-udledning.

 
Kilde: Movia

TV 2 Lorry har tidligere beskrevet, at de eldrevne havnebusser skulle have været på vandet og betjent københavnerne allerede fra årsskiftet, men flere forsinkelser og coronavirus har gjort, at de nye færger altså først nu er blevet taget i brug. 

Dyre stoppesteder

Samtidig viste det sig, at de fire nye stoppesteder på havnebusruten blev væsentligt dyrere end først budgetteret.

Ruten langs Københavns Havn skulle udvides med stoppesteder ved Orientkaj i Nordhavn, ved Islands Brygge Syd, ved Enghave Brygge og senere hen ved Langelinie.

Læs også Ny elhavnebusrute overskrider budget med 15,5 millioner kroner

I slutningen af maj blev kommunen nødsaget til at finde 9,2 millioner kroner ekstra til at etablere de første tre – og senere venter en ekstraudgift på næsten seks millioner kroner til stoppestedet ved Langelinie, som rådhuspolitikerne også skal afsætte, hvis man vælger at bygge det på et senere tidspunkt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik