Efter 24 år på posten: Direktør stopper i Tivoli

Bestyrelsen og den nuværende administrerende direktør Lars Leibst er blevet enige om et generationsskifte i forlystelsesparken.

Arkivfoto. Foto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix

I næsten 24 år har Tivoli haft samme administrerende direktør.

Men snart er det slut, oplyser Tivoli i en fondsbørsmeddelelse.

Læs også Tivoli afslører Odinexpressens vildere afløser: Sådan ser Mælkevejen ud

- Efter i snart 24 år at have stået i spidsen for en af Danmarks mest spændende og alsidige virksomheder, er bestyrelsen og jeg nu enige om, at tiden er rigtig til et generationsskifte, udtaler den nu afgående administrerende direktør Lars Liebst og tilføjer:

- I min tid er Tivoli gået fra sæsonvirksomhed til helårsvirksomhed, og aldrig har mangfoldigheden i Haven været større. 

Om Lars Liebst: 

  • Udnævnt som administrerende direktør i Tivoli i 1996. 
  • Født 23. november 1956.  
  • Formand for bestyrelsen i Arena CPHX P/S og Arena CPHX  Komplementar A/S. 
  • Formand for Schackenborg Fonden. 
  • Formand for Dansk Industris Udvalg for Turisme og bestyrelsesmedlem i Dansk Industris hovedbestyrelse 
  • Medlem af Det Nationale Turismeforum og Olympisk Idrætsforum og Dr. Ingrids Fond.  

Kilde: Tivoli

Se mere

Samtidig understreger Liebst, at han ikke forlader posten, før han har overladt haven i gode hænder på en ny direktør.

- Jeg har aftalt med bestyrelsen, at jeg fortsætter, indtil min afløser er på plads, siger han. 

Målet er, der findes en ny direktør for Tivoli i løbet af 2020.

Lars Liebst (nr. 3 fra venstre) har været direktør for Tivoli i næsten 24 år. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Bestyrelse glæder sig over, at Liebst bliver, til afløser er fundet

I Tivoli A/S' bestyrelse er roserne til den mangeårige direktør store.

- Tivoli har igennem de knap 24 år, hvor Lars Liebst har stået i spidsen for selskabet, til stadighed udviklet sig i takt med tiden og med respekt for historien. Det er resultatet af et helt særligt engagement og evne til at se fremad, som kendetegner Lars Liebst.

Læs også For første gang nogensinde: To piger skal stå i spidsen for Tivoli-Garden

- Det er det fremsyn og øje for selskabets tarv, der i dag er omsat til en åben kommunikation og en proces, hvor vi kan gennemføre et generationsskifte uden at miste fokus på gæsteoplevelsen og Tivolis forsatte udvikling. Derfor er vi i bestyrelsen glade for, at Lars Liebst fortsætter, indtil en afløser er fundet, lyder det fra Tom Knutzen, der er formand for bestyrelsen.

FAKTA: Tivoli under Lars Liebst

Økonomi 

  • Fra et underskud på 50 mio. kr. i 1995 til et forventet resultat før skat i 2019 på 220 mio. kr.  

 

Fra sæson- til helårsvirksomhed - Fra én til fire sæsoner 

  • Fra 2.7 mio. gæster i 1996 til 4.9 mio. gæster i 2018 
  • Fra 138 åbningsdage i 1996 til 276 åbningsdage i 2019 

 

 

Årskort og gæstetilfredshed 

  • Antallet af årskortholdere er steget fra 18.000 i 1996 til 277.000 i 2019. Gæstetilfredsheden nåede i 2018 sit højeste niveau, hvor det er 96% af gæsterne, som samlet vurderer deres besøg i Tivoli som ”meget tilfredsstillende” eller ”tilfredsstillende”.  

 

Medarbejdere  

  • Som arbejdsplads er Tivoli vokset fra 650 ansatte i 1996 til knap 2000 ansatte i 2019. 60 procent af Tivolis medarbejdere er i ufaglærte jobs. Det er en mangfoldig virksomhed med en god trivsel og stor diversitet fx i forhold til alder, køn og etnicitet. 

 

Brand 

  • Tivolis brand har international klasse og har udviklet sig til at være en vigtig indtægtskilde for Tivoli. I 2008 indgik Tivoli sit første, større brand-samarbejde med Arp-Hansen Hotel Group om Tivoli Hotel, der i dag rummer knap 700 værelser samt kongrescenter. I 2019 har Tivoli et royalty indtægtsgivende brand-samarbejde med følgende virksomheder: Arp-Hansen, Royal Unibrew, Normann Copenhagen og Danske Spil.  

 

Kultur 

  • I 2018 havde Tivoli 400.000 publikummer i Koncertsalen og Glassalen, nogenlunde samme antal som Det Kgl. Teater. Fredagsrock startede i 1997 for at tiltrække en generation af unge, man ikke havde haft fat i før. Indtil da var Haven stort set tom fredag aften. Fredagsrock er et af Tivolis stærkeste sub-brands og er med ca. 450.000 gæster om året Danmarks største musikfestival. 

 

Tivoli-Garden, Tivoli Musikskole og Tivoli Balletskole 

  • Musikundervisningen i Tivoli er udvidet fra ikke kun at omfatte de 100 børn i Tivoli-Garden, men også børn på Tivolis Musikskole, som er startet i august 2019 fuldt tegnet med 67 elever og en venteliste. Tivolis Balletskole blev etableret i 2012 og har pt. 414 elever og med ca.120 børn på venteliste. 

 

Bæredygtighed 

  • Tivoli har arbejdet med systematisk miljøledelse siden 1996. ISO-certificeret i 1999 som første forlystelsespark i verden. Tivolis har siden 1998 haft en genbrugsbægerordning, køber grøn strøm og har haft klimapartnerskab med Ørsted siden 2009. Mere end 50 % af såvel okse- som svinekød på Tivolis egne spisesteder er velfærdskød. Tivoli har ti økologiske spisemærker, 8 Bronze og 2 Sølv. 

 

Byggeri og kunst 

  • I 2017 åbnede Tivoli Hjørnet med Food Hall, restauranter og værelser til Nimb Hotel, tegnet af Pei Cobb Freed & Partners. Byggeriet har modtaget flere store, internationale priser for sin arkitektur. I øjeblikket har Tivoli byggeplaner for Tivoli Huset i tilknytning til koncertsalen, også tegnet af Pei Cobb Freed & Partners. Tivoli Huset skal være et nyt hjemsted for Tivoli Garden og Tivolis Balletskole. Tivoli har desuden offentliggjort visioner for at omdanne Vesterbro Passage til en bypark (med Gehl Architects) samt planer om at indrette et familiehotel på HC Andersen Slottet på Rådhuspladsen med et tilknyttet, nybygget Eventyrtårn i Haven (tegnet af Bjarke Ingels, BIG). Den anerkendte dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson er tilknyttet Tivoli og har bl.a. i 2017 skabt værket Little-Sun-Swarm til Tivoli. Det består af 33 lamper, der svæver mellem træerne i geometriske former. 

 

Kilde: Tivoli A/S

Se mere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik