Dystre sommerudsigter for Københavns turisme - antallet af hotelbookninger helt i bund

Igen ser det ud til, at de københavnske hoteller, restauranter og caféer går en hård sommer i møde. Hotelbookinger vidner om få turister til byen.

Hovedstaden går endnu en katastrofal turisme-sommer i vente, hvis man skal tro en pressemeddelelse fra Wonderful Copenhagen.

Den dystre udmelding kommer på baggrund af tal fra Benchmarking Alliance, der overvåger hotelindustrien i Norden.

Heraf fremgår det nemlig, at der på nuværende tidspunkt er booket 51 procent færre hotelovernatninger i juni og juli sammenlignet med sidste år og målt på samme tidspunkt af året. Målt i forhold til 2019 er nedgangen i bookinger svimlende 85 procent, og ifølge Wonderful Copenhagens administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen, er den nedgang noget, der kan få vidtrækkende konsekvenser:

- Det giver sig selv, at konsekvenserne for erhvervet er enorme, og med en normal omsætning på 53 milliarder kroner og 63.000 beskæftigede før COVID-19, rækker krisen i hovedstadens turisme langt ud over turismeerhvervet, siger han.

Flere konkurser i vente

Alene sidste sommer oplevede den københavnske turisme- og oplevelsesindustri et fald i omsætning på 28 milliarder kroner.

I Scandic Hotels, en af branchens helt store aktører med 27 hoteller i hele Danmark, mærker man tydeligt konsekvensen af de manglende turister i hovedstaden.

- De hårdest ramte hoteller var de seks hoteller, vi har i centrum af København. De hoteller var op til 80 procent under i omsætning i forhold til året før, og tendensen fortsætter desværre ind i 2021. Og krisen slutter desværre ikke efter genåbningen, men vil række flere år frem, siger Søren Faerber, administrerende direktør i Scandic Hotels, Danmark.

Udenlandske turister er nødvendige

Søren Faerber mener godt, man kan regne med, at turismebranchen som helhed vil være endnu mere gældsat efter denne sommer, og at der ligger flere konkurser og venter forude. Ifølge ham er de udenlandske turister nemlig den afgørende faktor for at klare krisen.

- Vi har lanceret students day, co-working spaces og digitale løsninger, og det er alt sammen meget fint. Men det forslår jo ikke. Vi skal have turisterne til Danmark, siger han.

Han bakkes op af Karen Nedergaard, der er formand i Horesta Hovedstaden og direktør for Absalon Hotel Group:

- Det er værre, end vi næsten havde troet, det kunne blive. Ingen udenlandske turister, og det er dem der lægger flest penge i byen, så det er faktisk rigtig alvorligt, siger hun.

Hun mener, krisen vil kunne mærkes mange år frem, hvis ikke grænserne åbnes for turister meget snart. 

Derudover ser hun gerne, at politikerne kommer Københavns turismeindustri endnu mere til undsætning.

- Vi kan måske kigge på det her oplevelsesfradrag, som jo også vil gøre det rigtig attraktivt for den almindelige hr. og fru Danmark at komme ud og bo på hotel, ud og opleve og spise på nogle gode restauranter. Og så er der selvfølgelig altid muligheden for at kigge på en momsnedsættelse, siger Karen Nedergaard.