Dropper virtuelle jobsamtaler efter grineflip-hændelse

En uheldig, virtuel jobsamtale, hvor tekniske udfordringer gav anledning til munterhed blandt to ledere, har ført til, at TUBA nu ændrer praksis.

De fleste kan nok levende genkalde sig, hvordan det er at være til jobsamtale med alt, hvad det indebærer af klamme håndflader, svedig overlæbe og et lidt for overfladisk åndedræt.

Tag den følelse, og krydr den så med en virtuel mødeplatform og din forhåbentlig kommende leder, som du skal gøre indtryk på i et forsinket videoformat.

Det form for jobsamtale har været en realitet for mange, mens coronapandemien har stået på, men hos TUBA, der har hovedsæde på Vesterbro i København, slutter det med øjeblikkelig virkning.

Den beslutning har TUBA, der hjælper børn og unge med alkoholiserede forældre, taget efter en mildest talt ærgerlig oplevelse, hvor en ansøger, Jens Mogensen, følte sig latterliggjort under jobsamtalen.

quote Det er jo mit ansvar at folk har en god oplevelse. Det havde han ikke. Jeg kan godt forstå hans frustration, og hvis vi kunne spole tiden tilbage, ville vi gøre det

Henrik Appel, TUBA

Jens Mogensen søgte stillingen som kommunikations- og pressechef og beskriver i et opslag på Facebook, hvordan han oplevede, at de TUBA-medarbejdere, som skulle facilitere hans jobsamtale, grinede undervejs, chattede med hinanden og generelt var uopmærksomme.

"Efter lidt indledende goddag-snak går jeg i gang med at fortælle om min baggrund, og jeg er lige ved at runde det ’kapitel’ af, da administrationschefen tydeligt kæmper med ikke at eksplodere i et grineflip. Kæmper hårdt. Hendes ansigt er helt fortrukket. Millimeter fra et ukontrolleret gymnasiepige-grineflip."

"Jeg bliver omgående meget påvirket. Er det mig, der bliver grinet af? Hvad har jeg sagt? Har jeg noget på næsen?" skriver Jens Mogensen blandt andet i opslaget, som TV 2 Lorry har fået lov til at citere fra. 

Facebook-opslaget har medfulgt meget kritik af TUBA i kommentarsporet. TUBA bekræfter overfor TV 2 Lorry, at pågældende jobsamtale har fundet sted og beklager nu episoden:

- Det er jo mit ansvar, at folk har en god oplevelse. Det havde han ikke. Jeg kan godt forstå hans frustration, og hvis vi kunne spole tiden tilbage, ville vi gøre det, siger Henrik Appel, der er landsleder i TUBA, og som var med til samtalen.

Ansøgeren beskriver, at Henrik Appel og hans TUBA-kollega, synligt kæmpede for ikke at få grineflip undervejs i samtalen, samt at Henrik Appel selv kortvarigt forsvandt ud af mødet, for kort efter at vende tilbage.

Henrik Appel forklarer, at stemningen skyldtes, at han selv oplevede tekniske udfordringer:

- Jeg var på via min telefon, og den gik så tør for strøm, hvorefter forlængerledningen ikke var lang nok. Det har så fremkaldt et smil hos min kollega. Men vi skulle have stoppet, da teknikken ikke virkede. Længere er den ikke.

quote Vi laver ikke flere online møder på den her måde

Henrik Appel

Længere er den ikke for TUBA, nej, for den slags virtuelle jobsamtaler kommer altså på baggrund af den oplevelse ikke til at finde sted i fremtiden:

- Vi laver ikke flere online møder på den her måde. Folk investerer tid i det, og vi vil gerne være ordentlige og redelige, afslutter Henrik Appel og understreger, at han har haft en god snak med den pågældende ansøger - som i øvrigt ikke fik jobbet.

Artiklen fortsætter efter Facebook-opslaget:

Virtuelle jobsamtaler er en - dum - nødløsning

At virtuelle jobsamtaler kan være særdeles udfordrende kommer ikke som et chok for Helge Hvid, som forsker i arbejdsmarked-, liv,- og miljø på Roskilde Universitet.

- Det er jo naturligvis en nødløsning at have virtuelle jobsamtaler. Det kan være nødvendigt i de tider, vi lever i, men det er indlysende, at man foretrækker, det foregår ansigt til ansigt, siger han.

- Der foregår en masse mellem mennesker, der ligger ud over det rent sproglige, som også ligger ud over det flade billede, man får af hinanden på en skærm. Man kan ikke få en fornemmelse af hinanden gennem det virtuelle. Der er i stedet brug for, at man er til stede i sin helhed i en fysisk samtale, siger han.

Netop fordi så mange møder og deslige afholdes virtuelt i denne tid, medfører det også en vis risiko for tekniske nedbrud, som det altså gjaldt her for TUBA - men hvordan skal man egentlig forholde sig som ansøger, hvis det skulle ske?

Som ansøger til en stilling bør man i en sådan situation overveje, om man har overskuddet til at indgå i samtalen eller jokeriet om de tekniske problemer, siger Helge Hvid.

Nogen kan blive hylet ud af den, men andre derimod kan drage fordele af det:

- Hvis man har overskuddet og selvsikkerheden, kan man selv gå ind i joken, og så kan man illustrere, at man har overskuddet. Andre kan være så fokuseret på, at samtalen skal fungere godt, at de ikke er i stand til at springe ind i rollen, som det tekniske nedbrud giver, forklarer Helge Hvid:

- Det kan skabe en ulighed eller uretfærdighed, for den personlige fremtræden har stor betydning for, hvem der lander jobbet til sidst, og der kan man forstille sig, at den personlige fremtræden netop bliver påvirket, hvis man ikke har overskuddet til at gå ind i joken.

Det pågældende Facebook-opslag, der har givet anledning til, at TUBA nu ændrer praksis, bliver i skrivende stund heftigt delt og kommenteret.

Jens Mogensen fik ikke jobbet i TUBA og har efterfølgende været i kontakt med TUBA, der har undskyldt i flere e-mails. 

"Jeg ved, at denne oplevelse vil følge mig, når jeg skal til jobsamtale næste gang. Jeg frygter for det, og jeg ved ikke, hvordan jeg vil reagere. Lige her i skrivende stund føler jeg mig overbevist om, at jeg vil tage oplevelsen med mig og at den vil påvirke mig negativt, men jeg håber selvfølgelig, at jeg vil være i stand til at viske tavlen ren," skriver han på Facebook. 

Skal du til virtuel jobsamtale? Få fem gode råd her

1. Tjek dit brugernavn på Skype

Med et forkert-klingende Skype-brugernavn kan du nemt sende et uheldigt signal. Hvis dit brugernavn ikke egner sig til et jobinterview, så bør du omdøbe det til et, som er mere anvendeligt i forretningsverdenen.

2. Vær opmærksom på din placering i rummet

Præcis som din påklædning vil omgivelserne, du sidder i, sende et signal til dem på den anden side af skærmen. Derfor: Sørg for, at din internet- og telefonforbindelse er stabil, så du ikke pludselig falder ud af mødet. 

Tænk over belysningen: Der skal være rigeligt med lys, så modtageren kan se dig tydligt, særligt nu hvor I ikke mødes personligt. 

Vær opmærksom på din kropsholdning: Læg mærke til, om du sidder et sted, hvor du hænger ind over bordet, eller falder sammen i kroppen. Sørg for at sidde godt med en afslappet rank holdning, så du via dit kropssprog udstråler energi og engagement.

Overvej, om din computer skal hæves, så du kigger direkte ind i kameraet, og du ikke bliver filmet fra en skæv vinkel. 

Sørg for, at du ikke bliver forstyrret undervejs i interviewet. Der skal være ro omkring dig.

3. Forbered dig – ekstra meget

Det er sværere at imponere med en sprudlende energi og godt humør bag en skærm, end når man mødes ansigt-til-ansigt. Derfor er du nødt til at forberede dig ekstra meget, når samtalen foregår digitalt.

Sørg for at øve dig på, hvad du vil sige, så du undgår at sidde at læse op og dermed miste kontakten til din samtalepartner 

Øv dig, så ordene falder naturligt, og din tale er flydende. Kig ind i kameraet, samtidig med at du taler frit.

4. Vær opmærksom, og lyt grundigt efter

Når jobinterviewet afholdes virtuelt, går der små signaler tabt. Det kan både være stemmeføring, vejrtrækning og kropssprog, og derfor kan der opstå situationer, hvor du kommer til at afbryde eller svarer for hurtigt.

Lyt grundigt efter, hvad den, du taler med, siger. Hold pause, særligt hvis der er forsinkelser på forbindelsen. 

Lyt tålmodigt, træk vejret dybt ind, kig ind i kameraet, og besvar spørgsmålet. Giv dig lidt bedre tid i samtalen, end du normalt ville gøre, hvis du sad ansigt-til-ansigt. Det giver dem, du taler med, en chance for at opleve dig, og dialogen opleves samtidig mere naturlig.

5. Følg op

Præcis som ved en almindelig samtale er det godt at få spurgt ind til processen. 

Husk, at få spurgt om, hvornår du kan forvente at høre noget fra virksomheden igen. Det er mest for din egen skyld, så du ikke skal vente på svar i længere tid. 

Hvis du glemmer at spørge, så send en mail til den du har holdt mødet med. Tak for et godt møde, og spørg ind til, hvornår du kan forvente at høre fra dem igen.

Kilde: Jobindex


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik