Død højttaler på Roskilde Festival skabte dundrende succes

Soundboks’ første leveår har været kaotiske, men virksomheden er braget gennem lydmuren og sælger nu deres højttalere til hele verden.

Der er højttalere, kasser og værktøj alle vegne, da vi besøger Soundboks i deres hovedkvarter på Nørrebro i ugen op til Roskilde Festival.

- Der er altid en lille smule kaotisk her, men lige i de her dage er der sindssygt kaotisk. I dag er det onsdag, og Roskilde Festival starter på lørdag, og der skal bare rigtig mange højttalere ud altid, fortæller Jesper Theil Thomsen, som er medstifter og CEO i Soundboks.

quote Du skal ikke bekymre dig om, hvorvidt den spiller højt nok.

Jesper Theil Thomsen, Medstifter og CEO, Soundboks

Soundboks er robuste og højtspillende batteridrevne højttalere, som er blevet taget godt imod af dem, der gerne vil holde en fest uden bekymringer.

- Du skal ikke bekymre dig om, hvorvidt den spiller højt nok. Du skal ikke bekymre dig om, hvorvidt batteriet holder i lang tid, og du skal ikke bekymre dig om, hvis der er nogen, der spilder en øl ned i den. Det er den der helt bekymringsfri oplevelse med produktet, som jeg synes, at vi er gode til, fortæller den 27-årige iværksætter.

VTS Thumb
Serie

Viljen til Succes

De sørger for at holde hovedstadsområdet i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer - til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes. 

 Se serien her

Ideen til de hårdføre højttalere opstod under Roskilde Festival i 2011, hvor Jesper Theil Thomsen havde bygget en højttaler til sin lejr.

- Jeg kan huske, at jeg egentlig var rigtig glad for resultatet. Jeg syntes, at den spillede rigtig fint. Men jeg tog den med på festival, og jeg tror, at der gik 20 minutter, indtil nogen spildte en øl ned i den. Den døde, og den kom aldrig tilbage til live, og det var ligesom min første oplevelse med det problem, som vi senere har forsøgt at løse, husker Jesper Theil Thomsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Soundboks' seneste højttaler er blevet mere bærbar.
Soundboks' seneste højttaler er blevet mere bærbar.

Fra garage til millionomsætning

Jesper Theil Thomsen rykkede sammen med gymnasievennerne Christoffer Nyvold og Hjalte Wieth ind i en garage i Hørsholm og byggede højttalere, som de forsøgte at sælge via Den Blå Avis.

- Vi tænkte, at vi kunne sælge to, måske tre, hvis vi var heldige, men der gik ét minut, så havde vi solgt den første, en time, så havde vi solgt den næste, og de næste fire uger fik vi mere end 200 telefonopkald fra folk, som bare gerne ville købe en højttaler til festivalen. Vi kunne overhovedet ikke bygge 200, for vi var ved at tage vores eksaminer og troede, at vi skulle bruge dem til at komme på universitetet. Men vi byggede fem – og da vi så, hvor glade de fem mennesker var, og hvor meget de 195 andre gerne ville have haft en højttaler, så tænkte vi: "Okay, der er noget her, vi bliver nødt til at udforske”, fortæller Jesper Theil Thomsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jesper Theil Thomsen og to venner startede Soundboks i en garage i Hørsholm
Jesper Theil Thomsen og to venner startede Soundboks i en garage i Hørsholm

Vennerne fortsatte arbejdet og fik plads på Y Combinator, en eftertragtet startup-workshop i Los Angeles, som for alvor fik Soundboks ud over rampen.

- Det gik jo virkelig, virkelig stærkt i begyndelsen. Vi lancerede i marts 2015, og tre måneder senere havde vi omsat for to millioner og solgt 400 højttalere – og det tænkte vi, at der var en rimelig voldsom start. Men det gik endnu hurtigere året efter, hvor vi lancerede en kickstarterkampagne og omsatte for 5,5 millioner på 30 dage. Generelt hele det år ti-doblede vi omsætningen fra to millioner til 20 millioner. Men vi var også lige ved at dø – både som virksomhed - og jeg har lyst til at sige også som mennesker. Selvfølgelig ikke fysisk, men psykisk.

quote Men vi var også lige ved at dø – både som virksomhed - og jeg har lyst til at sige også som mennesker.

Jesper Theil Thomsen, Medstifter og CEO, Soundboks

Kaos fortsætter trods succes

I dag er der kun to af de tre stiftere tilbage i virksomheden, da Hjalte Wieth har valgt at gå en anden vej, men Soundboks fortsætter væksten og omsætter nu for 250 millioner kroner om året.

Artiklen fortsætter under billedet.

Soundboks beskæftiger 110 mennesker på Nørrebro i København.
Soundboks beskæftiger 110 mennesker på Nørrebro i København.

Højttalerne bliver produceret i udlandet, men der er alligevel 110 medarbejdere på Esromgade på Nørrebro i København, der blandt andet sørger for udvikling, marketing og reparationer.

- Vi reparerer alle højttalere i hele Europa her. Det er klart, når der bliver skubbet 90-100.000 afsted på et år, så er der nogle gange en del kasser, der skal ordnes, fortæller Jesper Theil Thomsen, mens han bevæger sig gennem virvaret af kasser og højttalere, der er på vej ind og ud af det kun 15 kvadratmeter store værksted.

- Vi ville nok alle sammen ønske, at der var mere kontrol end kaos, men det lykkes aldrig helt. 

- Er det også bare dem, I er? 

- Det er sgu nok ikke helt forkert, griner Jesper Theil Thomsen.

quote Vi ville nok alle sammen ønske, at der var mere kontrol end kaos

Jesper Theil Thomsen, Medstifter og CEO, Soundboks

Høj musik på alle tider af døgnet

Højttalerne har også skabt kaotiske scener i nattelivet om sommeren, hvor politiet gentagne gange har måttet rykke ud for at dysse festerne ned på de offentlige arealer, så beboerne på blandt andet Islands Brygge og omkring Nørrebroparken kunne få sin nattesøvn.

- Det er klart, at der er noget underligt i, at – hvis man skal lave en sammenligning – at folk ringer til BMW, hvis der er nogen, der har kørt for hurtigt i en bil, men man har også et ansvar – både som bilfabrikant for at sikre, at folk ikke kører for hurtigt, men også som producent af en kraftig højttaler, at folk ikke spiller for højt, understreger Jesper Theil Thomsen.

quote Vi tror ikke på, at der er nogen, der ønsker at tvangsindlægge nogen til techno klokken et om natten.

Jesper Theil Thomsen, Medstifter og CEO, Soundboks

- Vi tror ikke på, at der er nogen, der forstyrrer med vilje. Vi tror ikke på, at der er nogen, der ønsker at tvangsindlægge nogen til techno klokken et om natten. Og vi oplevede også, når vi snakkede med vores kunder, at de var enormt kede af, når de kom til at gøre det.


Så Soundboks forsøger at tage ansvar for at hjælpe festen og de unge lidt på vej.

- Vi har lavet guides til hensynsfuld fest til vores kunder, vi sender push-notifikationer ud i vores app om, at man skal huske at være hensynsfuld, når solen skinner – og så prøver vi faktisk også at gå i dialog med kommunerne, om vi kan få lavet nogle områder til de unge.

Artiklen fortsætter under billedet.

Soundboks vurderer, at der var 10.000 højttalere med deres logo på til årets Roskilde Festival.
Soundboks vurderer, at der var 10.000 højttalere med deres logo på til årets Roskilde Festival.

Tilbage hvor det hele begyndte

En uge senere møder vi igen Jesper Theil Thomsen på Roskilde Festival, hvor højttalerne kan få frit spil. Soundboks vurderer, at der var omkring 10.000 højttalere med deres logo på til årets festival.

- Jamen det er for sindssygt. Jeg er så glad, når jeg går rundt herude og ser de fester, folk holder med dem, og hvor glade de er, når man snakker med folk, der er så kærlige og så skønne. Og så er det bare fedt at komme tilbage hertil og blive mindet om, hvorfor man laver det, man laver.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik