Det vælter ind med alternative forslag til udskældt kryds

Rigtig mange cyklister er utilfredse med indretningen af krydset, der fører op til Dybbølsbro. Derfor vælter det ind med forslag til, hvordan krydset kan indrettes i stedet.

Den 100 millioner kroner dyre og 10 meter brede dobbeltrettede cykelsti på Dybbølsbro var ment som en kærkommen gave til byens mange cyklister.

Men modtagelsen har været alt andet en positiv. Cyklisterne klager især over indretningen af krydset på Vesterbrosiden, der udover at forlænge rejsetiden, også virker ulogisk for de fleste cyklister.

- Konstruktionen er totalt håbløs. Det er ugennemtænkt, og i hvert fald ikke lavet af en person, som kører på cykel dagligt, siger Adrian Winther, der cykler over broen stort set dagligt.

- Der er det her overlap mellem fodgængere og cyklister, som bare virker kaotisk. Det var mindre kaotisk at køre igennem krydset før ombygningen i hvert fald, siger Laura Olsen, da vi fanger hende på cyklen, mens hun holder og venter for rødt lys.

quote Jeg er glad for, at vi får forslagene, og vi er da selv forbistrede over, at vi ikke bare lige kan finde den gode løsning, der virker godt for alle trafikanter

Henriette Hall-Andersen, Centerchef, Københavns Kommune

Frustrationen blandt mange cyklister er så stor, at Københavns Kommune lige siden åbningen i oktober er blevet overdynget med alternative indretningsforslag. I alt har kommunen modtaget 55 borgerhenvendelser om trafiksituationen, og 34 af dem indeholder konkrete forslag til ændringer af krydset.

- Jeg er glad for, at vi får forslagene, og vi er da selv forbistrede over, at vi ikke bare lige kan finde den gode løsning, der virker godt for alle trafikanter, siger centerchef i Københavns Kommune Henriette Hall-Andersen.

Cyklister hober sig op på vejbanen

Cyklisternes frustrationen opstår primært, når de fra enten Skelbækgade eller Dybbølsgade skal cykle igennem krydset og over til Dybbølsbro.

Cyklister kan ikke længere køre lige ud igennem krydset før Dybbølsbro. Nu skal de følge de blå striber på vejen, for at komme over på den dobbeltrettede cykelsti. I Myldretiden ophober der sig mange cyklister på det hjørne, der er længest fra kameraet.
Cyklister kan ikke længere køre lige ud igennem krydset før Dybbølsbro. Nu skal de følge de blå striber på vejen, for at komme over på den dobbeltrettede cykelsti. I Myldretiden ophober der sig mange cyklister på det hjørne, der er længest fra kameraet.
Foto: Martin Kiil

Her kan man nemlig ikke længere blot holde sig i højre side og køre lige over, som man ellers kan i de fleste lyskryds. Den dobbeltrettede cykelsti er nemlig placeret på nordøstlige del af Dybbølsbro, og derfor skal cyklister, der vil køre lige ud mod Fisketorvet, først svinge til venstre og krydse bilernes kørebane, for derefter at dreje til højre over fodgængerfeltet, hvorefter de lander på den dobbeltrettede cykelsti.

Men før de kan svinge til venstre, skal de holde for rødt lys, og fordi krydset passeres af omkring 21.000 cyklister om dagen, så når der at ophobe sig rigtig mange mennesker i krydset. Ofte må en stor del af cyklisterne holde på bilernes kørebane på Ingerslevgade.

- Der er så mange mennesker, at det bliver sådan en mega akavet stor klump i trafikken, og det er egentlig bare kaos, siger cyklist Jonas Georgakakis.

- Det er ikke gennemtænkt, og for de 100 millioner kroner kunne man have bygget en anden bro herude, som kunne have ledt trafikken bedre til Amager. Så det er en ommer, siger cyklist Adrian Winther.

Cykeltrafikken flyder så dårligt i krydset, at store grupper af cyklister er begyndt at finde alternative veje til at komme over til den dobbeltrettede cykelsti. En del cyklister vælger eksempelvis at køre imod færdselsretningen i venstre side af vejen mellem modkørende biler og cykler.

De syv cyklister med front mod kameraet kører imod færdselsretningen. Selvom det er ulovligt, så sker det igen og igen, fordi folk forsøger at komme hurtigere igennem krydset ved Dybbølsbro.
De syv cyklister med front mod kameraet kører imod færdselsretningen. Selvom det er ulovligt, så sker det igen og igen, fordi folk forsøger at komme hurtigere igennem krydset ved Dybbølsbro.
Foto: Martin Kiil

Forslag i massevis

En del af forslagene til Københavns Kommune går på at flytte cykelstien med retning mod Fisketorvet over på højre side af bilernes kørebane, sådan som man kender det fra den øvrige trafik i byen.

Andre foreslår, at ombygge det fortov der er på højre side af vejen til en cykelsti, så cyklisterne ville kunne vælge frit, om de vil bruge den brede dobbeltrettede cykelsti eller den smalle på højre side. Begge forslag bliver dog afvist af Københavns Kommune.

- Vi kan ikke lave en traditionel vejopbygning med fortov, cykelsti og så vejbane, som man gør alle andre steder, for broen kan ikke bære biltrafik på det midterste stykke, da det ikke er understøttet, som resten af broen. Derfor er bilerne nødt til at være, hvor de er, siger centerchef i Københavns Kommune Henriette Hall-Andersen.

quote Det er ikke min del af biksen at sørge for, at folk overholder færdselsloven

Henriette Hall-Andersen, Centerchef, Københavns kommune

Hun påpeger, at det vil være både uforholdsmæssigt dyrt og besværligt, hvis man skulle understøtte broen, da det vil kræve en del anlægsarbejde under broen, der går over de 13 jernbanespor der fører til København Hovedbanegård.

- Vi vil skulle spærre 3-4 spor ad gangen i længere tid, og det ville altså lamme togtrafikken. Det er S-togsspor, almindelige fjernspor til IC3, IC4 og regionaltog, og så er det spor til øresundtogene, der går under broen, og det er altså meget svært at tage dem ud af drift, siger centerchef i Københavns Kommune Henriette Hall-Andersen.

- Og vi bliver nødt til at have et fortov i højre side af vejen, for der er ved at blive bygget 500 ungdomsboliger helt op til Dybbølsbro, og de kommer til at bo helt tæt op ad broen, så man nærmest går fra husene og direkte ud på broen, så derfor skal der selvfølgelig være et fortov op til husene, siger Henriette Hall-Andersen.

Tidligere har ekspert i cykeltrafik og bydesign Mikael Colville-Andersen foreslået at bygge krydset om til en rundkørsel, men det har kommunen afvist af hensyn til cyklisternes sikkerhed og bilernes fremkommelighed.

Her ses Mikael Colville-Andersens  forslag til at løse det trafikale kaos på Dybbølsbro.
Her ses Mikael Colville-Andersens  forslag til at løse det trafikale kaos på Dybbølsbro.
Foto: Mikael Colville-Andersen

Kommunen har i første omgang også forkastet et forslag om at lave en cykelbane, der går tværs igennem krydset, så cyklisterne kan komme direkte over til den dobbeltrettede cykelsti.

Kommunen vil lave mindre rettelser

Selvom det altså vælter ind med forslag til, hvordan krydset kan indrettes, så er kommunen ikke umiddelbart på vej med store forandringer.

- Vi er nødt til at tage det her et step ad gangen, for der er ikke nogen af de løsninger, som vi har på tegnebrættet lige nu, som er så gode, at de bare vælter alt andet af bordet, siger Henriette Hall-Andersen.

Kommunen har i stedet sat små kameraer op flere steder i krydset, så de bedre kan tælle og registrere trafikken. Om nogle uger forventer de, at de har data, der kan føre til mindre justeringer af krydset.

- Vi kommer nok til at justere lidt mere på signalerne, måske flytter vi en stoplinie og sådan nogle ting. Så det er i første omgang småjusteringer.

quote Det er ikke gennemtænkt, og for de 100 millioner kroner kunne man have bygget en anden bro herude, som kunne have ledt trafikken bedre til Amager. Så det er en ommer

Adrian Winther, cyklist

En del af cyklisterne havde håbet på noget mere. Ikke mindst dem, der for at komme hurtigere og lettere igennem krydse ulovligt kører imod færdselsretningen i venstre side af krydset.

- Det er ikke min del af biksen at sørge for, at folk overholder færdselsloven, siger Henriette Hall-Andersen.

Men det er jo også noget med, hvordan man har indrettet krydset, hvordan man kommer igennem det, om der er nogen, der vælger den løsning?

- Ja, det er det, og sådan vil du kunne se det rigtig mange steder i København, at folk vælger at gøre det, der er lettest for dem, men det er jo i sidste ende ikke det, vi kan indrette vores verden efter. Vi er nødt til, at gøre det sådan, at folk kan gøre det på den rigtige måde, altså på den måde man kan i forhold til de trafikale regler.

Men når folk vælger at gøre det på den måde, de nu vælger at gøre det på, tror du så ikke, det er fordi, at krydset på en eller anden måde er indrettet forkert?

- Altså, vi kan godt lave nogle andre ting, og vi vil godt kigge på yderligere tilpasninger, men jeg tror aldrig vi kommer til at lave noget kryds i København, hvor folk ikke vil køre over fodgængerfelter og køre over for rødt, for det gør cyklister engang imellem, og det er der så nogen andre, der tager sig af og håndhæver de love, siger centerchef i Københavns Kommune Henriette Hall-Andersen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik