Desperat mangel på arbejdskraft? Ikke her! Denne Rema 1000-butik vælter sig i ansøgninger

Manglen på arbejdskraft har nået historiske højder, men hos Rema 1000 i Valby i København må de dagligt afvise jobansøgere.

Danske arbejdspladser mangler desperat medarbejdere. Men det er ikke tilfældet hos Rema 1000 på Søndre Fasanvej i Valby. Her har købmand Max Skov Hansen nemlig masser af hænder, og endnu flere vil gerne være med.

- Hver eneste dag kommer der en ansøgning enten i indbakken eller via et stykke papir. Enten fra et ungt menneske eller en med erfaring på arbejdsmarkedet, siger Max Skov Hansen.

Max Skov Hansens oplevelser i hans Rema 1000-butik i Valby står i stor modsætning til tendensen i resten af landet. 

Arbejdsmarkedet skriger på medarbejdere og hænder. Arbejdsløsheden lå på landsplan på 2,8 procent for november 2021. Tilsvarende lå arbejdsløsheden på 4,6 procent i november 2020.

Men hvad kan man som virksomhed så gøre, når man desperat står og mangler arbejdskraft? Hos Rema 1000 i Valby er chefen Max Skov Hansen tilsyneladende svaret. 

Serie: Kampen om de ledige hænder

Manglen på arbejdskraft er historisk høj. Men der er virksomheder, som har alle de medarbejder, de har brug for, og som tilmed må afvise ansøgere på daglig basis. Hvad er det, de virksomheder gør anderledes, og hvad kan vi lære af dem? Se serien her. 

Der skal tages hensyn til den enkelte

I supermarkedet på Søndre Fasanvej er der særligt en ting, der går igen, når man spørger de ansatte, hvorfor netop Max Skov Hansens Rema 1000 er så god en arbejdsplads.

- Max tager hensyn. Han passer på mig og spørger, om der er noget, der skal gøres anderledes, fortæller Birthe Jacobsen, der er kassemedarbejder i Rema 1000 i Valby.

For Max Skov Hansen er det altafgørende, at der er plads til den enkeltes behov. Det betyder nemlig gladere medarbejdere og et bedre arbejdsmiljø, men også en rummelig arbejdsplads.

- Hvis der er en, der spiller fodbold hver onsdag, eller en, der går til frisøren hver anden torsdag, så forsøger jeg at tilpasse arbejdstiderne efter det. Det betyder nemlig gladere medarbejdere, mere engagement og mere glæde til kunderne, siger Max Skov Hansen. 

Artiklen fortsætter efter billedet...

Max Skov Hansen har ingen problemer med at tiltrække medarbejdere.
Max Skov Hansen har ingen problemer med at tiltrække medarbejdere.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Lorry

Medbestemmelse er en afgørende faktor

En anden vigtig faktor til, at Max Skov Hansen har glade og mange medarbejdere i Valby er hans ledelsesstil. I hans Rema 1000 er de faste arbejdsopgaver uddelegeret til medarbejderne. På den måde har de ansatte medbestemmelse, når det kommer til fordelingen af arbejdet.

- Det har gjort det rent ledelsesmæssigt nemmere for mig, men jeg har også oplevet, at det gør arbejdet bedre for medarbejderne. For når de går hjem herfra, så har de en oplevelse af, at de er en succes, siger Max Skov Hansen.

Ledelsesstilen og arbejdsstrukturen gør ifølge købmanden også, at medarbejderne har en større følelse af ansvar, når de er på arbejde.

- Det giver de ansatte en ansvarsfølelse og en fornemmelse af, at vi trækker i fælles flok for at få løst de opgaver, som der er, siger Max Skov Hansen. 

Ifølge Julie Kristine Strange, der er direktør i Master Danmark, en virksomhed, der hjælper firmaer med at finde medarbejdere, er chefernes tilgang til medarbejderne afgørende.

- Det er vigtigt, at man forholder sig til, hvordan man kan skabe en arbejdsplads, hvor det er rart at være, og hvor man kan udvikle medarbejderne hver især, siger Julie Kristine Strange.

Hun påpeger, at man som leder bør undgå at fokusere for meget på, hvorfor virksomheden har det svært, og i stedet bruge energien på at undersøge, hvordan virksomheden kan blive en bedre arbejdsplads.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Julie Kristine Strange mener, at virksomheder bør fokusere på godt arbejdsmiljø for den enkelte medarbejder.
Julie Kristine Strange mener, at virksomheder bør fokusere på godt arbejdsmiljø for den enkelte medarbejder.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Lorry

En arbejdsplads for alle aldre

Ifølge chefen og medarbejderne i Rema 1000 i Valby er der en sidste ting, som gør supermarkedet til en attraktiv arbejdsplads: Alderen på medarbejderne.

- Vi har rigtig god erfaring med at tage nogen ind, som måske har lidt mere gråt hår i siderne og nogle flere år på bagen. Det fungerer bare godt at få et ældre segment ind, siger Max Skov Hansen.

Han mener nemlig, at de yngre medarbejdere kan lære noget af de ældre og mere erfarne kolleger. Og så er kunderne også galde for den mere ’voksne’ medarbejderstab.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Birthe Jacobsen er lykkelig for, at hun har fået job hos Rema1000 i Valby.
Birthe Jacobsen er lykkelig for, at hun har fået job hos Rema1000 i Valby.
Foto: TV 2 Lorry/Morten Raarup

Ifølge Julie Kristine Strange bør flere virksomheder gøre som Max Skov Hansen. For når en virksomhed ikke søger bredt efter medarbejdere, forpasser de chancen for at kunne ansætte gode ansøgere.

- De vil glippe en masse potentiale og en masse spændende type af medarbejdere, der kunne hjælpe, måske færre timer om ugen, siger Julie Kristine Strange.

Birthe Jacobsen, der er en af de ældre medarbejdere i Rema 1000 i Valby, er glad for at have fået muligheden for at blive en del af butikkens gode sammenhold.

- Det er skønt! Jeg har været i butik i snart 40 år og har aldrig før haft en chef som Max. Så jeg skal bæres ud, siger Birthe Jacobsen. 

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik