Overset Metro-fidus: Sådan kan du sikre dig at komme ud af toget i tide

Metro Service opfordrer til at bruge overset kaldefunktion, hvis man er bange for ikke at kunne komme af eller på metroen.

Der er en overset hjælp at hente for passagerer, der af den ene eller anden grund har dårlige muligheder for at komme ind eller ud af metroen inden dørene lukker. Metroen er nemlig udstyret med kaldefunktion, hvor man med et tryk ringer op til kontrolcentrene, der kan styre, hvor hurtigt dørene åbner og lukker.

- Hvis du kan se, at du af den ene eller anden grund får svært ved at komme af eller på, kan du bruge kontaktfunktionen, der er både på stationen og i metroen. Så er der mulighed for, at vores medarbejdere kan sørge for, at dørene ikke lukker i så hurtigt, siger Jan Brauner, der er operations relations manager hos Metro Service, der driver metroen for Metroselskabet.

Der er forskel på, hvor hurtigt dørene lukker på de respektive stationer. På Nørreport, Kongens Nytorv, ved lufthavnen og i Vanløse holdes dørene åbne lidt længere, mens mindre befærdede stationer har en kortere holdetid.

Kampagne hos børnehaver virker

Metro Service har lavet kampagner for en af de særligt sårbare metrogrupper: børnehavebørnene.

- Vi har gjort rigtig meget for at få børnehaverne til at bruge vores kaldefunktion, og det har i den grad givet pote. Det duer jo ikke, at en gruppe børnehavebørn bliver splittet op, når de er på tur, siger Jan Brauner.

- Muligheden er altså ikke kun forbeholdt børnehaver. Og vi vil gerne have alle med, siger Jan Brauner.

Ikke udsigt til ændringer

Flere læsere skriver på TV 2 Lorrys Facebookside, at de har oplevet passagerer, der ikke er kommet med metroen. På trods af det, er der delte meninger om, hvorvidt metroen skal holde stille i længere tid. Det kommer Metro Service også til at tage stilling til.

- Vi skal selvfølgelig evaluere, om der skal laves om på holdetiderne, men vi har brug for mere data, før vi kan lave den vurdering. Det er for tidligt at gøre det efter ti uger, siger Jan Brauner.

- Vi bliver belønnet på rettidighed efter aftale med Metroselskabet. Det vigtigste for os er naturligvis at få alle med. Det gør vi bedst ved at have mange afgange i stedet for lange holdetider, siger Jan Brauner

Forslag om nedtælling

Blandt kommentarerne på ">Facebook er der et forslag om en nedtælling.

 
 

- Lav en nedtælling, så folk kan se, at dørene snart lukker. Folk skynder sig kun, når det begynder at hyle og så er dørene allerede i gang med at lukke, foreslår Mohammed Issaa.

Det er umiddelbart ikke et tiltag, som Jan Brauner har i støbeskeen.

- Når dørene bipper, er det slut med at gå ind og ud. Det er folk nødt til at respektere. Hvis de ikke gør det, ender vi i de her situationer, hvor dørene ikke lukker ordentligt. 

Gør nu plads!

Selvom der er mulighed for at tage kontakt til Metro Service, hvis man er bekymret for, om man kan komme af og på, så er der også meget passagererne kan gøre for at forhindre, at det er nødvendigt.

- Gør nu plads, så alle kan komme ud, inden man går ind. Sørg for at gå til venstre eller højre, når du kommer ind i toget, og bliv bedre til at fordele jer på hele perronen, siger Jan Brauner.

Han fremhæver særligt Nørreport som et sted, hvor der kan komme mere ro på både på- og afstigning, hvis passagererne ville fordele sig på hele perronen.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

fjernbusterminal buskaos bus ingerslevsgade

Udformningen på plads: Sådan skal Københavns nye fjernbusterminal se ud

Politiet måler hastigheder på Øsresundsforbindelsen.

Bilist taget med Formel 1-hastighed nær Øresundstunnelen

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere