Cykelbro blev forsinket med et år - nu hædres den med udenlandsk pris

Lille Langebro i København vinder britisk arkitekturpris. Det viser, at det var en god beslutning, lyder det fra direktør.

Det tog sin tid før de første kunne krydse Lille Langebro i København. 

Men den var åbenbart værd at vente på. 

For cykel- og gangbroen er nu blevet hædret med den britiske arkitekturpris ”Civic Trust Award”, der fornylig løb af staben for 62. gang.

- Det synes jeg er virkelig dejligt, for det er jo en gammel og anerkendt pris, og det viser jo, at det var en god beslutning i sin tid, lyder det fra Peter Cederfeld, der er administrerende direktør i Realdania By & Byg. 

Det er datterselskab Realdania By & Byg, der har været bygherre på Lille Langebro, og som i sin tid har valgt det, der nu viser sig at være et ekstraordinært godt projekt. 

Broen åbnede tilbage i juli 2019 efter godt et års forsinkelse og forbinder Langebrogade på Christianshavn og Vester Voldgade ved BLOX. 

Den er sin tid blevet skænket i gave til Københavns Kommune af Realdania.

En gave som cirka 11.000 benytter sig af på daglig basis. 

20190702-152518-2-1920x1279we
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

En bro med flere egenskaber

Selvom det er en arkitekturpris, er det dog ikke kun på grund af netop arkitekturen, at Lille Langebro får tildelt prisen.

Den bliver nemlig kun givet til projekter, der leverer et helt særligt bidrag til kvaliteten i det byggede miljø via både et højt arkitektonisk niveau, bæredygtighed, tilgængelighed og et generelt positivt samfundsbidrag.

I bedømmelsen af Lille Langebro konkluderer dommerkomiteen, at:

- Lille Langebro har forsynet København med et nyt arkitektonisk ikon, der forbedrer havnefronten og bekræfter byens ry, som verdens bedste til cykling, hvilket bidrager med et skridt mod en mere bæredygtig fremtid.

I alt tre internationale byggerier løb med arkitekturprisen. 

Alle vinderprojekterne har det til fælles, at de er tegnet af britiske arkitekter. Lille Langebro er blevet til i et samarbejde mellem de britiske arkitekter WilkinsonEyre/Urban Agency, den britiske ingeniør BuroHappold og den hollandske entreprenør Mobilis Danmark/Hollandia Infra I/S.