Clara vil have kvinder med tørklæde og mørke hudtoner på forsiderne

Clara Svane har startet et bureau, hvor hun finder de modeller, vi ikke normalt ser i bladene. Hun følte sig nemlig forkert, da hun som ung kun så hvide kvinder i magasiner og Disney-film.

Mørke modeller, der bryder sammen i makeup-stolene i de internationale modeuger.

Videoerne går lige nu viralt på de sociale medier.

Og skyldes slet og ret, at stylisterne ødelægger modellernes hår, fordi de ikke er vant til at arbejde med afrohår.

Jeg blev konfronteret med min egen privilegieblindhed, da jeg – foruden ikke have set videoerne – ikke helt forstod det.

quote Skønhedsidealet var meget heteronormativt og baseret på tynde, hvide kvinder

Clara Svane

Det er jeg kommet tættere på at gøre nu. For i virkeligheden handler det om noget så almenmenneskeligt som at føle sig set og inkluderet.

Man skal kunne genkende sin krop og hudfarve i bladene

Det er 25-årige Clara Svane, der viser mig videoerne, som er gået viralt helt uden mit vidende. Dem kommer vi tilbage til.

Først og fremmest har Clara Svane nemlig startet et scouting bureau, hvor hun finder de modeller, hun mener, er underrepræsenterede i modebranchen. Sorte og mørke modeller, kvinder med tørklæde og kroppe i forskellige former.

Kort sagt forsøger hun at skabe repræsentation for alle dem, der ikke er hvide, tynde og høje.

- Da jeg startede mit bureau, var modebranchen enormt ekskluderende og skønhedsidealet var meget heteronormativt og baseret på tynde, hvide kvinder, siger hun.

- Og jeg vil gerne være med til at rykke ved nogle af de her skønhedsidealer, så unge piger har nogen at se op til. Så de kan slå op i et modeblad og se deres egen hårstruktur, krop og hudfarve.

Swan Scouting Agency

Clara Svane er 25 år og startede i 2018 et scouting agentur ved navn Swan Scouting Agency. Her finder hun kommende modeller på gaden og udvikler dem, indtil de er klar til at arbejde i modebranchen, hvor modelbureauet Unique Models repræsenterer dem.

I skrivende stund har hun fundet 35 modeller, der arbejder hos Unique Models.

Siden hun startede sit bureau, har hun brugt de fleste af sine weekender på at trave op og ned ad Strøget, gå til koncerter, i parker og i Tivoli. Kort sagt har hun sørget for at være alle de steder, folk samles.

Her finder hun de kvinder, der ikke nødvendigvis er høje og slanke, men som har en særlig udstråling eller personlighed. Og så er hudfarve, højde og drøjde sådanset underordnet.

De skal nemlig repræsentere de kvinder, vi ikke normalt ser i bladene.

Hvilket reaktionerne, når Clara Svane henvender sig til dem, sætter tyk streg under.

- Mange af pigerne bliver enormt overraskede, fordi de aldrig har overvejet, at de kunne blive modeller. Og det er netop, fordi modebranchen har været så begrænset for de kvinder, forklarer hun.

model modelbureau viralt video sorte mørke tørklæde modeller skønhedsideal modebranche
Siden Clara Svane startede sit scouting agentur i 2018, er det lykkedes hende at få den første mørke model på forsiden af Elle i 12 år. Her står hun foran H&M Beauty på Strøget, hvor en af de modeller, hun har fundet, lige nu hænger i en reklame for makeup-mærket Gosh.

Hvide Disney-prinsesser og forsidemodeller

Clara Svane følte sig hverken afspejlet eller inkluderet, da hun voksede op. Der var nemlig færre i modemagasinerne, der havde hendes hudfarve eller hårtype.

Heller ikke i reklamerne, hvor det var hvide børn, der legede med legetøjet, eller i TV-avisen, hvor det mestendels var hvide mennesker, som blev interviewet på skærmen.

- Det der sker, når du ikke føler dig repræsenteret og afspejlet, er, at du faktisk ikke føler, du har værdi i samfundet, og at din stemme ikke er værd at lytte til, forklarer hun.

Siden dengang er der heldigvis sket en hel del, påpeger hun. 

Vi ser langt flere etniciteter, kropstyper og seksualiteter på forsiderne, i kampagner og i den generelle modebranche.

Og det er i høj grad takket være Clara Svane og de modelbureauer, der arbejder for netop det.

quote Vi skal arbejde med repræsentation i dybden, så vi får brune og sorte mennesker ud på redaktionerne og blandt stylister

Clara Svane

I august 2020 var Clara Svane eksempelvis medvirkende til, at en mørk model kom på forsiden af Elle. Det var 12 år siden, det var sket sidst.

Men overflødiggør den udvikling behovet for et bureau som Claras?

Det mener hun langtfra.

Det arbejde, der ligger foran os nu er netop at sikre os, at mangfoldighed i modebranchen bliver en flygtig trend, mener hun. Og at diversiteten ikke bliver overfladisk.

- Vi kommer aldrig i mål med det her. For vi arbejder ikke kun på at se brune og sorte modeller på forsiderne, selvom det er skønt, fastslår hun.

- Vi skal arbejde med repræsentation i dybden, så vi får brune og sorte mennesker ud på redaktionerne og blandt de stylister, der arbejder med modellerne, understreger hun.

Hvilket bringer os tilbage til der, hvor vi startede.

Hos de modeller, der rent faktisk er blevet booket til et show, men som styles af mennesker, der ikke har kendskab til deres hudfarve eller hårtype. Med brændt hår og foundations, der ikke matcher deres hudtone som konsekvens.

Noget, der ifølge Clara Svane skaber en retraumatisering for de mørke modeller.

- Kvinderne bliver retraumatiserede, fordi vi hele vores liv har fået at vide, at vores hår er besværligt, og at ingen kan finde ud af at håndtere det. Derfor er det vigtigt, at vi også får mørke mennesker i de teams, der arbejder med modellerne backstage.

Og så håber Clara Svane, at diversiteten og inklusionen i modebranchen breder sig til resten af samfundet, så flere kan spejle sig i medierne og i samfundet generelt.

- Det er en menneskeret, at vi alle sammen føler os sete og afspejlede. Og det er både i magasinerne, men det er også i gadebilledet, når vi ser TV-avisen eller bliver serviceret i butikkerne. Det er en bred palet og ikke kun i modebranchen, afslutter hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik