Borgmester vil skabe luftrene zoner til københavnske børn

Ny analyse skal klarlægge omfanget af luftforurening blandt de mindste i København – borgmester vil skabe særligt luftrene børnelivszoner.

Da statsministeren med Folketinget i ryggen lukkede store dele af Danmark ned med noget, der lignede et fingerknips den 11. marts, kunne det hurtigt mærkes på luftforureningen i København.

Faktisk stod det hurtigt klart, at luftforureningen i hovedstaden blev nedbragt med hele 40 procent, efter bilerne i langt mindre grad sandede vejene til.

Den mærkbare effekt gav anledning til at forsøge at forbedre vilkårene for de mindste borgere i København for sundheds- og omsorgsborgmester, Sisse Marie Welling (SF).

Hun har ved de netop afsluttede økonomiske forhandlinger på rådhuset forhandlet penge hjem til en analyse af, hvordan byen kan skærme børnene mod luftforureningen.

quote De børn, der er i byen nu, når at blive voksne, før vi er i nærheden af at have en bilpark, der kører på el i Danmark. Derfor må vi også handle nu. Vi bliver nødt til at tænke på byens mindste borgere

Sundheds- og omsorgsborgmester, Sisse Marie Welling (SF)

En række eksperter har i en rapport til politikerne i København netop pointeret, at der bør kigges nærmere på børneområdet i forhold til luftforureningen.

Det skyldes, at børn er mere modtagelige for de farlige partikler i luften - blandt andet fordi de ganske enkelt trække vejret flere gange på grund af deres mindre lunger.

Det har fået SF's borgmester til at tænke i såkaldte “børnelivszoner”, hvor luften skal være renere end andre steder i byen.

Hvordan det konkret skal udmøntes, skal analysen, der er forhandlet penge hjem til, nu klarlægge.

Skoler skal ikke ligge tæt på trafiktunge veje

Selv har hun dog et par konkrete forslag til, hvad der kan være muligheden.

- Generelt skal vi fremadrettet være bedre til at tænke sundhed med i projekter, når vi bygger og udvikler byen.

- Der er rigtig meget partikelforurening, som vi ikke kan gøre noget ved i København på den korte bane. Men der, hvor vi kan gøre noget ved det, skal vi gøre det, siger Sisse Marie Welling.

Sundheds- og omsorgsborgmester, Sisse Marie Welling (SF).
Sundheds- og omsorgsborgmester, Sisse Marie Welling (SF).
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Derfor skal fremtidige skole- eller institutionsbyggerier ikke ligge tæt på store, trafiktunge veje, hvor luftforureningen er særligt høj.

Men også for de institutioner og skoler, der allerede er bygget og ligger i trafikalt udsatte områder, skal man sikre børnelivszoner med et minimum af luftforurening, mener hun.

- Så må man for eksempel kigge på, om man kan indrette byen smartere. Måske skal man lukke ned for noget af trafikken visse steder.

- Og når ungerne kører i skole på cykel, sker det også i trafikken, hvor der er meget forurening. Måske skal man indrette andre skole-cykelveje eller lukke ned for noget trafik i perioder på visse strækninger for at skåne de mindste i vores by, siger Sisse Marie Welling.

Mange udfordringer 

Borgmesteren påpeger, at der endnu er mange udfordringer, som skal løses på den ene eller den anden måde.

Derfor afventer man nu den analyse, som der er fundet penge til i Københavns Kommunes budget.

- De børn, der er i byen nu, når at blive voksne, før vi er i nærheden af at have en bilpark, der kører på el i Danmark. Derfor må vi også handle nu. Vi bliver nødt til at tænke på byens mindste borgere, siger borgmesteren.

Rapporten fastslog også, at der hvert år dør omkring 460 københavnere af luftforurening. Det svarer til omkring 12 procent af alle dødsfald i København.

På landsplan er kun rygning og fysisk inaktivitet årsag til flere for tidlige dødsfald, skriver Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik