Borgmester vil rulle lovgivning tilbage - skaber problemer for trafiksikkerheden

I 2017 blev det lovligt for bilister at parkere i rabatten, men i København giver det alvorlige problemer, lyder det fra borgmester.

(Arkivfoto) Biler holder tæt parkeret i rabatten nær metrostationen Amager Strand. Foto: Martin Kiil

Normalt er det sådan, at gående holder til på fortovet, cyklende færdes på cykelstien, og bilisterne bliver på vejene.

Men efter at et flertal i Folketinget i 2017 gav bilisterne lov til at parkere bilen i yderrabatten, kan de bløde trafikanter ikke længere i samme grad føle sig sikre.

Når bilister øjner chancen for at parkere gratis i rabatten for at fortsætte med bus, tog eller metro ind til Indre By, går turen gerne ind over en befærdet cykelsti eller fortove for at ende på for eksempel grusarealer, som nu de facto er blevet til parkeringspladser. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Læs også Har fået nok af kaos: Kommune sætter ind mod parkering i rabatten

For Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), er situationen uholdbar.

- Med et pennestrøg blev det pludselig lovligt at parkere bilen i rabatten i hele landet, og selvom det måske ikke skaber store udfordringer i størstedelen af byerne, står vi altså med nogle helt reelle og alvorlige problemer i København, siger hun i pressemeddelelsen.

Forbud udvalgte steder

TV 2 Lorry har tidligere fortalt, at Københavns Kommune sidste år skred ind over for problemet på udvalgte steder i Ørestad, hvor området ikke er rustet til at håndtere mængden af biler.

Her valgte man at forbyde standsning og parkering i rabat ved skiltning på Center Boulevard, Arne Jacobsens Allé og Ørestads Boulevard i Ørestad, der har været særligt hårdt plaget af parkeringsophobning.

Problemet optræder særligt nær motorvejen og tæt på offentlig transport som eksempelvis metro, hvilket har medført, at især Ørestad har været hårdt plaget.

(Arkivfoto) Parkeringskaos nær metrostation på Amager. Foto: Martin Kiil

Minister skal ændre lovgivning

Allerede i høringsperioden forud for lovændringen gjorde flere kommuner og interesseorganisationer opmærksom på, at ændringen kunne føre til uhensigtsmæssig adfærd blandt bilisterne.

Københavns Kommune påpegede netop, at bilister kunne tænkes at krydse cykelstier i jagten på en parkeringsplads.

Transportministeriet fandt det ”helt usandsynligt, at bilisterne skulle finde på ulovligt at krydse en cykelsti og et fortov for at parkere lovligt ved en yderrabat” – en bekymring som i dag er blevet til virkelighed, og som er et stigende problem i hovedstaden.

- Cyklisterne skal pludselig tage højde for, at en travl morgenbilist svinger ind over cykelstien i jagten på en gratis parkeringsplads, og det er altså en uholdbar situation. Samtidig efterlader det os med store udgifter til at rette op på de skader, det kan give på træer og græsarealer, siger Ninna Hedeager Olsen.

Læs også Parkeringskaos blokerede for ambulance: Nu kan løsning være på vej

Derfor ønsker Københavns Kommune, at transportminister Benny Engelbrecht (S) ændrer lovgivningen, så det som udgangspunkt igen bliver ulovligt at parkere i rabatten.

Kommunerne kan i dag løse problematikken ved at sætte skilte op, som forbyder standsning eller parkering i rabat. Men det er omkostningstungt at løse problematikken på denne måde, og det gør det mere uoverskueligt at være bilist, når byerne dermed bliver plastret til med forbudstavler, lyder det fra Københavns Kommune.

Minister: Politiets opgave at håndhæve

Transportminister Benny Engelbrecht siger i et skriftligt svar til TV 2 Lorry, at han er bevidst om, at kommunnerne efter lovændringen har oplevet problemer med, at bilister lovligt er begyndt at parkere i yderrabatten de steder, hvor der ikke er skiltet med et forbud.

- Det er dog politiets opgave at håndhæve, om bilister lovligt kommer fra vejbanen til yderrabatten, siger Benny Engelbrecht.

Han forklarer, at forbuddet blev fjernet, da borgere risikerede at blive pålagt en parkeringsafgift, når de parkerede på deres egen grund i en situation, hvor den var en yderrabat.

Læs også Løkke raser over parkeringsforhold: - Findes der en voksen på rådhuset?

Samtidig henviser transportministeren til reglerne om, at kommunerne kan forbyde parkeringen ved skiltning.

- Og så må kommunerne løbende vurdere, hvordan yderrabatterne indrettes, så man forebygger problemet, så godt det kan lade sig gøre, siger Benny Engelbrecht.

TV 2 Lorry har tidligere sat fokus på parkeringskaos i villakvarter på Amager i nærheden af metrostationen Amager Strand. Se mere i indslaget herunder:

07:00

Ved villakvarterer i nærheden af eksempelvis  Amager Strand Metro er det næsten umuligt at finde en parkeringsplads i en radius af 3-400 meter, da mange pendlere parkerer bilen gratis.

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik