Et forslag fra en gruppe borgere, der går under navnet Nyhavnsgruppen ser store trafikale problemer ved Inderhavnsbroen i Nyhavn i København.
Ifølge gruppen skaber et fodgængeroverfelt på Nyhavnssiden sammenstød mellem fodgængere og cyklister.
- Vi er bekymrede for turisterne, og de mennesker der ikke er kendt i området, siger formand i Nyhavnsgruppen Jens Tommerup til TV 2 Lorry.
Han og de andre medlemmer foreslår derfor, at man lukker fodgængerfeltet og samtidig spærrer af, så fodgængere slet ikke kan komme over cykelstien via det nuværende fodgængerfelt.
Løsningen er lige for
Nyhavnsgruppen har skrevet et åbent brev til Københavns Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, som TV 2 Lorry har læst.
Her udtrykker gruppen bekymring for de trafikale sammenstød, der kan opstå mellem fodgængere og de 18.700 cyklister, der dagligt tager turen over Inderhavnsbroen.
Artiklen fortsætter under billedet
- Inderhavnsbroen skaber igen og igen livsfarlige situationer, når fodgængere og cyklister blandes ved foden af broen, står der blandt andet i brevet til borgmesteren.
I det åbne brev mener Nyhavnsgruppen, at løsningen ”er lige for”, ved at fodgængere ledes forbi bronedkørslen, så den nuværende gennemgang for foden af broen lukkes af på begge sider.
Artiklen fortsætter under billedet
"Ikke alle ideer kan realiseres"
Forslaget fra Nyhavnsgruppen fik borgmesteren allerede overbragt for et år siden.
Dengang lød meldingen fra borgmesteren, at hun ville få sine embedsmænd til at gennemgå det. Ifølge gruppen har de ikke hørt noget fra Ninna Hedeager Olsen siden.
I en mail til TV 2 Lorry svarer borgmesteren følgende om Nyhavnsgruppens forslag:
”Der skal ikke herske tvivl om, at Inderhavnsbroen har nogle medfødte børnesygdomme. Der er allerede lavet tiltag, der har løst nogle af udfordringerne, og jeg er glad for, at Nyhavnsgruppen også spiller aktivt ind med forslag til at gøre broen endnu bedre."
"Det er desværre ikke sådan, at alle de gode ideer, vi får fra københavnere, kan realiseres lige med det samme. Det kræver ofte både penge og politiske beslutninger, før jeg må sætte forvaltningen i gang."