Bøderegn på indfaldsveje efter hastighedsnedsættelse

Københavns Politi har uddelt 63 bøder og klip i kørekort samt tre betingede frakendelser af kørekortet efter godt tre dages kontrol på fire strækninger, hvor den tilladte hastighed er sat ned fra 60 kilometer i timen til 50 kilometer i timen.

Noget tyder på, at flere bilister på fire særlige indfaldsveje til København har haft svært ved at vænne sig til, at hastighedsgrænsen nu er sat ned fra 60 til 50 kilometer i timen.

Således har Københavns Politi i denne uge haft travlt med bødeblokken på Lyngbyvej, Kalkbrænderihavnsgade, Folehaven/Ellebjergvej og på strækningen fra Sjællandsbroen og ind til og med Kalvebod Brygge.

Fra mandag morgen til torsdag ved middagstid har færdselsbetjente fra Københavns Politi således på disse strækninger uddelt 63 bøder og klip i kørekortet, mens tre bilister har fået en betinget frakendelse af deres kørekort.

De nye fartgrænser betyder, at man som bilist står til et klip i kørekortet, hvis man bliver taget i at køre med 66 kilometer i timen og et frakendt kørekort ved 81 kilometer i timen.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Så mange bøder er der skrevet

Kalvebod Brygge:

23 bøder og klip i kørekortet

Vasbygade:

15 bøder og klip i kørekortet

1 bøde og betinget frakendelse af kørekortet

Sydhavnsgade:

8 bøder og klip i kørekortet

1 bøde og betinget frakendelse af kørekortet

Sjællandsbroen:

4 bøder og klip i kørekortet

Kalkbrænderihavnsgade:

3 bøder og klip i kørekortet

1 bøde og betinget frakendelse af kørekortet

Lyngbyvej:

10 bøder og klip i kørekortet

Kilde: Københavns Politi

Antallet af bøder får politikommissær i Københavns Politis færdselsafdeling Bettina Blom Appelyard til at løfte et øjenbryn.

- Det er nogle høje tal set i forhold til, at vi kun har været der i forholdsvis kort tid. Det er et udtryk for, at folk ikke respekterer og lægger mærke til den skiltning, der er lavet. De kører med den hastighed, de plejer, siger Bettina Blom Appelyard til TV 2 Lorry.

quote Det er nogle høje tal set i forhold til, at vi kun har været der i forholdsvis kort tid

Bettina Blom Appelyard, politikommissær i Københavns Politis færdselsafdeling

Bør der være tydeligere skiltning?

- De skilte, der er sat op, lever op til kravene, siger Bettina Blom Appelyard.

På kortet herunder kan du se strækningerne, hvor hastigheden nu kan blive nedsat.

(Artiklen fortsætter efter kortet.)

indfaldsveje-02
Foto: Tobias Tystrup - TV 2 Kosmopol

Hastighedsnedsættelsen trådte i kraft i oktober, og det er helt bevidst, at politiet først har gennemført en hastighedskontrol nu.

- Der har været en karensperiode, hvor vi ikke har gjort noget ved det. Det er ikke sådan, at vi sætter skilte op, og så begynder vi bare at skrive bøder ud. Folk har kunne vænne sig til det, siger Bettina Blom Appelyard.

Hastighedskontrollen er en del af en større indsats flere steder i København, lyder det fra politiet.

- Generelt prioriterer vi alle veje i København i forhold til at sørge for, at trafiksikkerheden er, som den skal være. Vi har ikke mere eller mindre fokus på enkelte steder, siger Bettina Blom Appelyard.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Her er et af de nye skilte, der viser at hastighedsgrænsen nu er 50 kilometer i timen i stedet for 60 kilometer i timen. Her er det ved Folehaven.
Her er et af de nye skilte, der viser at hastighedsgrænsen nu er 50 kilometer i timen i stedet for 60 kilometer i timen. Her er det ved Folehaven.
Foto: Christian Steffens Nielsen Therkildsen/TV 2 Lorry

Politisk ønske

Der har længe været et politisk ønske om at få nedsat fartgrænserne på et hav af vejstrækninger i København – herunder de fire omtalte.

Teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), udtalte i august om den omtalte hastighedsnedsættelse:

- Det er på de største veje, at effekten af hastighedsnedsættelserne er størst, og der har længe været et stort lokalt ønske om at få hastigheden ned på blandt andet Kalkbrænderihavnsgade og Folehaven. Det ønske er jeg glad for, at vi nu endelig ser ud til at kunne imødekomme, udtalte Line Barfod (EL).

Et politisk flertal i Københavns Borgerrepræsentation har tidligere begrundet ønsket om lavere fartgrænser med nedsat vejstøj samt reduktion af udledningen af CO2. Derudover påpeges det, at hastighedsnedsættelsen står til at gavne trafiksikkerheden og trygheden i de berørte områder.

Især den del med forurening kommer formentlig til at glæde beboerne i nærheden af Sydhavnsgade og Lyngbyvej. Tidligere har netop de to strækninger været nævnt blandt de veje med mest partikelforurening.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik