Blå politiker kalder bilfri søndag "et dumt stunt" - røde partier og handelsforening afviser

Giver Bilfri Søndag gode erfaringer til en grønnere by? Eller giver den mere CO2 fra biler i kø samt udfordringer for erhvervslivet? Politikerne er ikke enige.

- Det er en anderledes måde at opleve byen på.

Det fortæller Mogens Petersen, der er formand for Nørrebro Lokaludvalg, som sammen med Nørrebrohallen afholdt 'Bilfri Søndag på Nørrebrogade'.

Børnene tegnede med kridt på vejen. De lidt ældre så på opvisninger fra et væld af Nørrebros fritidsaktiviteter, mens de voksne og unge fik en snak med en række lokalpolitikere.

Men er bilfrie søndage en god idé? Det er de københavnske politikerne ikke enige om.

- Det her med at spærre gaden af bare for at spærre den af, så har det ikke noget formål, og så er det et dumt stunt.

Sådan lyder kritikken fra Det Konservative Folkepartis Jakob Næsager, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Jakob Næsager (K) er ikke begejstret for Bilfri Søndag på Nørrebrogade.
Jakob Næsager (K) er ikke begejstret for Bilfri Søndag på Nørrebrogade.

Men ifølge Nørrebro Lokaludvalg har arrangementet til formål at sætte fokus på den grønne omstilling i byen og samtidigt sparre noget CO2.

- Vi skal i gang med en stor grøn omstilling, og der skal vi alle sammen være med, siger lokaludvalgsformand Mogens Petersen.

Men Jakob Næsager sætter spørgsmålstegn ved, om Bilfri Søndag overhovedet giver en CO2-besparelse, når spærrede veje kan give køer i resten af byen.

-  Når bilerne holder i kø, så udleder de partikler, og vi spilder rigtig mange folks tid, når byen er spærret af, siger han.

Inspiration til bilfrie bydele

Ifølge Enhedslistens overborgmesterkandidat i København, Line Barfod, er det vigtigste formål med Bilfri Søndag at inspirere københavnerne til et byliv med færre biler.

- Det gør jo, at rigtig mange mennesker oplever det og dermed forhåbentlig vis også bakker op om en hverdag med mange flere grønne gader og pladser, siger hun.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Line Barfod (Ø) deler flyers ud på den bilfri gade.
Line Barfod (Ø) deler flyers ud på den bilfri gade.

Argumentet fra Line Barfod vækker genklang hos Socialdemokratiets Marcus Vesterager, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

- Når vi kan vise det i dag, så giver det en bedre forståelse for potentialet for en by med færre biler, siger han.

Marcus Vesterager forklarer, at Bilfri Søndag giver gode erfaringer til fremtidens byer, hvor kommunerne for nyligt fik lov til at oprette CO2-neutrale zoner i udvalgte bydele. 

- Dagen i dag viser planen og tanken bag de her såkaldte trafik-øer, der skal give beboerne nogle bedre byrum, siger han.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Billede fra Bilfri Søndag på Nørrebrogade søndag 19. september.
Billede fra Bilfri Søndag på Nørrebrogade søndag 19. september.
Foto: Julie Vinding Thomsen

K frygter konsekvenser for erhvervslivet

Det Konservative Folkepartis Jakob Næsager er også bekymret for dele af erhvervslivet på Nørrebro, når de ikke kan komme rundt på de spærrede veje.

- Der er nogle af de erhvervsdrivende, som får ekstra omsætning ved arrangementer, og så er der nogle, hvor de overhovedet ingen kunder får, siger han.

Men spørger man Nørrebro Handelsforening, så er de generelt positive over Bilfri Søndag.

-  Vi synes, det er en fin ide. Det er jo ikke første gang, og det er før blevet afholdt med stor succes, siger Hans Mejlshede, der er formand for handelsforeningen.

Han forklarer, at varetransport ikke er et stort problem for de forretningsdrivende, da arrangementet ligger på en søndag og er annonceret.

Det er straks værre for kørende virksomheder som madlevering og hans egen låseforretning.

- Folk må vente lidt længere, men det tror jeg, de er forståelige overfor, fordi de jo kender årsagen, siger Hans Mejlshede.

Erfaringer til de lokale erhvervsdrivende

Han ser Bilfri Søndag som en god mulighed for at udvikle forretningerne.

- Når man har sådan noget, som glæder så mange mennesker, så må mange mennesker leve med de ulemper, og så må man tilpasse sig lidt, siger Hans Mejlshede.

Socialdemokratiets Marcus Vesterager er enig i, at dagen giver gode erfaringer til forretningsliv uden biler, som de erhvervsdrivende kan dele med politikerne.

- Der kommer selvfølgelig nogle udfordringer, og der er det vigtigt at vi taler med de erhvervsdrivende om, hvordan vi kan løse dem, så de også har de muligheder, som de skal have i en by med færre biler, siger han.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Marcus Vesterager (S) håber, at Bilfri Søndag på Nørrebrogade kan inspirere til et byliv med færre biler.
Marcus Vesterager (S) håber, at Bilfri Søndag på Nørrebrogade kan inspirere til et byliv med færre biler.

Enhedslistens Line Barfod lader sig inspirere af Strøget i København og udlandet i sit optimistiske syn på bilfri gader.

- Dengang Strøget blev gjort til gågade, var der jo også mange, der var nervøse for, om den ville dø helt ud. Og der er jo sket det modsatte. Det samme ser vi i flere storbyer i udlandet, hvor de har gjort bymidten bilfri, siger Line Barfod.

Billede fra Bilfri Søndag på Nørrebrogade søndag 19. september.
Billede fra Bilfri Søndag på Nørrebrogade søndag 19. september.
Foto: Julie Vinding Thomsen