Beredskab har fået et nyt våben i kamp mod elbilsbrande

Brandbiler og andre bjærgningskøretøjer har svært ved at hente havarerede elbiler ud af p-kældre og har derfor anskaffet sig en bjærgningsrobot.

Beredskab Øst har som de første i landet anskaffet sig en 'bjærgningsrobot', der skal få brændende elbiler op fra p-kældre. 

Bjærgningsrobotterne kan på grund af deres størrelse nemlig køre ned i p-kældrene og få brændende elbiler ud på trods af de vanskelige adgangsforhold.

Beredskab Øst har med deres nye robot fået fuld plade på udstyr til at slukke brande i elbiler.

For man har også Danmarks eneste brandslukningscontainer, som man kan lægge den brændende elbil eller batteri ned i og lade den stå under vand, indtil batteriet er brændt ud.

Men den slags containere kan altså ikke komme ind i p-kældre, og derfor er den lille robot essentiel til at få det brændende batteri ud og kan med sin indbyggede form for palleløfter, bære de brændende biler ud.

Beredskab Øst dækker Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Lyngby-Taarbæk kommuner. I nogle af disse kommuner findes også landets højeste koncentration af elbiler.

Umuligt at slukke

På grund af elbilens batteri er det særligt vanskeligt at slukke en elbilsbrand.

- Det er tæt på umuligt at slukke en igangværende brand i en elbil, hvis der er gået godt ild i de celler, der sidder i litium-ion-batteriet, siger har Lars Schiøtt Sørensen, forsker i brandsikkerhed og chef for masteruddannelsen i brandsikkerhed på DTU tidligere sagt til TV 2 Lorry.

Hvis der er gået godt ild i battericellerne, kan der opstå et fænomen der kaldes thermal runaway, og det er det som er skyld i, at branden ikke kan slukkes. Ved denne proces er der startet en kædereaktion inde i batteriet, og den stopper ikke, før alt den energi, der er lagret i batteriet, er frigivet.

Det kan vare i mere end et døgn, hvor der jævnligt vil opstå flammer, hvis ikke batteriet holdes nedkølet.

Flest brande i benzin og dieselbiler

Det stigende forbrug af elbiler øger risikoen for brande i p-kældre og på andre steder, hvor de holder under tag. 

- Brande i elbiler vil ske i takt med, at de bliver mere og mere udbredte. Udviklingen gør, at vi ser et behov for robotten i fremtiden, siger Rasmus Storgaard.

Det er dog vigtigt at nævne, at en elbil ikke går oftere i brand, end en bil med forbrændingsmotor gør det. Foreløbige undersøgelser peger på, at der sjældnere opstår brand i en elbil end i en bil med forbrændingsmotor.