Beboere plages af støj fra metroen – nu skal der sættes ind med tre tiltag

Beboerne har længe råbt op om store støjgener fra lyden af metrotog, der kører forbi under deres lejligheder.

Onsdag skal en gruppe støjplagede borgere, der er naboer til den Københavnske metro cityring, og som har dannet et dialogforum, mødes med repræsentanter fra Metroselskabet.

Her forlanger de, at der skal ske noget. For støjgenerne fra cityringen har nemlig stået på i årevis.

Øverst på ønskelisten for at nedbringe støjgenerne er tre initiativer, som fremgår af en rapport fra ingeniørfirmaet Rambøll udarbejdet for Metroselskabet.

Det er såkaldt korrektiv slibning af skinnehoved, udvidelse af sporvidde og smøring af skinner. 

Tiltag som TV 2 Lorry kan afsløre, at Metroselskabet onsdag vil imødekomme.  

- Vi kommer til at teste de tre tiltag. Vi er i gang med at planlægge dem, og vi gennemfører de tests indenfor ganske kort tid, og så regner vi med, at vi har resultaterne af testene i løbet af sommeren, siger Hanne Tærsbøl Schmidt, afdelingsleder Metroselskabet, til TV 2 Lorry.

Metroselskabet har før prøvet at afhjælpe støjgener fra cityringen, men uden det store held.

Svært at sove med metrotog

Kjeld Lykke, der initiativtager til dialogforummet, og bor på Østerbro nær Trianglens metrostation, er hårdt plaget af den underjordiske togforbindelse, der i døgndrift kører under hans bolig.

Det er især i aften- og nattetimerne, at han kan høre metroen.

- De her to metrotog lyder, som når de starter og stopper. Det er de to lydbilleder, som jeg er udsat for. Andre naboer oplever det anderledes - for eksempel som en rullende kuffert hen over et cementgulv. Det afhænger af, hvor man bor på cityringen. Men her er vi altså i nærheden af Trianglen Station, siger Kjeld Lykke til TV 2 Lorry.

Han fortæller, at støjen har ændret sig fra at være mere jævn til nu at komme i bølger. Der er ingen lyd i et par minutter men så voldsom lyd i otte sekunder.

- Det er den, der er voldsomt generende, fordi den ligesom vækker en. Når man først har opfanget lyden, kan man ikke slippe den, og det er blandt andet en alvorlig udfordring, når man skal sove om natten, siger Kjeld Lykke.

Og han er langt fra alene om at have det sådan. Metroselskabet har modtaget klager fra cirka 400 naboer til metroen.

Og de er ved at være utålmodige nu. Kjeld Lykke modtog dog mandag en mail fra Metroselskabet, hvor de lover månedligt at følge op på, hvor langt de er i bekæmpelsen af støjgener.

Han håber, at det denne gang vil lykkedes

- Da man byggede metroen, der var det en afsluttende proces, det kunne man se enden på. Nu skal metroen holde i 100 år, og dem, der flytter ind i det her hus efter mig, skal også kunne leve med metrotog under sig. Derfor er det afgørende vigtigt, at man få gjort noget ved støjen, og det skal være her og nu, siger Kjeld Lykke.

Tre procent af naboerne har henvendt sig

Det er Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune som ejer metroen. Overborgmester i København, Lars Weiss, er indbudt til mødet onsdag, men har ikke mulighed for at deltage.

I et skriftligt svar, siger han:

- Denne proces vil jeg følge tæt, og jeg håber, at der kan komme noget godt ud af dialogen.

Hanne Tærsbøl Schmidt fra Metroselskabet fortæller til TV 2 Lorry, at den støj, som naboerne til metroen kan høre, er vibrationer, som skabes når tog kører på skinnerne.

Hun oplyser yderligere, at man ved, at vibrationerne har været stigende på det seneste, hvilket man er i gang med at undersøge, men det er ikke en analyse, der er færdig endnu.

- Men på baggrund af analysen kan vi se, at der er nogle tog, som støjer mere end andre, og dem har vi valgt at tage ud af drift nu, siger Hanne Tærsbøl Schmidt.

Ifølge hende er de cirka 400 naboer til cityringen, som har klaget over støjgener, kommet ud af de cirka 15.000 husstande, som der er oven på den nyeste metrolinje.

- Det svarer til at knap tre procent har henvendt sig til os om, at de kan høre togene fra tid til anden, siger Hanne Tærsbøl Schmidt.